Rosyjska Flota Czarnomorska odpiera atak drona

W czwartkowy wieczór, rosyjskie Ministerstwo Obrony poinformowało o tym, że Flota Czarnomorska udaremniła atak ukraińskiego drona morskiego. Wydarzenie to ma miejsce w kontekście rosnących napięć w obszarze Morza Czarnego, które intensyfikują się po decyzji Rosji dotyczącej wycofania z Inicjatywy Zbożowej na Morzu Czarnym.
Zgodnie z przekazanymi informacjami, incydent wydarzył się o godzinie 22:55 czasu lokalnego. Ukraiński dron miał na celu jednostki Floty Czarnomorskiej Rosji. Według Moskwy, jednostki te były na rutynowym patrolu i realizowały zadania kontrolujące nawigację w południowo-zachodniej części Morza Czarnego, dokładnie 237 km na południowy zachód od Sewastopola – miejsca bazowania Floty Czarnomorskiej.
Z komunikatu rosyjskiego Ministerstwa Obrony dowiedzieliśmy się, że w reakcji na atak, ukraiński dron został zneutralizowany dzięki interwencji dwóch okrętów patrolowych należących do Floty Czarnomorskiej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/rosyjskie-strzaly-ostrzegawcze-na-morzu-czarnym-w-kierunku-statku-handlowego-sukru-okan/
Źródła rosyjskie potwierdzają, że ukraiński dron nie zdołał osiągnąć zamierzonego celu i okręty rosyjskie kontynuują swoje działania.
Ostatnie zdarzenia są następstwem sytuacji, w której ukraińskie drony w ostatnich tygodniach często atakowały rosyjskie okręty. Zaostrzenie napięć ma bezpośredni związek z decyzją Rosji z połowy lipca o nieprzedłużeniu umowy z Turcją, wypracowanej pod egidą ONZ, zezwalającej na wywóz ukraińskiego zboża.
Ten incydent jest jednym z wielu z ostatnich tygodni, które zaostrzają napięcia w rejonie Morza Czarnego. Ukraina pragnie, aby Rosja gwarantowała bezpieczeństwo żeglugi i nie blokowała transportu morskiego w tym regionie.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











