To pierwszy krok w stronę realizacji ustaleń jeszcze z 2016 roku. Wówczas największy na świecie operator statków pasażerskich i właściciel kilku linii wycieczkowych – grupa Carnival Corporation – podpisał z fińską stocznią Meyer Turku pierwsze porozumienie w sprawie budowy dwóch jednostek wycieczkowych o wyporności 180 tys. GT. Ich robocze nazwy to Carnival XL1 oraz Carnival XL2. Dokument zakładał, że statki zostaną dostarczone armatorowi Carnival Cruise Line odpowiednio w 2020 oraz 2022 roku. To samo porozumienie dotyczyło również budowy trzeciego statku dla linii P&O Cruises. Budowa tej jednostki przypadła jednak niemieckiej stocznie Meyer Werft w Papenburgu. Termin dostawy: 2020 rok.
[powiazane1]
16 listopada w fińskiej stoczni Meyer Turku odbyło się uroczyste cięcie blach na nowy statek wycieczkowy dla Carnival Cruise Line. Spółka podała w komunikacie, że jednostka będzie wyposażona w „dotąd niespotykane” innowacje. Statek został zaprojektowany z myślą o strategii „green cruising”, wdrażanej przez Carnival Corporation.
Szefowa Carnival Cruise Line zapowiada, że nowy statek będzie wyjątkowy „pod każdym względem”. Według Christine Duffy konstrukcja kadłuba ma łączyć w sobie tradycję i nowoczesność. Ma ona również nawiązywać do 50-letniej historii linii wycieczkowej. Prezes zapewnia też, że statek będzie wyposażony w szereg wyjątkowych, „przełomowych” elementów.
Nieprzypadkowo drugi z zamówionych statków zostanie do armatora w 2022 roku. Właśnie wtedy linia wycieczkowa Carnival Cruise Line będzie obchodziła jubileusz 50-lecia funkcjonowania na rynku.
Statek będzie mierzył 1130 stóp długości, czyli ponad 344 metry. Z dotychczasowych zapowiedzi wynika, że statek będzie mógł zabrać w rejs 5,2 tys. pasażerów. Dodatkowo zespół ludzi pracjących na jednostce – tzn. załoga oraz personel okrętowy – będzie składał się z ponad 2 tys. osób.
Rozpoczęcie budowy tego potężnego wycieczkowca stanowi kolejny krok w rozwoju fińskiej stoczni z Turku. Spółka podała, że obecnie portfel zamówień jest na rekordowo wysokim poziomie, a od 2014 roku – kiedy rodzina Meyer przejęła stronię – wzrosła dwukrotnie.
[powiazane2] W ciągu ostatnich czterech lat spółka zatrudniła ponad 700 nowych stoczniowców i obecnie załoga stoczni liczy ok. 2 tys. ludzi. Od 2014 zatrudnienie w firmie rośnie w tempie ok. 200 dodatkowych pracowników rocznie. Meyer Turku realizuje także program inwestycyjny o wartości 200 mln euro.
Carnival Cruise Line jeszcze nie podała nazwy nowego statku. Armator ma ją podać na początku grudnia. Na razie wiadomo tylko, że pierwszy statek będzie wypływał w rejsy z Port Canaveral Na Florydzie. W styczniu przyszłego roku morska firma ma podać także trasy, które statek będzie obsługiwał.
Carnival Cruise Line z grupy Carnival Corporation to obecnie najpopularniejsza linia wycieczkowa na świecie. Flota armatora składa się z 24 jednostek, które obsługują rejsy morskie trwające od 3 do 24 dni. Jednostki Carnival Cruise Line pływają m.in. na Bahamy, Karaiby, Kubę, Alaskę, Hawaje, Bermudy, do Australii i Nowej Zelandii, na Wyspy Pacyfiku oraz do Azji Południowo-Wschodniej.
Do 2022 roku flota firmy wycieczkowej powiększy się o trzy nowe statki. Będą to dwie jednostki Carnival XL oraz statek Carnival Panorama, który ma zostać wprowadzony do eksploatacji w przyszłym roku.
Podpis: tz
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.