Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Mniej znane niż Pekin czy Szanghaj, miasto portowe Ningbo w prowincji Zhejiang, odgrywa jednak kluczową rolę w branży morskiej, będąc ważnym punktem na mapie globalnej logistyki. Ze swoich basenów portowych, statki załadowane towarami codziennego użytku wyruszają w świat, docierając do naszych domów i miejsc pracy.
W artykule
W ostatnim roku port zanotował 1,324 mld ton wszystkich przeładunków, co utrzymuje go na pierwszym miejscu w światowym rankingu przez imponujące 15 lat. Przeładunki kontenerowe, plasujące się na trzecim miejscu na świecie, podkreślają jego znaczenie. Port domaga się również tytułu posiadacza największego terminala rudy żelaza w Chinach, największego terminala ropy naftowej w Azji oraz drugiego co do wielkości terminala kontenerowego na świecie, co dodatkowo cementuje jego pozycję jako kluczowego węzła w międzynarodowym handlu i logistyce.
W ostatnim roku port zanotował przeładunki na poziomie 1,324 mld ton, co utrzymuje go na pierwszym miejscu w światowym rankingu przez imponujące 15 lat. Przeładunki kontenerowe, plasujące się na trzecim miejscu na świecie, podkreślają jego znaczenie. Port domaga się również tytułu posiadacza największego terminala rudy żelaza w Chinach, największego terminala ropy naftowej w Azji oraz drugiego co do wielkości terminala kontenerowego na świecie, co dodatkowo cementuje jego pozycję jako kluczowego węzła w międzynarodowym handlu i logistyce.
Czytaj więcej o spadku dochodów na Kanale Sueskim w cieniu ataków Huti
Takie skoncentrowanie na roli Ningbo-Zhoushan w globalnej sieci logistycznej, z uwzględnieniem kluczowych statystyk i unikalnych cech portu, jest nie tylko dowodem na jego strategiczne znaczenie, ale także wskazuje na jego wszechstronne możliwości w obszarze międzynarodowej wymiany handlowej. Dzięki temu, Ningbo potwierdza swoją rolę jako serce globalnej logistyki, otwierając nowe możliwości dla rozwoju handlu i ekonomii, zarówno w Chinach, jak i na całym świecie.
Ningbo, z jego bogatą historią handlową sięgającą czasów dynastii Tang, już od starożytności stanowiło ważny punkt na Morskim Jedwabnym Szlaku. Przez wieki, ewoluując w jedno z pięciu portów otwartych na handel zagraniczny w nowożytnych Chinach, miasto to zyskało reputację jako centrum otwartości i innowacji. Po rewolucji reform w 1978 roku, Ningbo wyłoniło się jako jedno z pierwszych nadmorskich miast, które z powodzeniem zaadaptowało się do globalnej gospodarki, przyjmując kampanię reform i otwarcia na międzynarodowe rynki.
Dzisiaj, dzięki rozbudowanej sieci intermodalnego transportu morsko-kolejowego, Ningbo łączy się z ponad 60 chińskimi miastami i oferuje dostęp do ponad 600 portów w więcej niż 200 krajach i regionach świata, dzięki czemu stało się kluczowym centrum logistycznym o globalnym znaczeniu. Ponad 300 tras kontenerowych ustanawia Ningbo jako strategiczny węzeł alokacji zasobów i nowoczesną bazę usług spedycyjnych, odpowiadającą na rosnące potrzeby światowego handlu.
Niedawne rozszerzenie otwarcia na wszystkie osiem obszarów portowych w 2023 roku umacnia pozycję portu Ningbo-Zhoushan, nadając mu rozpęd w kierunku zostania portem światowej klasy. Inwestycje te i ciągłe dążenie do innowacji pokazują, jak Ningbo wykorzystuje swoje unikatowe zasoby portowe do budowania mostów łączących Chiny z resztą świata, jednocześnie poszerzając horyzonty dla międzynarodowej wymiany handlowej i otwartości.
