Enter your email address below and subscribe to our newsletter

FSRU w Zatoce Gdańskiej – podpisano umowę z wykonawcą

GAZ-SYSTEM podpisał umowę z wykonawcą morskiej części inwestycji FSRU. W jej ramach powstaną nabrzeże postojowo-cumownicze oraz gazociąg podmorski, który połączy przyszłą jednostkę regazyfikacyjną z krajowym systemem przesyłowym. Inwestycja ta stanowi strategiczny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz wzmocnienia niezależności dostaw gazu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Umowa podpisana – morska część FSRU z wykonawcą

2 kwietnia br. GAZ-SYSTEM podpisał umowę z konsorcjum złożonym z trzech podmiotów: tureckich firm GAP İnşaat Yatırım ve Dış Ticaret A.Ş. (lider) oraz Unitek İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş., a także spółki Fabe Polska Sp. z o.o. Przedmiotem umowy jest kompleksowa realizacja budowy morskiej części Programu FSRU, w tym wykonanie nabrzeża postojowo-cumowniczego oraz gazociągu podmorskiego, który połączy przyszłą jednostkę regazyfikacyjną z krajowym systemem przesyłowym.

Konsorcjum odpowiadać będzie za przygotowanie projektu wykonawczego, dostawę maszyn i urządzeń oraz realizację prac budowlano-montażowych. Umowa została zawarta w formule EPC (Engineering, Procurement, Construction), co pozwoli na pełną koordynację inwestycji od projektu po uruchomienie.

Znaczenie Terminalu FSRU dla bezpieczeństwa energetycznego

Budowa terminala zakłada powstanie nabrzeża, przy którym na stałe zacumowana zostanie jednostka regazyfikująca FSRU (Floating Storage Regasification Unit), przystosowana do odbioru i regazyfikacji LNG dostarczanego przez metanowce. Kluczowym elementem infrastruktury będzie również gazociąg podmorski, umożliwiający przesył gazu do lądowej części systemu GAZ-SYSTEM.

Jak informuje inwestor, pierwsze prace pogłębiarskie rozpoczną się w drugiej połowie 2025 roku, a uruchomienie terminala planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

Program FSRU wszedł w fazę realizacyjną we wszystkich trzech kluczowych obszarach: morskim, lądowym oraz pozyskania jednostki regazyfikacyjnej. Terminal o przepustowości 6,1 miliarda metrów sześciennych rocznie pokryje około 30 procent obecnego zapotrzebowania Polski na gaz ziemny, znacząco wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju i regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Sławomir Hinc, prezes zarządu GAZ-SYSTEM

Infrastruktura terminala zostanie zlokalizowana około 3 km od brzegu, w południowej części Zatoki Gdańskiej, w pobliżu terminala kontenerowego Baltic Hub i toru podejściowego do portu Gdańsk.

Harmonogram realizacji i pozostałe komponenty programu

W równoległym trybie prowadzona jest budowa gazociągów lądowych – na odcinkach Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja. Jednocześnie w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan trwa budowa jednostki FSRU, która po zakończeniu prac zostanie przeholowana do Gdańska.

Program FSRU obejmuje również rozbudowę krajowej sieci przesyłowej o około 250 km nowych gazociągów oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej.

Wsparcie z funduszy Unii Europejskiej

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (CEF – Connecting Europe Facility) w wysokości 19,6 mln euro na realizację dokumentacji przedinwestycyjnej. W 2023 roku Komisja Europejska uwzględniła także gazociągi lądowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w rozdziale REPowerEU.

Autor: Mariusz Dasiewicz/GAZ-SYSTEM

https://portalstoczniowy.pl/category/energetyka-offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej bez opóźnień

    Budowa pływającego Terminala FSRU idzie zgodnie z planem. Kontrola jakości stalowych pali, dostarczonych na zlecenie wykonawcy z renomowanej huty w Algierii, zadziałała prawidłowo i wzorowo. GAZ-SYSTEM – jako inwestor gdańskiego terminala – wnikliwie monitoruje każdy etap inwestycji i jest w bieżącym kontakcie wykonawcą. 

