FSRU w Zatoce Gdańskiej – podpisano umowę z wykonawcą

GAZ-SYSTEM podpisał umowę z wykonawcą morskiej części inwestycji FSRU. W jej ramach powstaną nabrzeże postojowo-cumownicze oraz gazociąg podmorski, który połączy przyszłą jednostkę regazyfikacyjną z krajowym systemem przesyłowym. Inwestycja ta stanowi strategiczny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz wzmocnienia niezależności dostaw gazu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
W artykule
Umowa podpisana – morska część FSRU z wykonawcą
2 kwietnia br. GAZ-SYSTEM podpisał umowę z konsorcjum złożonym z trzech podmiotów: tureckich firm GAP İnşaat Yatırım ve Dış Ticaret A.Ş. (lider) oraz Unitek İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş., a także spółki Fabe Polska Sp. z o.o. Przedmiotem umowy jest kompleksowa realizacja budowy morskiej części Programu FSRU, w tym wykonanie nabrzeża postojowo-cumowniczego oraz gazociągu podmorskiego, który połączy przyszłą jednostkę regazyfikacyjną z krajowym systemem przesyłowym.
Konsorcjum odpowiadać będzie za przygotowanie projektu wykonawczego, dostawę maszyn i urządzeń oraz realizację prac budowlano-montażowych. Umowa została zawarta w formule EPC (Engineering, Procurement, Construction), co pozwoli na pełną koordynację inwestycji od projektu po uruchomienie.
Znaczenie Terminalu FSRU dla bezpieczeństwa energetycznego
Budowa terminala zakłada powstanie nabrzeża, przy którym na stałe zacumowana zostanie jednostka regazyfikująca FSRU (Floating Storage Regasification Unit), przystosowana do odbioru i regazyfikacji LNG dostarczanego przez metanowce. Kluczowym elementem infrastruktury będzie również gazociąg podmorski, umożliwiający przesył gazu do lądowej części systemu GAZ-SYSTEM.
Jak informuje inwestor, pierwsze prace pogłębiarskie rozpoczną się w drugiej połowie 2025 roku, a uruchomienie terminala planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.
Program FSRU wszedł w fazę realizacyjną we wszystkich trzech kluczowych obszarach: morskim, lądowym oraz pozyskania jednostki regazyfikacyjnej. Terminal o przepustowości 6,1 miliarda metrów sześciennych rocznie pokryje około 30 procent obecnego zapotrzebowania Polski na gaz ziemny, znacząco wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Sławomir Hinc, prezes zarządu GAZ-SYSTEM
Infrastruktura terminala zostanie zlokalizowana około 3 km od brzegu, w południowej części Zatoki Gdańskiej, w pobliżu terminala kontenerowego Baltic Hub i toru podejściowego do portu Gdańsk.
Harmonogram realizacji i pozostałe komponenty programu
W równoległym trybie prowadzona jest budowa gazociągów lądowych – na odcinkach Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja. Jednocześnie w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan trwa budowa jednostki FSRU, która po zakończeniu prac zostanie przeholowana do Gdańska.
Program FSRU obejmuje również rozbudowę krajowej sieci przesyłowej o około 250 km nowych gazociągów oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej.
Wsparcie z funduszy Unii Europejskiej
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility) w wysokości 19,6 mln euro na realizację dokumentacji przedinwestycyjnej. W 2023 roku Komisja Europejska uwzględniła także gazociągi lądowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w rozdziale REPowerEU.
Autor: Mariusz Dasiewicz/GAZ-SYSTEM

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