Strategiczne posunięcia Ningbo, mające na celu nie tylko zwiększenie przepustowości jednego z największych portów na świecie, ale także poszerzenie globalnej łączności, wymiany i otwartości, podkreślają jego niezastąpioną rolę w ułatwianiu międzynarodowego handlu i logistyki. Dzięki swojej strategicznej lokalizacji i długiej historii jako centrum handlowe, Ningbo kontynuuje swój rozwój, mając na celu ugruntowanie swojej pozycji jako nowoczesna metropolia i kluczowy punkt na mapie globalnej logistyki.
Ningbo, dynamicznie rozwijając się, aspiruje do miana światowej klasy centrum integracji kolejowo-powietrznej, stając się nowym motorem otwartego rozwoju międzynarodowego. Ten ambitny projekt ma na celu jeszcze bardziej usprawnić system planowania transportu w zachodniej części regionu, podkreślając strategiczne znaczenie miasta w globalnej sieci logistycznej.
Do roku 2050 przewiduje się, że zdolność transportowa zachodniego węzła transportowego Ningbo wzrośnie do około 220 milionów pasażerów rocznie, a wolumen transportu towarów drogą lotniczą osiągnie 3 miliony ton rocznie. Takie prognozy wskazują na przyszłą rolę Ningbo jako nowoczesnej metropolii nadmorskiej, która jest kluczowym punktem na mapie globalnego handlu i przewozów.
Miasto Ningbo aktywnie pogłębia współpracę gospodarczą z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (CEEC), wykorzystując potencjał Inicjatywy Pasa i Szlaku. Organizacja wystaw promujących handel z krajami CEEC od 2014 roku oraz utworzenie w 2017 roku pierwszej i jedynej strefy demonstracyjnej współpracy gospodarczej i wymiany handlowej między Chinami a CEEC, a także podniesienie Expo China-CEEC do rangi wydarzenia międzynarodowego w 2019 roku, podkreślają strategiczne podejście Ningbo do umacniania międzynarodowych więzi handlowych.
Znaczący wzrost transgranicznego handlu elektronicznego w Ningbo, wspierany przez silne podstawy gospodarki cyfrowej i unikalny system logistyczny, zaznacza miasto jako lidera w tej dziedzinie. Sukcesy w krajowym imporcie transgranicznego handlu elektronicznego, szczególnie podczas chińskiego festiwalu zakupów online „Double 11”, gdzie Ningbo utrzymuje pierwszeństwo przez siedem kolejnych lat, świadczą o jego dominacji w cyfrowej sferze handlu.
Otwarcie pierwszej towarowej trasy lotniczej Fifth Freedom w marcu ubiegłego roku w Zhejiang i rejestracja obszaru Ningbo w Strefie Pilotażowej Wolnego Handlu Zhejiang w wrześniu 2020 r., to kolejne kamienie milowe w dążeniu miasta do roli wiodącego centrum otwartego rozwoju. Inicjatywy te, wraz z wprowadzeniem platformy „TradeGo”, wykorzystującej technologię blockchain do zabezpieczenia obiegu i autentyczności dokumentów cyfrowych, umacniają pozycję Ningbo jako innowacyjnego lidera w bezpieczeństwie danych i międzynarodowym handlu masowym.
Przez strategiczne inwestycje i innowacyjne podejście do rozwoju handlu i logistyki, Ningbo umacnia swoją pozycję na globalnej scenie, oferując nowe możliwości dla międzynarodowej współpracy i otwartości, jednocześnie zabezpieczając swój status jako nowoczesna metropolia i kluczowy węzeł w globalnej sieci handlowej.
Czytaj też o boomie na zamówienia ekologicznych promów w Europie
Ningbo wykorzystuje swoje otwarte środowisko i kulturę przedsiębiorczości, aby nie tylko rozwinąć rozległą sieć handlu zagranicznego, ale również wzmocnić swoją innowacyjną przewagę na globalnym rynku. Jako potężne miasto produkcyjne, Ningbo odznacza się na tle konkurencji, oferując produkty najwyższej jakości na światową skalę za pośrednictwem portu Ningbo-Zhoushan.
Ze 104. krajowymi przedsiębiorstwami przodującymi w produkcji jednoasortymentowej, Ningbo przoduje wśród chińskich miast, wyprzedzając nawet Shenzhen. Ta dominacja w branży produkcyjnej podkreśla zdolność miasta do dostarczania wysokiej klasy produktów chińskich na globalne rynki.
