Zmiany Kadrowe w Kluczowych Instytucjach Morskich Polski: Odwołania Prezesów PŻB i Stoczni „Gryfia”

Ubiegły tydzień przyniósł dwie zmiany w sektorze morskim Polski, będące konsekwencją ubiegłorocznych wyborów parlamentarnych. W kluczowych instytucjach, takich jak Polska Żegluga Bałtycka i Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, doszło do odwołania prezesów – Andrzeja Madejskiego i Krzysztofa Zaremby. Te decyzje, będące odzwierciedleniem politycznych przetasowań, zapowiadają początek głębszych zmian w zarządzaniu strategicznymi segmentami branży morskiej naszego kraju.

Andrzej Madejski, który kierował Polską Żeglugą Bałtycką od kwietnia 2021 roku, ma za sobą bogatą karierę w sektorze morskim. Jego działania były skoncentrowane na modernizacji floty oraz ekspansji na nowe rynki. Przed objęciem stanowiska w PŻB, Madejski przez pięć lat pełnił funkcję prezesa Polskiego Rejestru Statków, gdzie zasłynął z efektywnej restrukturyzacji i wprowadzenia nowych standardów bezpieczeństwa.

Jak poinformował wiceprzewodniczący rady nadzorczej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, Piotr Szczygielski, w rozmowie z Polskim Radiem Koszalin, decyzja o odwołaniu Andrzeja Madejskiego z funkcji prezesa spółki wynikała z różnic w wizji jej rozwoju. Tymczasowo, obowiązki prezesa PŻB przejął Bartłomiej Mroczkowski, prawnik z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, mianowany przez radę nadzorczą.

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował na platformie X o znaczących zmianach kadrowych w Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Odwołano ze stanowiska prezesa Krzysztofa Zaremby, postaci znanej z aktywności na polskiej scenie politycznej. Zaremba, posiadający doświadczenie zarówno w Sejmie, jak i Senacie, był zaangażowany w działalność dwóch głównych partii politycznych w Polsce – Platformy Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Na stanowisku prezesa „Gryfii”, które zajmował od lutego 2020 roku, koncentrował się na poprawie efektywności operacyjnej stoczni i na rozbudowie jej usług. Ponadto, z rady nadzorczej stoczni odwołano również Małgorzatę Jacynę-Witt.

Odwołania te, następujące po wyborach parlamentarnych, mogą być odbierane jako część szerszej strategii politycznej, mającej na celu reorganizację i wzmocnienie zarządzania w strategicznych sektorach gospodarki morskiej. Zmiany te nie tylko wpływają na kierunek rozwoju poszczególnych instytucji, ale również rzucają światło na dynamikę polityczno-gospodarczą w Polsce, podkreślając znaczenie sektora morskiego jako kluczowego elementu gospodarki narodowej.

W obliczu tych zmian, zarówno Polska Żegluga Bałtycka, jak i Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, stoją przed wyzwaniem adaptacji do nowych realiów i kontynuowania swojej działalności w zmieniającym się krajobrazie politycznym i gospodarczym.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.