Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

28 maja w Lorient, jednym z kluczowych zakładów stoczniowych Naval Group zachodniej Francji, miała miejsce ceremonia wodowania przyszłej fregaty HS Formion – trzeciej z zamówionych przez Grecję jednostek typu FDI HN (Frégate de Défense et d’Intervention). Dzień później na pokład okrętu trafił panoramiczny zintegrowany maszt PSIM – kluczowy element systemu walki fregaty.
W artykule
Francuski koncern stoczniowy nie zwalnia tempa. Zaledwie siedem dni po rozpoczęciu prób morskich pierwszej greckiej fregaty HS Kimon – o czym informowaliśmy wcześniej na naszym portalu – zwodowano trzecią jednostkę tej samej serii. To pokazuje zarówno sprawność organizacyjną, jak i determinację Naval Group w realizacji jednego z kluczowych programów modernizacyjnych europejskiej floty sojuszniczej.
Wydarzenie to potwierdza, że francuski koncern Naval Group, odpowiedzialny za realizację programu fregat tego typu dla greckiej Polemiko Naftiko, utrzymuje harmonogram i pozostaje jednym z najbardziej wiarygodnych partnerów przemysłowych w Europie.
HS Formion, podobnie jak bliźniacze HS Kimon i HS Nearchos, reprezentuje typ FDI HN – fregaty wielozadaniowe średniej wyporności, zaprojektowane z myślą o działaniach w środowisku wysokiego ryzyka. Przy długości 122 metrów, wyporności ponad 4500 ton i maksymalnej prędkości 27 węzłów, jednostki te oferują wyjątkową kombinację mobilności, siły ognia i zdolności do prowadzenia rozpoznania oraz zwalczania celów podwodnych, nawodnych i powietrznych.
Fregaty FDI otrzymają certyfikację NATO i zostaną zintegrowane z systemami dowodzenia sojuszniczego komponentu morskiego. Będą w pełni interoperacyjne w ramach struktur SNMG (Standing NATO Maritime Group), a ich wyposażenie odpowiadać będzie standardom współczesnych zadań zarówno w czasie pokoju, jak i w warunkach pełnoskalowej wojny.
Zainstalowany na HS Formion zintegrowany maszt PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module) to samodzielna struktura o wysokości 42 metrów i masie 150 ton, łącząca funkcje masztu, wieży radarowej, centrum zarządzania walką oraz węzła dowodzenia. Moduł ten zawiera m.in. radary Thales SeaFire, systemy rozpoznania elektronicznego i komunikacji, a także główną konsolę systemu zarządzania walką SETIS.
Wdrożenie zintegrowanego masztu PSIM umożliwia stały dozór w azymucie 360° w zakresie detekcji i śledzenia celów, a także znacząco ogranicza sygnaturę elektromagnetyczną jednostki. Wewnątrz modułu znajduje się Bojowe Centrum Informacyjne z konsolami systemu zarządzania walką SETIS, pomieszczenie planowania misji oraz jedna z dwóch serwerowni systemu dowodzenia. Taka konfiguracja upraszcza wewnętrzną architekturę okrętu i skraca czas reakcji na zagrożenia, jednocześnie zwiększając odporność jednostki.
HS Formion, podobnie jak pozostałe fregaty typu FDI HN, zostanie wyposażona w kompleksowy pakiet uzbrojenia obejmujący 32 pociski przeciwlotnicze Aster 30/15 odpalane z pionowych wyrzutni typu A50, osiem pocisków przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 3c, system obrony bezpośredniej RAM, armatę główną kal. 76 mm Super Rapid, dwie potrójne wyrzutnie torped MU90 oraz zestawy przeciwdziałania CANTO.
Zintegrowany zestaw sensorów i efektorów zapewnia fregacie zdolność do pełnienia roli eskortowej, działania jako okręt flagowy komponentu zadaniowego bądź samodzielny środek projekcji siły. Dzięki otwartej architekturze systemu walki SETIS, możliwa będzie jego sukcesywna modernizacja i adaptacja do zmieniających się uwarunkowań operacyjnych.
Po HS Kimon, który już rozpoczął próby morskie, oraz HS Nearchos, będącym w końcowej fazie integracji systemowej, HS Formion jest trzecią jednostką klasy Kimon, która trafi do greckiej floty do końca 2026 roku. Zgodnie z publicznymi deklaracjami Ministerstwa Obrony Grecji, rozważana jest opcja aktywowania kontraktu na czwartą fregatę, a także rozszerzenia programu o kolejne trzy jednostki – potencjalnie budowane w Grecji.
Naval Group podkreśla, że każda kolejna jednostka w tym standardzie może powstawać w rytmie 18–24 miesięcy od rozpoczęcia produkcji. Dzięki wczesnemu zamknięciu projektowania i zaawansowanemu procesowi cyfrowej integracji systemów, program FDI HN może uchodzić za jeden z najlepiej prowadzonych projektów europejskich w segmencie fregat średniego tonażu.
Wodowanie HS Formion to nie tylko kolejny etap realizacji greckiego programu modernizacji floty. To dowód na to, że przy odpowiednim modelu współpracy między państwem a przemysłem możliwe jest szybkie, skuteczne i zintegrowane wdrażanie nowoczesnych okrętów do sił morskich.
Grecka Polemiko Naftiko, wzmacniając komponent nawodny o zdolnościach ZOP, OPL i rozpoznania, wchodzi w nowy etap rozwoju operacyjnego. Jednostki typu FDI HN, projektowane z myślą o współdziałaniu w środowisku sojuszniczym, umożliwią Grecji pełne uczestnictwo w operacjach morskich NATO na najbardziej wymagających kierunkach strategicznych.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.
W artykule
PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.
Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach.
Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025
Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.
Paweł Lisowski, Starosta Słupski
Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie.
Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii
Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.
Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.
PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.
Źródło: PGE Baltica