Kongsberg dostawcą technologii do supernowoczesnej platformy wiertniczej

Globalny koncern działający w branży offshore Keppel Offshore & Marine wybrał spółkę Kongsberg Maritime jako dostawę technologii do nowoczesnej półzanurzalnej platformy wiertniczej. Konstrukcję zamówiła brytyjska spółka Awilco Drilling.
Wartość zamówienia, które otrzymała spółka z norweskiej grupy przemysłowej Kongsberg, wynosi 18 mln dolarów. Półzanurzalna platforma wiertnicza zostanie zbudowana według projektu przewidującego jej wykorzystanie w trudnych warunkach środowiskowych. Platforma będzie wykorzystywana do wykonywania odwiertów na szelfie kontynentalnym. Spółka Kongsberg Maritime podała, że będzie ona wiercić na Morzu Barentsa, na wodach o głębokości do 5 tys. stóp.
Zobacz też: thyssenkrupp Marine Systems blisko budowy fregat dla Egiptu.

Norweska firma Kongsberg Maritime w ramach pozyskanego kontraktu dostarczy systemy i technologie związane m.in. z dynamicznym pozycjonowaniem, automatyką, bezpieczeństwem, sterowaniem strumieniowym, nawigacją, przetwarzaniem danych w czasie rzeczywistym. Kongsberg dostarczy również system zarządzania informacjami K-IMS oraz kompletny system elektroenergetyczny, zawierający także hybrydowy system zasilania elektrycznego, bazujący na zaawansowanej technologii magazynowania energii elektrycznej.
W drugim kwartale 2018 roku norweska grupa odnotowała 3,525 mln koron norweskich przychodów oraz 241 mln koron EBITDA. W tym okresie grupa pozyskała nowe zamówienia o wartości 5,299 mln koron. Oznacza to, że wartość obecnego portfela zamówień grupy wzrosła do 16,419 mln koron.
Zobacz też: Gazowy czempion PGNiG poszuka złóż na Morzu Norweskim.
W drugim kwartale grupa podpisała ważne kontrakty, dotyczące produkcji zbrojeniowej oraz cywilnej. To m.in. zamówienia na pociski rakietowe Joint Strike Missile oraz Naval Strike Missile oraz kontrakty związane z programem wielozadaniowego samolotu F-35 oraz pola wydobywczego Johan Svedrup. W ostatnim okresie grupa Kongsberg dokonała przejęcia od brytyjskiego koncernu spółki Rolls-Royce Commercial Marine, na co wyłożyła 500 mln funtów.
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.
-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