Wizja przyszłości Ningbo koncentruje się na transformacji w międzynarodowe centrum handlu i innowacji. Do 2026 roku, zgodnie z ambitnym planem, port Ningbo-Zhoushan ma nie tylko utrzymać pierwsze miejsce na świecie pod względem przepustowości ładunków, ale również podwoić liczbę przedsiębiorstw o znaczącej wartości handlowej i zagranicznych inwestycji. Taki rozwój świadczy o determinacji miasta Ningbo, aby nie tylko wzmocnić swoją pozycję jako wiodący port, ale również jako kluczowy gracz w międzynarodowym biznesie i innowacjach.
Przemiana Ningbo z miasta portowego w globalne centrum innowacyjności i handlu podkreśla jego aspiracje do zostania rozpoznawalnym na całym świecie punktem na mapie globalnego handlu. Dzięki strategicznym inwestycjom i skoncentrowaniu na innowacyjność, to miasto kształtuje przyszłość międzynarodowej wymiany handlowej, stając się wzorem dla miast na całym świecie.
Źródło: MediaRoom/PAP


Palenie blach na nowy okręt ratowniczy Marynarki Wojennej RP jest symbolicznym początkiem budowy okrętu lub statku. W rozmowie z naszą redakcją, zaraz po uroczystości palenia blach, Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, mówi o znaczeniu programu Ratownik, budowie fregat Miecznik oraz o tym, jak te programy przywracają Polsce zdolność samodzielnego projektowania i budowania nowoczesnych okrętów wojennych.
W artykule
Moment palenia blach na Ratownika to coś więcej niż początek budowy okrętu. To symboliczny sygnał, że polski przemysł okrętowy znów potrafi wziąć odpowiedzialność za tworzenie zaawansowanych jednostek od projektu po gotowy okręt.
Marcin Ryngwelski, Prezes PGZ Stoczni Wojennej
W dniu, który na zawsze zapadnie w pamięci stoczniowców i całego polskiego przemysłu okrętowego, rozpoczyna się nowy rozdział w historii PGZ Stoczni Wojennej. Symboliczne palenie blach pod budowę okrętu ratowniczego kp. Ratownik to nie tylko początek realizacji jednego z najważniejszych programów dla Marynarki Wojennej RP, lecz także potwierdzenie, że Polska wraca do grona państw zdolnych samodzielnie projektować i budować nowoczesne okręty wojenne.

W rozmowie z Portalem Stoczniowym prezes Marcin Ryngwelski przedstawia kulisy realizacji dwóch kluczowych programów – Ratownik i Miecznik. Opowiada o roli PGZ Stoczni Wojennej w konsorcjum, relacjach z partnerami zagranicznymi, wyzwaniach kadrowych oraz o tym, jak budowa nowych okrętów wpływa na odbudowę kompetencji krajowego przemysłu okrętowego.
To jeden z najbardziej oczekiwanych programów dla Marynarki Wojennej RP. Jak podkreśla prezes PGZ Stoczni Wojennej, Ratownik to przedsięwzięcie niezwykle ambitne – zarówno pod względem technicznym, jak i organizacyjnym.
Czytaj też: Ratownik: trzecia szansa
Mówimy o pełnoprawnym okręcie ratowniczym i wsparcia podwodnego, który zapewni zdolność do prowadzenia operacji na głębokich wodach, wsparcia przyszłych okrętów podwodnych z programu Orka oraz ochrony infrastruktury krytycznej na dnie Bałtyku.
Budowę jednostki rozpocznie uroczyste palenie blach zaplanowane na koniec listopada 2025 roku, a położenie stępki – w roku jubileuszowym, gdy Gdynia będzie obchodzić swoje stulecie.
To ważny symbol – zarówno dla miasta, jak i dla nas jako stoczni. Pokazujemy, że potrafimy projektować i budować w Polsce nowoczesne okręty specjalistyczne – mówi Ryngwelski.
Ratownik powstaje na podstawie polskiej dokumentacji technicznej i krajowej licencji, co daje pełną kontrolę nad procesem projektowania, budowy i integracji systemów.
