Z powodu orkanu zamknięto most nad Sundem, odwołano rejsy promów

Z powodu orkanu Malik zamknięto w sobotę wieczorem most łączący Danię ze Szwecją nad cieśniną Sund. Na Bałtyku nie kursują promy, w tym zawijające do polskich portów.
Przeprawa nad cieśniną Sund ma być zamknięta dla ruchu samochodowego oraz pociągów co najmniej do godz. 8. rano w niedzielę.
W portach pozostały promy, w tym obsługujące linie ze Świnoujścia do szwedzkiego miasteczka Ystad oraz z Gdańska do Nynaeshamn. Odcięta od świata jest szwedzka wyspa Gotlandia.
W Danii oraz w południowej Szwecji z uwagi na możliwe awarie trakcji elektrycznych wstrzymano ruch pociągów.
Jak podała duńska telewizja TV2, przetaczający się przez Skandynawię orkan Malik jest najsilniejszym wiatrem od 2017 roku. W miejscowości Thorsminde w Zachodniej Jutlandii nad Morzem Północnym wiatr osiągnął prędkość 27 m na sek., a w porywach nawet 38,5 m na sekundę.
Duńskie media donoszą o licznych połamanych drzewach, uszkodzeniach budynków oraz lokalnych awariach sieci energetycznych. Policja apeluje o pozostanie w domach.
Natomiast w Szwecji w Uddevalli pod Goeteborgiem doszło do podtopień.
Autor: Daniel Zyśk/PAP

Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.
Polskie zakłady w łańcuchu dostaw
Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.
Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.
Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted
Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.
Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.
Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.
Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.
Źródło: PGE Baltica










