Kanał Panamski przesuwa datę ograniczeń głębokości

Kanał Panamski odracza wprowadzenie ograniczeń dotyczących głębokości, które miały dotyczyć największych statków przepływających przez tę kluczową drogę morską. Decyzję tę ogłosiły władze kanału, po tym jak bardzo potrzebny deszcz przyniósł ulgę w napiętej sytuacji na tym morskim szlaku.
Po długim oczekiwaniu, pora deszczowa w Panamie w końcu nadeszła, przynosząc ulgę po wielomiesięcznej suszy dotykającej ten region. Krajowa służba meteorologiczna przewiduje, że w ciągu najbliższych 72 godzin opady wyniosą od 70 mm do 80 mm w basenie Kanału Panamskiego. To ważne wydarzenie dla całego obszaru i ma znaczący wpływ na funkcjonowanie kanału oraz przepływ towarów między Oceanem Atlantyckim a Pacyfikiem.
Planowane zmiany miały wejść w życie 25 czerwca i 9 lipca, nakładając na statki konieczność poruszania się na większych głębokościach. Oznaczałoby to konieczność zmniejszenia ładunku lub innego sposobu redukcji wagi, co wpłynęłoby na handel na jednym z najbardziej ruchliwych szlaków handlowych na świecie. Jednak dzięki przynoszącym ulgę opadom deszczu, władze kanału zdecydowały o odroczeniu wprowadzenia ograniczeń.
Statki typu Neo-Panamax będą mogły kontynuować podróż przy poprzednich limitach głębokości, wynoszących 44,0 stopy (13,41 metra). Natomiast statki typu Panamax będą mogły pływać na głębokości 39,5 stopy (12,04 metra). Informacja ta została przekazana klientom kanału w oficjalnym komunikacie, który podała agencja Reuters.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kanal-panamski-spadek-wolumenu-ladunkow-w-2023-roku-2/
Administracja kanału nie podała konkretnej daty zakończenia odroczenia ograniczeń, lecz zapowiedziała kontynuację monitorowania poziomu wody oraz ogłoszenie przyszłych dostosowań ograniczeń w odpowiednim czasie. To ważne posunięcie, pozwoli na elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki pogodowe i utrzymanie optymalnej głębokości dla bezpiecznego przejścia statków przez tę ważną drogę morską która stanowi 5% światowego handlu morskiego rocznie.
Władze kanału wcześniej ogłosiły kolejne zaostrzenie ograniczeń planowane na 19 lipca, jednak nie zawarto informacji na ten temat w oficjalnym komunikacie dla klientów. Na prośbę agencji Reuters o wyjaśnienie, urzędnicy nie udzielili odpowiedzi, co budzi pewne spekulacje na temat ewentualnych przyszłych zmian.
Od początku roku Kanał Panamski wprowadzał szereg ograniczeń dotyczących głębokości, które były wynikiem presji spowodowanej suszą wywołaną zjawiskiem El Niño. To naturalne zjawisko atmosferyczne, które powoduje zmniejszenie opadów w regionie, ma negatywny wpływ na poziom wody w kanale.
Ograniczenia te miały na celu zapewnienie bezpiecznej żeglugi i utrzymanie odpowiednich warunków dla statków przepływających przez kanał. Jednak obecne odroczenie wprowadzenia kolejnych zmian daje pewną ulgę dla armatorów i właścicieli statków, którzy będą mogli kontynuować swoje operacje przy zachowaniu wcześniejszych limitów głębokości.
Źródło: Reuters/MD

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











