20 lipca w stoczni West Sea Shipyard w Viana do Castelo w Portugalii odbyła się uroczystość wcielenia do służby okrętu patrolowego NRP Sines, trzeciego przedstawiciela typu Viana do Castelo budowanego dla Marynarki Wojennej tego kraju.
Umowa na budowę została podpisana w 2002 roku. Ostatecznie jego budowa rozpoczęła się w 2014 roku, a uroczyste wodowanie miało miejsce 3 maja 2017 roku. Początkowo planowano do dziesięciu jednostek, jednak problemy budżetowe ograniczyły projekt do czterech sztuk. Ostatni z nich Setúbal ma wejść do służby w 2019 roku.
Przy okazji lipcowej uroczystości premier Portugalii ogłosił zamówienie kolejnych sześciu okrętów powyższego typu, a także jednej jednostki wielozadaniowej. Każdy z nich ma kosztować około 50 mln euro, a budowa ma potrwać około dwóch lat – wszystkie mają powstać w stoczni West Sea Shipyard.
Zobacz też: Rosja testuje wielozadaniowy system oceaniczny Posejdon.
Patrolowce typu Viana do Castelo mają kadłuby o długości 83,1×13 metrów i wyporność 1600 ton. Uzbrojenie składa się z bezzałogowe stanowiska OTO Melara Marlin WS z armatą kalibru 30 mm oraz dwóch wielkokalibrowych karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Dodatkowo na rufie znajduje się lądowisko dla wielozadaniowego śmigłowca Westland Super Lynx Mk.95. Głównym zadaniem okrętów jest dozór morskiej Wyłącznej Strefy Ekonomicznej (Exclusive Economic Zone), w czym zastępują stare jednostki typów João Coutinho oraz Baptista de Andrade.
Materiał Zespołu Badań i Analiz Militarnych
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.