Wodowanie trzeciego niszczyciela Flight III „Jeremiah Denton”

W stoczni Huntington Ingalls Industries w Pascagouli (Missisipi) zwodowano kolejny niszczyciel rakietowy typu Arleigh Burke – USS Jeremiah Denton (DDG-129). To już trzecia jednostka wersji Flight III budowana w tej stoczni. Co wyróżnia ten okręt i jakie znaczenie ma dla US Navy?

Nowy niszczyciel Jeremiah Denton z nazwiskiem bohatera

Uroczystość wodowania USS Jeremiah Denton odbyła się 24 marca. Okręt nosi imię kontradmirała Jeremiaha Dentona Jr. – pilota marynarki wojennej, bohatera wojny wietnamskiej i późniejszego senatora z Alabamy. Denton zasłynął odwagą jako jeniec wojenny, kiedy podczas wywiadu dla północnowietnamskiej telewizji mrugnięciami oczu zakodował wiadomość „T-O-R-T-U-R-E” – co w tamtym czasie stało się symbolem oporu wobec brutalnych metod stosowanych przez wroga.

Flight III – nowe możliwości na XXI wiek

USS Jeremiah Denton należy do trzeciej generacji niszczycieli typu Arleigh Burke, oznaczanej jako Flight III. To wariant radykalnie zmodernizowany względem wcześniejszych serii. Jego najważniejszym wyróżnikiem jest zintegrowany system wykrywania i kierowania ogniem oparty na radarze AN/SPY-6(V)1 AMDR (Air and Missile Defense Radar), który znacznie przewyższa możliwości dotychczasowych radarów SPY-1D. Jednostka otrzyma również system walki Aegis Baseline 10, przygotowany do zwalczania szerokiego spektrum zagrożeń – od pocisków balistycznych po cele powietrzne o niskiej wykrywalności.

Na pokładzie niszczyciela będzie szeroki zestaw uzbrojenia, w tym wyrzutnie pionowego startu Mk 41 VLS, umożliwiające zastosowanie pocisków SM-2, SM-6, ESSM, jak również pocisków manewrujących Tomahawk. Na okręcie znajdzie się także armata kalibru 127 mm i systemy obrony bezpośredniej.

Postępy w programie budowy niszczycieli Flight III

DDG-129 jest trzecią jednostką typu Flight III budowaną w Ingalls Shipbuilding i szóstą w ogóle. W Pascagouli powstają też kolejne jednostki tej serii: George M. Neal (DDG-131), Sam Nunn (DDG-133) oraz Thad Cochran (DDG-135). Pierwszym okrętem Flight III był zwodowany USS Jack H. Lucas (DDG-125), który pełni już służbę w US Navy. Budowa niszczycieli typu Arleigh Burke angażuje ponad 600 przedsiębiorstw z 40 stanów USA jako poddostawców i podwykonawców.

Znaczenie strategiczne

Rozbudowa floty niszczycieli typu Arleigh Burke w wariancie Flight III to odpowiedź Stanów Zjednoczonych na rosnące wyzwania w domenie morskiej i powietrznej, w tym rozwój zdolności rakietowych Rosji, Chin i Iranu. Jednostki te stanowią trzon eskorty grup lotniskowcowych i są gotowe do działania zarówno na wodach oceanicznych, jak i w ramach operacji sojuszniczych NATO.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski