Kolejny okręt podwodny typu 636.3

16 listopada 2022 roku w obiektach Admiralty Shipyards w Sankt Petersburgu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery, podczas której Rosyjska Marynarka Wojenna przyjęła do eksploatacji najnowszy okręt podwodny typu 636.3 – Ufa (P-588).
W wydarzeniu wziął udział naczelny dowódca Marynarki Wojennej Rosji Nikolay Jewmenow. Nazwał on wydarzenie prawdziwym świętem dla rosyjskiej marynarki wojennej. Nowy okręt trafi do Floty Oceanu Spokojnego. Obecny na uroczystości minister obrony Federacji Rosyjskiej stwierdził, że Admiralty Shipyards jest jedną z nielicznych firm, które dostarczają okręty podwodne w terminie umownym.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/bae-systems-otrzymal-kontrakt-na-budowe-drugiej-serii-fregat-typu-26/
Ufa to czwarty okręt podwodny serii dla Floty Pacyfiku, zwodowany w listopadzie 2019 roku. Obecnie firma kontynuuje budowę piątego i szóstego okrętu podwodnego z serii, odpowiednio Możajsk i Jakuck. Oba okręty podwodne zaczęto budować w sierpniu 2021 roku z udziałem prezydenta Rosji Władimira Putina. Obecnie stoczniowcy prowadzą prace wyposażeniowe na Możajsku. Wodowanie okrętu planowane jest na wiosnę 2023 roku. Na okręcie podwodnym Jakuck zakończono testy hydrauliczne wszystkich modułów bloku okrętowego, specjaliści prowadzą prace elektroinstalacyjne i izolację kadłuba.
Okręty podwodne zmodyfikowanego projektu 636.3 mają większe zdolności bojowe (w porównaniu do poprzednich projektów typoszeregu 877/636). Posiadają zminimalizowane parametry pola akustycznego i oraz większe zasięgi wykrywania celów, najnowszy system nawigacji inercyjnej, zaawansowany system automatycznej informacji i kontroli, nowoczesne uzbrojenie w postaci szybkich torped, co sprawia, że okręty tego typu nalezą do czołówki jednostek klasycznych (nieposiadających napędu AIP). Stocznie Admiralicji są rosyjskim liderem w budowie okrętów podwodnych tej klasy, a także w obsłudze gwarancyjnej i posprzedażowej.
Autor: TDW

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