    Ten strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego państwa projekt jest realizowany zgodnie z harmonogramem, przy udziale polskich firm. Osiągnięcie zdolności operacyjnej terminala zaplanowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

    Pierwszy etap prac w części morskiej Projektu FSRU, przewidzianych do wykonania w 2025 r., został zakończony. Realizacja kluczowych zadań przebiegła bez zakłóceń.

    Postęp prac morskich FSRU w Zatoce Gdańskiej

    Zakończono pogłębianie całego akwenu w obszarze manewrowania, wyrównano dno morskie i przeprowadzono pomiary batymetryczne, usunięto ferromagnetyki z pełnego obszaru morskiego placu budowy. Na obszarze lądowym wygrodzono teren budowy, usunięto karpiny, finalizowane są prace nad drogą dojazdową i mobilizacją zaplecza.

    Czytaj więcej: Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace niezbędne do powstania komory startowej mikrotunelu, który umożliwi przeprowadzenie gazociągu podmorskiego bezpiecznie pod plażą w Stogach. Kolejne prace na wodach Zatoki Gdańskiej – z uwagi na konieczność wystąpienia sprzyjających warunków pogodowych – będą kontynuowane wiosną 2026 roku.

    Kontrola jakości materiałów dla terminala FSRU

    Dostarczone dotychczas pale kotwiące, które będą pogrążane w dnie Zatoki Gdańskiej i na nich zostanie posadowiona platforma cumownicza – czyli nabrzeże dla statku FSRU – zostały wyprodukowane w renomowanej fabryce w Algierii. Zgodnie z postanowieniami umowy zamawiającym jest wykonawca kontraktu.

    Wszelkie materiały oraz urządzenia przeznaczone do budowy nabrzeża i instalacji regazyfikacyjnych podlegają szczegółowym procedurom kontrolnym przy odbiorze dostaw, zarówno przez wykonawcę, jak i przedstawiciela inwestora.

    Do Polski dotarły trzy pierwsze partie pali. Wykonawca zgłosił do odbioru tylko jedną z nich, ostatnią, której weryfikacja jest w toku. Pierwsze rezultaty badań wskazują na spełnienie obowiązujących wymogów jakościowych. Obecnie trwają uzgodnienia inwestora z wykonawcą co do dalszego postępowania, zwłaszcza w odniesieniu do dwóch pierwszych dostaw, w których stwierdzono niezgodności spawalnicze.

    Standardy nadzoru jakości GAZ-SYSTEM

    Kontrola jakości dostaw jest standardowym działaniem w ramach procesu inwestycyjnego i świadczy o zachowaniu najwyższych standardów staranności. Jej celem jest wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości zanim sprawdzane materiały trafią na plac budowy.

    Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    W ocenie inwestora, w tym przypadku kontrola jakości zadziałała prawidłowo – mankamenty pali kotwiących zostały zidentyfikowane przed zgłoszeniem ich do odbioru. Sytuacja ta nie wpływa na realizację projektu, jego koszt ani jakość powstającej infrastruktury. Nie powoduje również opóźnień.

    Kolejne dostawy pali kotwiących i harmonogram FSRU

    Aby zapewnić realizację prac morskich zgodnie z przyjętym harmonogramem, GAZ-SYSTEM wymaga od wykonawcy dostaw materiałów z odpowiednim wyprzedzeniem.

    Wykonawca zamawia obecnie kolejną partię pali kotwiących. Dodatkowa partia zostanie pozyskana z rynku europejskiego za pośrednictwem polskiego dostawcy. Zaplanowane i zlecone są także kolejne dostawy uzupełniające, skierowane do certyfikowanych zakładów.

    Wszelkie naprawy oraz weryfikacja jakościowa materiałów odbywają się w polskich zakładach w Gdańsku i Tucznie, przy udziale uprawnionych firm inspekcyjnych.

    Źródło: GAZ-SYSTEM