Wodowanie kolejnej fregaty Ruggiero di Lauria

W pierwszych dniach października, gigant stoczniowy Fincantieri prezentuje kolejne ważne osiągnięcie – wodowanie kluczowej jednostki dla Marina Militare, wielozadaniowej fregaty patrolowej w wersji Light+ Ruggiero di Lauria. To kamień milowy w realizacji ambitnego planu modernizacji Marina Militare, podkreślający dominującą pozycję Fincantieri w branży stoczniowej.
W artykule
Parametry i uzbrojenie fregaty Ruggiero di Lauria
Fregata patrolowa Ruggiero di Lauria wyróżnia się imponującymi wymiarami, zaawansowanym uzbrojeniem oraz znaczącą wypornością, która sięga 6270 ton. Jej całkowita długość wynosi 143 metry. Okręt jest zdolny osiągnąć prędkość przekraczającą 31 węzłów, w zależności od konfiguracji i warunków operacyjnych, przy załodze liczącej 171 osób. Co więcej, okręt wyposażony jest w napęd CODAG, łączący silnik diesla z turbiną gazową, oraz dodatkowy system napędu elektrycznego.
Na pokładzie okrętu wygospodarowano specjalne miejsce dla łodzi pościgowych typu RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) o długości do 11 metrów. Łodzie te mogą być zarówno wodowane, jak i wyławiane przy pomocy bocznych dźwigów lub specjalnej rampy umiejscowionej w tylnej części okrętu. Różne konfiguracje uzbrojenia czynią ją elastycznym narzędziem na wodach, zdolnym nie tylko do samoobrony, ale w pełnej wersji także do wszechstronnej obrony przed wieloma zagrożeniami.
Ambitna modernizacja Marina Militare
Te nowe jednostki są częścią ambitnego planu modernizacji włoskiej marynarki wojennej, Marina Militare, zainicjowanego w 2015 roku. Zaaprobowany przez włoski rząd i parlament, plan obejmuje szereg nowoczesnych okrętów, takich jak fregaty patrolowe PPA, mające sprostać rosnącym wymaganiom bezpieczeństwa morskiego w XXI wieku.
Technologiczna elastyczność okrętów typu PPA
Fregaty typu PPA stanowią syntezę nowoczesnych technologii oraz wszechstronności zastosowań. Są zaprojektowane z uwzględnieniem zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz operacji abordażowo-inspekcyjnych. W pełni wyposażony okręt typu PPA jest również zdolny do działań na pierwszej linii w sytuacjach bojowych.
Fincantieri – awangarda technologii morskiej
Działania Fincantieri, takie jak to wodowanie, podkreślają, że Włochy są na czele innowacji w dziedzinie technologii morskiej i budowy okrętów. Z zaawansowanym podejściem technologicznym i rosnącym portfelem zamówień, Fincantieri jest dobrze przygotowane do spełniania globalnych wymagań w dziedzinie obronności w nadchodzących latach.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










