Wodowanie kolejnej jednostki PILECKI dla Chipolbroku

17 grudnia miało miejsce wodowanie trzeciej z serii czterech jednostek budowanych dla Chipolbroku w chińskiej stoczni Chengxi Shipyard Co. Ltd. – statku o numerze CX0698, który będzie nosił nazwę m/v PILECKI – na cześć rotmistrza kawalerii Wojska Polskiego Witolda Pileckiego.

W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele armatora i stoczni oraz dwóch towarzystw klasyfikacyjnych DnV i PRS, które wspólnie nadzorują budowę statku. PRS reprezentował kierownik Placówki PRS Szanghaj, pan Paweł Dworzycki oraz inspektor Placówki pan JinSheng Chen biorący bezpośredni udział w nadzorze nad budową.

M/v Pilecki to jednostka heavy-lift multi-purpose o nośności 62 tys. DWT, która będzie mogła przewozić, poza ładunkami masowymi i drobnicą, także ładunki nietypowe, ciężkie i ponadgabarytowe, wymagające indywidualnego zaplanowania do transportu. Nadzór nad budową ze strony Polskiego Rejestru Statków prowadzą inspektorzy Placówki PRS w Szanghaju we współpracy z pracownikami Centrali w Gdańsku.

Wodowanie, czyli wprowadzenie statku na wodę,  kończy kolejny etap budowy jednostki. Teraz pozostaje jej wykończenie i odpowiednie wyposażenie. Oddanie statku Chipolbrokowi przewidziane jest w połowie lutego przyszłego roku.

Źródło: PRS

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.