Polski przemysł na radarze szwedzkiego giganta. „Nieustannie szukamy nowych dostawców”

Szwedzki koncern Saab stawia na współpracę z polskim przemysłem. Podczas targów Balt Military Expo w gdańsku podpisano umowę, dzięki której kolejna polska firma zostanie włączona w łańcuch dostaw skandynawskiego giganta obronnego.

Chodzi o kontrakt, jaki pozyskała spółka HG Solutions z siedzibą w Gdyni. Szwedzki koncern obronny Saab zlecił jej produkcję oraz dostawę wyposażenia dla okrętu rozpoznawczego dla szwedzkiej marynarki wojennej. Pod koniec czerwca br. w PGZ Stoczni Wojennej położono stępkę pod budowę tej jednostki. Początkowo, jeszcze w 2017 r., Saab zlecił budowę okrętu wywiadowczego Stoczni Remontowej Nauta, ta jednak część prac skierowała do Stoczni Wojennej. Obie stocznie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.

Kolejna polska firma w łańcuchu dostaw Saaba

Kontrakt pozyskany przez gdyńską spółkę dotyczy przede wszystkim produkcji i dostawy elementów związanych z dystrybucją energii elektrycznej. HG Solutions wyprodukuje także pulpity montowane na mostku kapitańskim oraz w centrali manewrowo-kontrolnej. W komunikacie przekazanym mediom Saab zaznaczył, że spółka HG Solutions dostarczy także rozdzielnice elektryczne oraz urządzenia wykorzystywane do monitorowania parametrów okrętu.

Podczas ceremonii podpisania umowy, która odbyła się 25 czerwca br., prezes Saab Kockums i jeden z wiceszefów grupy Saab Gunnar Wieslander powiedział, że jest zadowolony z nawiązania współpracy z kolejną spółką zlokalizowaną w Polsce. W jego ocenie jest to dodatkowe wzmocnienie współpracy przemysłowej pomiędzy Polską i Szwecją. Prezes Saab Kockums zaznaczył też, że szwedzka firma nieustannie szuka nowych polskich dostawców.

Polski przemysł w projekcie budowy okrętu dla szwedzkiej marynarki

Kolejna umowa pomiędzy Saabem i firmą zlokalizowaną w Polsce oznacza, że polskie firmy będą miały znaczy udział w produkcji okrętu wywiadowczego dla szwedzkiej marynarki wojennej. Podobnie jak w przypadku umowy pomiędzy Saabem i Nautą, tak i tym razem nie ujawniono wartości kontraktu. Wiadomo jednak, że zamówienie na budowę okrętu wywiadowczego, które Saab otrzymał od szwedzkiego rządu, warte jest ponad 307 mln zł. Na podstawie umowy z Saabem polski przemysł stoczniowy zbuduje kadłub okrętu. Będzie też odpowiedzialny ma dostawę i montaż urządzeń ogólnookrętowych. W Stoczni Wojennej również zamontowany zostanie układ napędowy okrętu.

Co więcej, Saab jest także obecny w projekcie budowy okrętu poszukiwawczo-ratowniczego o kryptonimie Ratownik. Szwedzki koncern dostarczy dwa pojazdy podwodne, w które będzie wyposażony okręt.

Zobacz też: Megakontrakt dla BAE Systems. Koncern zbuduje dziewięć fregat dla Australii.

Polsko-szwedzka współpraca w zakresie B+R

Szwedzki koncern stawia nie tylko na współpracę biznesową z Polską, ale jest zainteresowany także we wspólnej realizacji projektów o charakterze badawczo-rozwojowym. Warto przypomnieć, że pod koniec ub.r. Saab podpisał umowę o współpracy z Akademią Marynarki Wojennej. Dokument ten dotyczy strategicznej, długoterminowej kooperacji m.in. w zakresie właśnie projektów B+R.

Podpis: łp

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

    W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.

    Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna

    Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.

    W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.

    Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana

    Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.

    W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.

    Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.