Palenie blach pod przyszły ORP Czajka – szósta jednostka typu Kormoran II

15 października w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyło się uroczyste palenie blach, które rozpoczęło budowę szóstego niszczyciela min typu Kormoran II – przyszłego ORP Czajka – dla Marynarki Wojennej RP. Jednostka, podobnie jak pozostałe okręty z tej serii, zostanie zbudowana ze stali amagnetycznej i będzie wyposażona w nowoczesne systemy do wykrywania i niszczenia min, w tym pojazdy bezzałogowe, co zapewni bezpieczeństwo operacji na Bałtyku oraz ochronę infrastruktury krytycznej.
W uroczystości uczestniczyli liczni goście, w tym prezes Remontowa Shipbuilding – Dariusz Jaguszewski, wicewojewoda pomorski – Emil Rojek, prezes PGZ Stocznia Wojenna – Marcin Ryngwelski wraz z członkinią zarządu Betą Koniarską z załogą stoczni, prezes Polskiego Rejestru Statków – Grzegorz Pettke, prezes Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej – Marcin Wiśniewski wraz z członkiem zarządu Grzegorzem Gniwkiewiczem, dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża – kadm. Piotr Sikora, szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia – kmdr Piotr Skóra, zastępca szefa Zarządu Inspektoratu Uzbrojenia Marynarki Wojennej – kmdr Grzegorz Mucha, dowódca 12. Dywizjonu Trałowców – kmdr por. Sławomir Góra oraz przyszły dowódca ORP Czajka – kpt. mar. Marcin Krzywdziński.

Prezes Dariusz Jaguszewski przypomniał, że budowa niszczycieli min typu Kormoran II rozpoczęła się 10 lat temu, 25 kwietnia 2014 roku, od położenia stępki pod prototypowy okręt ORP Kormoran. