Gospodarka Wielkiej Brytanii i wzrost liczby przewiezionych pasażerów według IOMSPC

Jak poinformował operator promowy Isle of Man Steam Packet Company (IOMSPC), około 12 000 dodatkowych pasażerów podróżowało promami w Wielkiej Brytanii w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku, w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. IOMSPC potwierdziło również 7% wzrost przewozów towarów w okresie od stycznia do początku kwietnia b.r.
W artykule
Gospodarka Wielkiej Brytanii
Te pozytywne wyniki sugerują, że Wyspy Brytyjskie zaczynają wychodzić z kryzysu, co jest odzwierciedleniem zwiększonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Z danych opublikowanych przez Office for National Statistics wynika, że w pierwszym kwartale 2024 roku brytyjska gospodarka zanotowała wzrost PKB o 1,5% w porównaniu do poprzedniego kwartału. Jest to wynik lepszy od prognoz ekonomistów i wskazuje na rosnącą aktywność gospodarczą.
Inwestycje zarówno krajowe, jak i zagraniczne zaczynają ponownie napływać do Wielkiej Brytanii. Sektor technologiczny oraz sektor usług finansowych odnotowały wzrost zainteresowania inwestorów. Rządowe programy wspierające innowacje i rozwój infrastruktury dodatkowo przyciągają kapitał.
Wzrost liczby przewiezionych pasażerów według armatora IOMSPC
Dodatkowa pojemność nowego promu Manxman przyczyniła się do wzrostu, podała firma. Statystyki zostały opublikowane po sesji komisji Tynwald, podczas której minister przedsiębiorczości Tim Johnston zasugerował, że niesprzedane miejsca i przestrzeń ładunkowa mogą zostać wykorzystane do pobudzenia gospodarki Wielkiej Brytanii.
Składając zeznania przed panelem powołanym w celu przeglądu umowy o świadczenie usług promowych, pan Johnston powiedział, że rozkłady są stosunkowo „słabo wykorzystywane”, a średnia wydajność wynosi 40% w ciągu roku.
W odpowiedzi rzecznik IOMSPC poinformował, że firma ma w ofercie więcej letnich rejsów do Liverpoolu, przewozi więcej towarów i oferuje więcej zniżek na taryfy pasażerskie i towarowe niż określono w umowie o usługach morskich (SSA). Nowy terminal promowy w Liverpoolu, który po ukończeniu pozwoli na zimowe przeprawy, pozwoli firmie „wnieść jeszcze większy wkład”, powiedział. Firma rozmawia z Departamentem Przedsiębiorczości na temat poruszonych kwestii i poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za zapewnienie „niezbędnej linii życia” usługi promowej, która może pobudzić turystykę.
Należąca do rządu firma poinformowała, że w okresie od stycznia do marca przewiozła 68 971 pasażerów w porównaniu do 56 835 w poprzednim roku i odnotowała wzrost przewozów towarowych. Firma stwierdziła, że wzrost ten był „częściowo wspomagany przez Wielkanoc przypadającą na początku roku”, ale był również napędzany przez większe wykorzystanie trasy Heysham i większą pojemność na promie Manxman, który może przewieźć około 300 pasażerów więcej niż Ben-my-Chree.
Wcześniej opublikowane dane wykazały również, że IOMSPC przewiózł ponad 623 000 pasażerów i 196 000 pojazdów w 2023 roku, co stanowi najwyższą liczbę od 16 lat.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









