Fincantieri zbuduje kolejny wycieczkowiec

Firma Silversea Cruises skierowała do włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri S.p.A. zamówienie na budowę trzeciego wycieczkowca klasy Silver Muse. Za ultranowoczesny wycieczkowiec armator zapłaci ponad 320 mln euro, czyli ponad 1,3 mld zł.
Będzie to trzeci siostrzany flagowy wycieczkowiec firmy Silversea Cruises. Pierwszy statek tej klasy – Silver Muse – w kwietniu br. opuścił stocznię Fincantieri w Sestri Ponente w Genui i zrobił furorę wśród wycieczkowiczów. Podpisanie kontraktu na trzecią jednostkę nastąpiło zaledwie kilka miesięcy po zamówieniu w stoczniach Fincanctieri drugiego wycieczkowca klasy Silver Muse – Silver Moon. Jego dostawę zaplanowano na 2020 r.
Z kolei właśnie zamówiony trzeci ultranowoczesny statek otrzyma nazwę Silver Dawn. Termin dostawy wyznaczono na czwarty kwartał 2021 r.
Zamówienie trzeciego wycieczkowca klasy Silver Muse to realizacja strategii armatora i umocnienie jego strategicznej floty wycieczkowców. Statki mają przyczynić się do ekspansji rynkowej Silversea Cruises.
Silver Dawn będzie łączył w sobie wszystkie cechy ekskluzywnej linii Silver Muse. Obsługa pasażerów będzie odpowiadała standardom sześciogwiazdkowego hotelu.
– Dzięki temu partnerstwu, opartemu na jakości produktu, nasza pozycja lidera w sektorze wycieczkowców jest dalej umacniana, nie tylko z technologicznego punktu widzenia, ale również ze względu na komercyjną możliwość wypracowania jak najlepszej umowy z armatorem – podpisanie kontaktu skomentował Giuseppe Bono, dyrektor generalny Fincantieri.
Włoska grupa Fincantieri od 1990 r. zbudowała 82 statki wycieczkowe. Jak podała firma, kolejne 44 są już projektowane lub budowane. Grupa Fincantieri skupia 20 stoczni i na koniec ub.r. zatrudniała 19,5 tys. pracowników.
Podpis: tz

Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










