Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Kanał Sueski: spadek przychodów w cieniu ataków Huti

Kanał Sueski, niegdyś źródło rekordowych przychodów dla egipskiej gospodarki, napotyka poważne trudności w wyniku ataków Huti na Morzu Czerwonym. Spadek o ponad 50% nie tylko uderza w kluczowe źródło przychodu kraju, ale również stawia pod znakiem zapytania jego rolę w światowym handlu.

W obliczu niespodziewanych wyzwań, Kanał Sueski – kluczowa arteria dla międzynarodowego handlu morskiego, doświadcza dramatycznego spadku przychodów. Premier Egiptu, Mustafa Madbuli, w rozmowie z amerykańską delegacją Kongresu, podkreślił, że ataki przeprowadzane przez rebeliantów Huti znacząco osłabiły pozycję kanału, redukując jego przychody o ponad połowę.

Szlaki żeglugowe od dawna stanowią priorytet dla globalnego handlu. Obecne wydarzenia, skupiające się na kwestiach bezpieczeństwa w rejonie Kanału Sueskiego, podkreślają to założenie, stanowiąc istotny punkt zwrotny dla regionu, gdzie ochrona dróg morskich jest niezbędna.

Kontekst historyczny dodaje głębi rozumieniu bieżących wydarzeń. Kanał Sueski, otwarty w 1869 roku, od zawsze pełnił rolę strategicznego połączenia między Morzem Czerwonym a Morzem Śródziemnym, umożliwiając szybszy transport towarów między Europą a Azją. Jego znaczenie było niepodważalne, jednak współczesne konflikty i geopolityczne napięcia rzucają nowe światło na jego rolę.

W minionym roku, kanał odnotował rekordowe przychody na poziomie 9,4 miliarda dolarów, co stanowiło istotne wsparcie dla egipskiej gospodarki zmagającej się z kryzysem. Jednak obecne realia – w tym rosnąca inflacja przekraczająca 31% oraz spadek turystyki, spowodowany wojną w Strefie Gazy – podkreślają kruchość egipskiej stabilności finansowej.

Decyzje przewoźników o omijaniu Kanału Sueskiego na rzecz dłuższej trasy dookoła Afryki nie tylko wpływają na egipską ekonomię, ale także na globalną logistykę i koszty transportu. To przewartościowanie szlaków handlowych może mieć długofalowe konsekwencje dla międzynarodowego handlu.

Kanał Sueski w obliczu ataków Huti podkreśla znaczenie bezpieczeństwa na wodach międzynarodowych oraz wyzwania, przed którymi stoją kraje zależne od strategicznych punktów handlowych. Dalsze analizy i rozwiązania są niezbędne, by zapewnić przyszłość tej ważnej drogi wodnej, która od ponad stulecia jest świadkiem historycznych przemian w globalnym handlu i polityce.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    PGE Baltica obejmie patronatem nową klasę zawodową w Ustce

    Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.  

    Ustka: kuźnia kadr dla morskiej energetyki wiatrowej

    PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.

    Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Nowy kierunek i droga do pracy w usteckiej bazie PGE Baltica

    Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach. 

    Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.

    Paweł Lisowski, Starosta Słupski

    „Zielony Wiatr”: jak morska energetyka wiatrowa zmienia przyszłość młodych w Ustce

    Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie. 

    Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii

    Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.

    Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.

    PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.

    Źródło: PGE Baltica