Nowy wycieczkowiec Asuka III we flocie NYK Cruises

Nowoczesny i luksusowy wycieczkowiec Asuka III oficjalnie dołączył do floty japońskiego armatora NYK Cruises. Jednostka została przekazana 10 kwietnia podczas uroczystości w stoczni MEYER WERFT w Papenburgu. To kolejny etap rozwoju segmentu premium japońskiej żeglugi wycieczkowej, który łączy zaawansowaną technologię z estetyką inspirowaną tradycyjną kulturą Japonii.
W artykule
Ceremonia przekazania w stoczni MEYER WERFT
W ceremonii przekazania statku udział wzięli Hiroyuki Endo, prezes NYK Cruises, Bernd Eikens, dyrektor generalny MEYER WERFT Group, kierownictwo stoczni oraz pracownicy armatora, a także kapitan jednostki Hisashai Kogue. Podczas uroczystości odbył się również tradycyjny ceremoniał przekazania statku, zgodnie z praktyką stosowaną przy odbiorze jednostek przez armatora.
Japońska elegancja i artyzm na morzu
Asuka III to nowy standard luksusu na wodach wokół Japonii. Wycieczkowiec zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie dla 740 pasażerów, oferując przestronne kabiny i apartamenty, z których wiele wyposażono w balkony z widokiem na morze. Wnętrza jednostki harmonijnie łączą nowoczesny styl z tradycyjną estetyką japońską. Na pokładzie można podziwiać oryginalne dzieła uznanych artystów – jak monumentalny fresk autorstwa Hiroshiego Senju w Gallery Café (pokład 6) czy obrazy Reijiego Hiramatsu w restauracji Noblesse (pokład 6).
Rozkład rejsów i trasa wokół Japonii
Podczas inauguracyjnego sezonu Asuka III zawinie do ponad 30 portów w całej Japonii, w tym m.in. Hakodate, Otaru, Takamatsu, Shingu, Muroran i Moji. W sierpniu jednostka odbędzie swój pierwszy rejs dookoła Japonii – tzw. Japan Circumnavigation Cruise, który rozpocznie się w Jokohamie i potrwa 12 dni. W jego trakcie odwiedzi kluczowe porty położone zarówno na wybrzeżu Pacyfiku, jak i Morza Japońskiego.
Innowacja i ekologia na pokładzie
Wyróżnikiem Asuka III jest jej zaawansowana efektywność energetyczna. Nowy wycieczkowiec należy do grona najbardziej ekologicznych jednostek w swojej klasie. Dzięki zastosowanym technologiom ograniczającym emisję CO₂, wpisuje się w strategię dekarbonizacji żeglugi i dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Dostarczenie Asuka III zgodnie z harmonogramem to wielki sukces naszego zespołu. Choć część wyposażenia wnętrz trafi na pokład dopiero w Jokohamie, już teraz można dostrzec klasę tej jednostki, która będzie służyć japońskim pasażerom przez lata.
Bernd Eikens
Próby morskie i gotowość do pierwszego rejsu
Jeszcze przed formalnym przekazaniem jednostki, Asuka III odbyła kompleksowe próby morskie na wodach Morza Północnego. Zakończyły się one 18 marca i przebiegały pod nadzorem kapitana stoczniowego Wolfganga Thosa, z udziałem doświadczonych pilotów morskich oraz zespołu MEYER WERFT. Testy potwierdziły wysoką jakość wykonania jednostki oraz jej pełną gotowość do rozpoczęcia rejsów komercyjnych.
Źródło: NYK Cruises

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











