Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rosyjskie strzały ostrzegawcze na Morzu Czarnym w kierunku statku handlowego Sukru Okan

Napięcie na Morzu Czarnym osiągnęło punkt krytyczny, gdy rosyjski okręt patrolowy oddał strzały ostrzegawcze w kierunku tureckiego statku handlowego Sukru Okan. Zdarzenie to nie tylko wywołało niepokój w regionie, ale również wpłynęło na stosunki dyplomatyczne między dwoma krajami. Jakie będą dalsze konsekwencje tego dramatycznego incydentu?

Napięcie na Morzu Czarnym osiągnęło punkt krytyczny, gdy rosyjski okręt patrolowy oddał strzały ostrzegawcze w kierunku statku Sukru Okan pływającego pod banderą Palau. Zdarzenie to nie tylko wywołało niepokój w regionie, ale również wpłynęło na stosunki dyplomatyczne między dwoma potęgami. Jakie będą dalsze konsekwencje tego dramatycznego incydentu?

W oficjalnym komunikacie, który został opublikowany na platformie X, kancelaria prezydenta Turcji podkreśliła: „Takie działania ze strony Rosji mogą prowadzić do eskalacji napięć w regionie Morza Czarnego. Zalecamy stronie rosyjskiej zachowanie ostrożności i unikanie działań mogących zagrażać bezpieczeństwu międzynarodowego na tych wodach.”

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez resort obrony Rosji, okręt Wasilij Bykow oddał strzały ostrzegawcze po tym, jak kapitan tureckiego statku handlowego nie odpowiedział na wezwanie do zatrzymania w celu kontroli. Następnie, za pomocą śmigłowca Ka-29, rosyjscy żołnierze zostali opuszczeni przy pomocy lin na pokład statku Sukru Okan. W trakcie tej operacji, część załogi Sukru Okan przebywała na pokładzie, obserwując działania rosyjskich marynarzy.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/naval-group-i-kontrowersje-wokol-przetargu-na-korwety-gowind-2050/

Warto zwrócić uwagę, że choć rosyjska strona twierdziła, że statek Sukru Okan zmierzał do ukraińskiego portu w Izmaile, dane z serwisów monitorujących ruch morski wskazują, że docelowym portem była rumuńska Sulina, leżąca niedaleko Izmaila.

Według anonimowego przedstawiciela tureckiej firmy żeglugowej, w chwili zatrzymania na pokładzie statku nie znajdowało się żadne ziarno, a celem rejsu było rutynowe załadowanie tego towaru w portach nad Dunajem. Cała sytuacja miała miejsce, gdy 12-osobowa turecka załoga była na kursie do Izmaila. Po komunikacji z rosyjskim okrętem wojennym, statek próbował zawrócić w stronę tureckich wód.

Jednak rosyjska interwencja nie była jednoznacznie agresywna. Mimo pierwotnego napięcia, rosyjscy żołnierze nie podjęli żadnych negatywnych działań wobec załogi po wejściu na pokład. W rezultacie kapitan Sukru Okan został zmuszony do podpisania dokumentu potwierdzającego, że na statku nie doszło do żadnych szkód ani obrażeń.

Kolejnym aspektem tej historii jest decyzja Ukrainy o otwarciu tymczasowego korytarza humanitarnego dla statków, co zostało ogłoszone w tym samym tygodniu. Oba kraje, Rosja i Ukraina, są głównymi producentami zboża, a ich współpraca była kluczowa dla stabilizacji cen na rynku światowym.

W obliczu tych wydarzeń, kluczowe jest zachowanie pokoju i stabilności na Morzu Czarnym, które stanowi ważny punkt dla wielu krajów w kontekście handlu i polityki międzynarodowej.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.  

    Ustka: kuźnia kadr dla morskiej energetyki wiatrowej

    PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.

    Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Nowy kierunek i droga do pracy w usteckiej bazie PGE Baltica

    Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach. 

    Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.

    Paweł Lisowski, Starosta Słupski

    „Zielony Wiatr”: jak morska energetyka wiatrowa zmienia przyszłość młodych w Ustce

    Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie. 

    Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii

    Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.

    Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.

    PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.

    Źródło: PGE Baltica