To dla nas kluczowy krok – wracamy do projektowania własnych okrętów, a nie tylko do montażu konstrukcji zaprojektowanych za granicą – podkreśla prezes PGZ SW.
Dzięki współpracy z polskimi biurami projektowymi i uczelniami technicznymi, udział krajowych dostawców w budowie Ratownika będzie znaczący – szczególnie w obszarze systemów energetycznych, automatyki, konstrukcji stalowych i wyposażenia pokładowego.
Jednostka zostanie wyposażona w system nurkowania saturowanego umożliwiający prowadzenie długotrwałych misji na dużych głębokościach, z dzwonem nurkowym, komorami dekompresyjnymi i pełnym zapleczem wspierającym. Okręt otrzyma także system dynamicznego pozycjonowania (DP), pozwalający utrzymać pozycję nad rejonem akcji z dokładnością do kilku metrów.
Polecam film Ostatni Oddech – pokazuje, jak niewielki margines błędu dzieli sukces od tragedii w takich warunkach. Ratownik ma zapewniać bezpieczeństwo tam, gdzie ryzyko jest najwyższe – dodaje Ryngwelski.
Okręt będzie współpracował z bezzałogowymi pojazdami podwodnymi – zdalnie sterowanymi ROV i autonomicznymi AUV – co umożliwi mapowanie dna morskiego, inspekcję infrastruktury krytycznej oraz prowadzenie akcji poszukiwawczych.
Zasięg operacyjny jednostki wynosić będzie około 6000 mil morskich, co pozwoli na działania nie tylko na Bałtyku, ale również na Północnym Atlantyku.
Kadra rozwija się razem z programem” – mówi Prezes. Wykorzystujemy doświadczenia z programu Miecznik, szczególnie w zakresie cyfrowego modelowania 3D i integracji systemów. Dzięki temu proces budowy Ratownika przebiegnie szybciej i sprawniej.
PGZ Stocznia Wojenna współpracuje z Akademią Marynarki Wojennej i Politechniką Gdańską w zakresie szkolenia specjalistów, a także z pomorskimi kooperantami w ramach Grupy PGZ.
Jaka jest dokładna rola PGZ Stoczni Wojennej w programie budowy fregat pk. Miecznik?
Rola PGZ Stoczni Wojennej jest jasno określona w podziale prac konsorcjum. Stocznia pełni funkcję lidera technicznego, odpowiedzialnego za całość projektu w zakresie technicznym – od integracji systemów po uruchomienie i przekazanie jednostki zamawiającemu. Partnerzy wspierają PGZ SW w wybranych obszarach, zgodnie z zakresem umów.
Gdzie kończy się partnerstwo wobec zagranicznych dostawców, a zaczyna samodzielność stoczni?
„Współpraca z Babcockiem od początku miała dotyczyć jedynie projektu klasyfikacyjnego. Niestety, ten etap się przedłużył, a firma nadal formalnie nas wspiera. Z punktu widzenia biznesu trudno mieć o to pretensje – każda firma wykorzystuje sytuację, w której zamawiający nie w pełni rozumie, co kupuje.

Dlatego od dawna podkreślam w Grupie PGZ, że rola Babcocka powinna się już zakończyć. Zatrudniliśmy własnych projektantów i rozwijamy kompetencje wewnętrzne. To moment, by przejąć odpowiedzialność za projektowanie w pełnym zakresie” – podkreśla Ryngwelski.
W ramach programu Miecznik budowa prototypowej fregaty Wicher jest już w toku. Wodowanie przewidziane jest na lato 2026 roku, a przekazanie jednostki Marynarce Wojennej RP – w III kwartale 2029 roku. Kolejne okręty – Burza i Huragan – będą przekazywane odpowiednio w 2030 i 2031 roku.
Czytaj więcej: PRS nadzoruje budowę okrętu ratowniczego pk. Ratownik dla MW RP
W obu programach – Ratownik i Miecznik – wspólnym mianownikiem jest powrót do samodzielności i odbudowa polskich kompetencji stoczniowych.
Nie budujemy już tylko okrętów. Budujemy kompetencje, które pozwolą Polsce przez kolejne dekady rozwijać nowoczesne technologie morskie – podsumowuje Marcin Ryngwelski.
Rozmawiał Mariusz Dasiewicz