Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W gminie Kwidzyn trwa realizacja rekordowego przewiertu pod Wisłą w ramach gazociągu Gardeja–Kolnik – jednego z kluczowych elementów lądowej części Programu FSRU. Inwestycja wykorzystuje technologię Direct Pipe, minimalizującą wpływ na środowisko.
W artykule
W ramach realizacji części lądowej strategicznego Programu FSRU trwa wykonanie ważnego etapu inwestycji – przewiertu pod rzeką Wisłą o długości 1000 metrów i średnicy 1000 mm, realizowanego w technologii Direct Pipe na trasie gazociągu Gardeja-Kolnik w gminie Kwidzyn. Został on podzielony na dwa odcinki: pierwszy o długości około 300 m, drugi około 700 m. To najdłuższy przewiert na budowie tego gazociągu oraz drugi pod względem długości na trasie 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna.
Warto podkreślić, że gazociąg Gardeja – Kolniki będzie przechodził bezwykopowo pod rzeką Wisłą dwa razy z wykorzystaniem technologii Direct Pipe. Natomiast łączna długość zaplanowanych do wykonania wszystkich bezwykopowych przekroczeń na całej trasie FSRU wynosi około 15,6 km.
Mogę śmiało powiedzieć, że nasza spółka specjalizuje się w stosowaniu bezinwazyjnych metod przejścia gazociągami pod przeszkodami terenowymi. W części lądowej i morskiej Programu FSRU wykorzystamy wielokrotnie te technologie, ponieważ ograniczają one ingerencję w środowisko naturalne i pozwalają zachować walory krajobrazowe cennych przyrodniczo terenów.
Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM
30 maja 2025 roku na trasie budowanego gazociągu w miejscowości Pastwa, gmina Kwidzyn, odbyła się wizyta studyjna. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele władz samorządowych oraz dziennikarze zarówno lokalni, jak i ogólnopolscy, którzy mieli okazję zapoznać się z postępem prac oraz technologicznymi aspektami realizowanej inwestycji, w tym technologią Direct Pipe, zastosowaną przy przekroczeniu rzeki Wisły.
Uczestnicy wizyty studyjnej mieli okazję zobaczyć działanie innowacyjnej maszyny w trakcie przewiertu Direct Pipe – Pipe Thruster – oraz zaawansowany system sterujący, który precyzyjnie kontroluje trajektorię przejścia pod ziemią, zapewniając najwyższą dokładność i bezpieczeństwo całego procesu.
W tym rejonie prace prowadzone są m.in. na terenie obszaru Natura 2000, pod ścisłym nadzorem oraz zgodnie z decyzją środowiskową. Dzięki zastosowanej technologii Direct Pipe zminimalizowano oddziaływanie inwestycji na środowisko naturalne.
Aktualnie na budowie gazociągu Gardeja-Kolnik trwają zaawansowane prace ziemne, w toku jest przygotowanie do spawania oraz prace związane z układaniem rurociągu. Prace budowlane realizuje firma Stalprofil S.A., wykonawcą przewiertu Direct Pipe jest spółka GGT Solutions S.A., a dostawcą rur wykorzystanych w przewiercie – spółka Izostal S.A. Wszystkie trzy firmy to krajowe podmioty, które stanowią istotny element local content przy realizacji projektu.
W ramach budowy części lądowej Programu FSRU GAZ-SYSTEM zrealizuje osiem przekroczeń o łącznej długości ponad 5,2 km wykonywanych w technologii bezwykopowej Direct Pipe. Wśród nich znajdują się kluczowe przekroczenia rzek i cieków wodnych, takie jak: Martwa Wisła (Kolnik-Gdańsk, 1042 m), Wisła (Gardeja-Kolnik, 1000 m; Gustorzyn-Gardeja 670 m), Wierzyca (523 m), Kanał Młyński (558 m), a także Drwęca (536 m). Ponadto projekt obejmuje przekroczenia autostrady A1 oraz użytków ekologicznych.
Źródło: GAZ-SYSTEM


W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.
W artykule
Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.
Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.
Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.
Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol
Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.
Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.