Japonia zamówi kolejny śmigłowiec Leonardo MCH-101

Rząd japoński zamówi kolejny śmigłowiec MCH-101 AMCM przeznaczony do zwalczania min morskich (Airborne Mine Counter Measures) dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF).
Według szczegółów opublikowanych w Białej Księdze ministerstwa obrony na ten rok Japonia planuje na pozyskanie kolejnego śmigłowca MCH-101 AMCM w bieżącym roku. Zamówienie zostało wyróżnione jako jeden z głównych projektów na rok fiskalny 2022. W publikacji wymieniono przewidywane wydatki na zamówienie w wysokości 7,3 mld JPY (53,4 mln USD).
Śmigłowiec MCH-101 AMCM wywodzi się ze znanego wielozadaniowego Leonardo AW101 i jest wyposażony w opracowany przez Japończyków system zwalczania min MCM (Mine Countermeasures). Ten specyficzny i unikalny wariant „lotniczego niszczyciela min/trałowca” jest budowany na licencji w Japonii, jako Model 518, przez Kawasaki Heavy Industries (KHI). Wersja ta jest wyposażona w wirniki, które można złożyć, co ułatwia przewożenie śmigłowca w hangarach okrętów.
Śmigłowiec, napędzany silnikami turbinowymi GE CT7-8E, osiąga maksymalną prędkość przelotową 150 węzłów, a jego maksymalna prędkość wznoszenia wynosi 570 metrów na minutę. Wiropłat ma maksymalną długotrwałość lotu 6 godzin i 50 minut na standardowych zbiornikach paliwa na wysokości 6 000 stóp. Długość całkowita maszyny wynosi 22,8 m, wysokość całkowita 6,7 m, a średnica wirnika 18,6 m.
System walki MCM na MCH-101 JMSDF jest oparty o holowany sonar wykrywania min AQS-24A firmy Northrop Grumman, który znajduje się również na śmigłowcach CH-53E Super Stallion będących w służbie dywizjonów AMCM US Navy. System ten jest dostosowany do pracy przy dużej prędkości marszowej wiropłatu. AQS-24A wykorzystuje sonar boczny o wysokiej rozdzielczości do wykrywania, lokalizowania i klasyfikowania min dennych i kotwicznych. Sonar jest opuszczany przez tylną rampę ładunkowa śmigłowca i może pracować z prędkością do 18 węzłów. Ponadto śmigłowiec wyposażony jest laserowy system detekcji min typu AN/AES-1 Airborne Laser Mine Detection System (ALMDS) i trał akustyczny Mk 104.
Japońskie Morskie Siły Samoobrony zamówiły w 2003 roku 14 śmigłowców, z czego 11 przeznaczonych do wykonywania misji wykrywania i niszczenia min morskich a pozostałe 3 do zadań transportowych i misji antarktycznych i arktycznych. 13 z tych maszyn zmontuje Kawasaki Heavy Industries z zestawów dostarczonych z Wielkiej Brytanii. Japoński wkład w produkt końcowy szacowany jest na 35 % śmigłowca. Obecnie Japonia posiada 12 z 14 zamówionych śmigłowców, rozważane jest ponadto nabycie dodatkowych 12 maszyn.
Japońskie MCM-101 są użytkowane przez dai-111-koukuutai czyli 111 dywizjon AMCM bazujący w Iwakuni.
Autor: TDW

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










