Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Turecka stocznia Tersan Shipyard pozyskała kontrakt na budowę dwóch przybrzeżnych promów pasażerskich z napędem hybrydowym zasilanym LNG jako paliwem głównym.
Zamawiającym jest norweska spółka Havila Kystruten, która – według umownego harmonogramu – ma odebrać nowe jednostki w styczniu 2021 roku. Rzecznik firmy podkreślił w rozmowie z dziennikarzami, że modele oraz dostawcy układu napędowego, silników głównych, zbiorników na skroplony gaz ziemny czy systemy magazynowania energii jeszcze nie zostały wybrane, a sprawę tę rozstrzygną przetargi.
Zamówienie pozyskane od Norwegów ma szczególne znaczenie dla tureckiego przedsiębiorstwa stoczniowego. Prezes zarządu Tersan Shipyard Nurettin Paksu mówi o m.in. o „ważnym kamieniu milowym” oraz „znaczącym rozszerzeniu” portfela zamówień spółki. Ostatnio wskazywał, że jest to naturalny kierunek rozwoju zarządzanej przez niego firmy, ponieważ w na przestrzeni kilku poprzednich lat stocznia Tersan Shipyard wygrała szereg kontraktów dotyczących zamówień na rynek norweski. Przetargi te dotyczyły różnych jednostek o zróżnicowanym stopniu zaawansowania technologicznego.
Zobacz też: Szef BBN Paweł Soloch o marynarce wojennej: Polska potrzebuje fregat.
Przykłady? Na początku 2018 roku stocznia zwodowała pierwszy z trzech hybrydowych promów pasażerskich, zasilanych LNG jako paliwem głównym. To statek ro-ro dla norweskiej firmy Torgatten Nord. Również w tym roku stocznia Tersan Shipyard dostarczyła innemu norweskiemu armatorowi, Fjord1 Nordvestlandske elektryczny prom ro-pax Mokstrafjord, który obecnie operuje na trasie pomiędzy norweskimi miejscowościami Krokeide i Hufthamar. Prom ten mierzy 120 m długości i może zabrać na pokład 130 samochodów osobowych, 12 przyczep ciężarowych oraz 339 pasażerów. Jednostkę zaprojektowała norweska firma Multi Maritime, która w tym zakresie blisko współpracowała z zamawiającym armatorem – Fjord1 Nordvestlandske.
W przypadku bieżącego zamówienia na budowę dwóch przybrzeżnych promów pasażerskich, które właśnie pozyskała stocznia Tursan Shipyard, za projekt odpowiada norweskie biuro projektowe Havyard Design and Solutions. Jednostki będą mierzyć po 122 m długości oraz 22 m szerokości.
Zobacz też: Koncern energetyczny Orsted zdominuje amerykańską branżę offshore.
Norweski armator Havila Kystruten rozbudowuje swoją flotę w związku z kontraktem, który podpisał z norweskim ministerstwem transportu na obsługę połączenia morskiego pomiędzy Bergen i Kirkenes. Zgodnie z kontraktem, na tej trasie będą docelowo kursowały cztery siostrzane promy. Pierwsza dwa zbuduje właśnie turecka spółka. Prace zostaną zrealizowana w stoczni w miejscowości Yalova, a jednostki trafią do norweskiego armatora do końca 2020 roku.
Podpis: tz
Przemył stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.