Rząd Meksyku zgodził się przyjąć wszystkie statki wycieczkowe

Rząd Meksyku poinformował we wtorek, że wpuści do swoich portów wszystkie statki wycieczkowe, które proszą o wejście. Chodzi głównie o statek Carnival Panorama, którego pasażerom nie pozwolono zejść na ląd w porcie w stanie Jalisco po wykryciu 69 przypadków zakażenia koronawirusem wśród członków załogi.
„Rząd Meksyku przyjmie w swoich portach statki wycieczkowe, które proszą o wejścia do portów w naszym kraju” – podało ministerstwo turystyki w oświadczeniu i zaznaczyło, że Carnival Panorama będzie mógł wpłynąć do portu Guaymas w stanie Sonora.
Ministerstwo uściśliło, że osoby z objawami Covid-19 otrzymają pomoc medyczną, natomiast osoby bez objawów „zostaną poddane kwarantannie zapobiegawczej”.
Pasażerowie statku Carnival Panorama mieli zejść na ląd w poniedziałek w popularnym wśród turystów porcie Puerto Vallarta. Statek wypłynął 24 grudnia z Long Beach w Kalifornii, a na jego planowanej trasie znalazły się meksykańskie porty Mazatlan, Los Cabos i właśnie Puerto Vallarta.
Jeszcze przed wypłynięciem wśród członków załogi wykryto pięć przypadków zakażenia koronawirusem. Ministerstwo zdrowia stanu Jalisco poinformowało, że od tamtego czasu liczba wykrytych na pokładzie infekcji zwiększyła się do 69. Nie potwierdzono, czy wariant obecny na statku to Omikron.
Zgodnie z protokołem turyści na statku byli proszeni o okazanie negatywnego wyniku testu antygenowego na obecność koronawirusa przed zejściem na ląd. Armator statku zdecydował jednak, że nikt nie powinien wysiadać, i zrezygnował z przystanku w Puerto Vallarta.
Według Departamentu Marynarki Wojennej między 28 a 30 grudnia do Puerto Vallarta przybędą trzy kolejne statki wycieczkowe.
Źródło: PAP

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











