FSRU: rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik
Opublikowane:
30 maja, 2025
W gminie Kwidzyn trwa realizacja rekordowego przewiertu pod Wisłą w ramach gazociągu Gardeja–Kolnik – jednego z kluczowych elementów lądowej części Programu FSRU. Inwestycja wykorzystuje technologię Direct Pipe, minimalizującą wpływ na środowisko.
W artykule
Przewiert pod Wisłą – kluczowy etap budowy gazociągu Gardeja–Kolnik w Programie FSRU
W ramach realizacji części lądowej strategicznego Programu FSRU trwa wykonanie ważnego etapu inwestycji – przewiertu pod rzeką Wisłą o długości 1000 metrów i średnicy 1000 mm, realizowanego w technologii Direct Pipe na trasie gazociągu Gardeja-Kolnik w gminie Kwidzyn. Został on podzielony na dwa odcinki: pierwszy o długości około 300 m, drugi około 700 m. To najdłuższy przewiert na budowie tego gazociągu oraz drugi pod względem długości na trasie 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna.
Warto podkreślić, że gazociąg Gardeja – Kolniki będzie przechodził bezwykopowo pod rzeką Wisłą dwa razy z wykorzystaniem technologii Direct Pipe. Natomiast łączna długość zaplanowanych do wykonania wszystkich bezwykopowych przekroczeń na całej trasie FSRU wynosi około 15,6 km.
Mogę śmiało powiedzieć, że nasza spółka specjalizuje się w stosowaniu bezinwazyjnych metod przejścia gazociągami pod przeszkodami terenowymi. W części lądowej i morskiej Programu FSRU wykorzystamy wielokrotnie te technologie, ponieważ ograniczają one ingerencję w środowisko naturalne i pozwalają zachować walory krajobrazowe cennych przyrodniczo terenów.
Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM
Wizyta studyjna na budowie gazociągu Gardeja–Kolnik
30 maja 2025 roku na trasie budowanego gazociągu w miejscowości Pastwa, gmina Kwidzyn, odbyła się wizyta studyjna. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz samorządowych oraz dziennikarze zarówno lokalni, jak i ogólnopolscy, którzy mieli okazję zapoznać się z postępem prac oraz technologicznymi aspektami realizowanej inwestycji, w tym technologią Direct Pipe, zastosowaną przy przekroczeniu rzeki Wisły.
Uczestnicy wizyty studyjnej mieli okazję zobaczyć działanie innowacyjnej maszyny w trakcie przewiertu Direct Pipe – Pipe Thruster – oraz zaawansowany system sterujący, który precyzyjnie kontroluje trajektorię przejścia pod ziemią, zapewniając najwyższą dokładność i bezpieczeństwo całego procesu.
W tym rejonie prace prowadzone są m.in. na terenie obszaru Natura 2000, pod ścisłym nadzorem oraz zgodnie z decyzją środowiskową. Dzięki zastosowanej technologii Direct Pipe zminimalizowano oddziaływanie inwestycji na środowisko naturalne.
Polskie firmy przy realizacji inwestycji. Technologia Direct Pipe na kolejnych odcinkach trasy FSRU
Aktualnie na budowie gazociągu Gardeja-Kolnik trwają zaawansowane prace ziemne, w toku jest przygotowanie do spawania oraz prace związane z układaniem rurociągu. Prace budowlane realizuje firma Stalprofil S.A., wykonawcą przewiertu Direct Pipe jest spółka GGT Solutions S.A., a dostawcą rur wykorzystanych w przewiercie – spółka Izostal S.A. Wszystkie trzy firmy to krajowe podmioty, które stanowią istotny element local content przy realizacji projektu.
W ramach budowy części lądowej Programu FSRU GAZ-SYSTEM zrealizuje osiem przekroczeń o łącznej długości ponad 5,2 km wykonywanych w technologii bezwykopowej Direct Pipe. Wśród nich znajdują się kluczowe przekroczenia rzek i cieków wodnych, takie jak: Martwa Wisła (Kolnik-Gdańsk, 1042 m), Wisła (Gardeja-Kolnik, 1000 m; Gustorzyn-Gardeja 670 m), Wierzyca (523 m), Kanał Młyński (558 m), a także Drwęca (536 m). Ponadto projekt obejmuje przekroczenia autostrady A1 oraz użytków ekologicznych.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.