Rosyjski państwowy armator Sovcomflot poinformował, że nowy tankowiec zasilany skroplonym gazem ziemnym pomyślnie zakończył rejs Północną Drogą Morską.
Tankowiec arktyczny Lomonosov Prospect to najnowszy tankowiec we flocie rosyjskiego armatora Sovcomflot – firma w październiku odebrała go z koreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries. Statek stanowi siostrzaną jednostkę innego tankowca o nazwie Gagarin Prospect, który jest pierwszym na świecie tankowcem klasy Aframax zasilanym skroplonym gazem ziemnym. Jednostka ta weszła do użytkowania w lipcu, a ostatnio pomyślnie zakończyła pierwszy rejs z Primorska do Rotterdamu.
Lomonosow Prospect ma 250 metrów długości i 44 metry szerokości. Jego wyporność wynosi ponad 113 tysięcy ton. On również jest zasilany LNG. Statek spełnia wymagania stawiane klasie lodowej Arc4, dzięki czemu może on pływać w bardzo trudnych warunkach panujących w rejonach arktycznych.
Zobacz też: Morskie farmy wiatrowe: hiszpańska ekspansja na Bałtyku.
Biuro prasowe Sovcomflotu podało, że 30 października tankowiec Lomonsov Prospect zakończył rejs Północną Drogą Morską. Statek pokonał trasę z Przylądka Dieżniowa w Czukockim Okręgu Autonomicznym na Przylądek Zhelaniya na Nowej Ziemi. Podróż zajęła tankowcowi niecałe osiem dób. W tym czasie statek przebył 2 194 mile morskie.
Rejs stanowił ważny sprawdzian dla nowego tankowca Sovcomflotu, ponieważ jego załoga miała okazję do przetestowania działania silników okrętowych zasilanych LNG oraz sterowania układami paliwowymi. Marynarze sprawdzili też urządzenia nawigacyjne i inne systemy okrętowe w warunkach arktycznych, przy temperaturach wynoszących wiele stopni poniżej zera.
Zdaniem rosyjskiego armatora, podczas rejsu wszystko przebiegło pomyślnie i fakt ten potwierdza wysoką zdolność nowego tankowca w zakresie manewrowania i przełamywania lodu. Lomonosov Prospect jest „wysoce bezpiecznym, przyjaznym dla środowiska i wydajnym statkiem”, podał armator.
Zobacz też: Novatek zwiększa zysk i kontynuuje inwestycje w ramach Jamał LNG.
Sovcomflot podkreśla, że tankowiec przepłynął niemal całą trasę bez eskorty lodołamacza. 950 z ponda 2 tys. mil morskich, które pokonał statek, wiodło przez morze w warunkach arktycznych. Biuro prasowe rosyjskiej firmy informuje, że tankowiec Lomonosov Prospect podczas żeglugi przez Północną Drogę Morską był eskortowany przez atomowy lodołamacz Tajmah tylko podczas żeglugi przez odcinek najbardziej wymagający pod względem nawigacyjnym i hydrograficznym, czyli w pobliżu masywu lodowego Ayon przy północnym wybrzeżu wschodniej Syberii.
Już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, kolejny tankowiec napędzany LNG – Mendeleev Prospect – ma zostać odebrany przez Sovcomflot 27 listopada. W przyszłym roku armator wprowadzi do eksploatacji trzy takie jednostki. Obecnie buduje je koreański koncern stoczniowy HHI.
W tej chwili flota rosyjskiego armatora składa się ze 147 jednostek, z czego 120 to tankowce.
Podpis: am
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.