Nowy wycieczkowiec Asuka III we flocie NYK Cruises

Nowoczesny i luksusowy wycieczkowiec Asuka III oficjalnie dołączył do floty japońskiego armatora NYK Cruises. Jednostka została przekazana 10 kwietnia podczas uroczystości w stoczni MEYER WERFT w Papenburgu. To kolejny etap rozwoju segmentu premium japońskiej żeglugi wycieczkowej, który łączy zaawansowaną technologię z estetyką inspirowaną tradycyjną kulturą Japonii.

Ceremonia przekazania w stoczni MEYER WERFT

W ceremonii przekazania statku udział wzięli Hiroyuki Endo, prezes NYK Cruises, Bernd Eikens, dyrektor generalny MEYER WERFT Group, kierownictwo stoczni oraz pracownicy armatora, a także kapitan jednostki Hisashai Kogue. Podczas uroczystości odbył się również tradycyjny ceremoniał przekazania statku, zgodnie z praktyką stosowaną przy odbiorze jednostek przez armatora.

Japońska elegancja i artyzm na morzu

Asuka III to nowy standard luksusu na wodach wokół Japonii. Wycieczkowiec zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie dla 740 pasażerów, oferując przestronne kabiny i apartamenty, z których wiele wyposażono w balkony z widokiem na morze. Wnętrza jednostki harmonijnie łączą nowoczesny styl z tradycyjną estetyką japońską. Na pokładzie można podziwiać oryginalne dzieła uznanych artystów – jak monumentalny fresk autorstwa Hiroshiego Senju w Gallery Café (pokład 6) czy obrazy Reijiego Hiramatsu w restauracji Noblesse (pokład 6).

Rozkład rejsów i trasa wokół Japonii

Podczas inauguracyjnego sezonu Asuka III zawinie do ponad 30 portów w całej Japonii, w tym m.in. Hakodate, Otaru, Takamatsu, Shingu, Muroran i Moji. W sierpniu jednostka odbędzie swój pierwszy rejs dookoła Japonii – tzw. Japan Circumnavigation Cruise, który rozpocznie się w Jokohamie i potrwa 12 dni. W jego trakcie odwiedzi kluczowe porty położone zarówno na wybrzeżu Pacyfiku, jak i Morza Japońskiego.

Innowacja i ekologia na pokładzie

Wyróżnikiem Asuka III jest jej zaawansowana efektywność energetyczna. Nowy wycieczkowiec należy do grona najbardziej ekologicznych jednostek w swojej klasie. Dzięki zastosowanym technologiom ograniczającym emisję CO₂, wpisuje się w strategię dekarbonizacji żeglugi i dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej.

Dostarczenie Asuka III zgodnie z harmonogramem to wielki sukces naszego zespołu. Choć część wyposażenia wnętrz trafi na pokład dopiero w Jokohamie, już teraz można dostrzec klasę tej jednostki, która będzie służyć japońskim pasażerom przez lata.

Bernd Eikens

Próby morskie i gotowość do pierwszego rejsu

Jeszcze przed formalnym przekazaniem jednostki, Asuka III odbyła kompleksowe próby morskie na wodach Morza Północnego. Zakończyły się one 18 marca i przebiegały pod nadzorem kapitana stoczniowego Wolfganga Thosa, z udziałem doświadczonych pilotów morskich oraz zespołu MEYER WERFT. Testy potwierdziły wysoką jakość wykonania jednostki oraz jej pełną gotowość do rozpoczęcia rejsów komercyjnych.

Źródło: NYK Cruises

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

    W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu. 

    W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.

    Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego

    Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.

    Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Program  Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.

    Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty

    Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: WicherBurza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

    Stępka pod Burzę już na swoim miejscu / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

    Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza” / Portal Stoczniowy
    Fot. PGZ Stocznia Wojenna

    Podstawowe parametry fregat Miecznik

    Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.

    Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.

    Źródło: PGZ Stocznia Wojenna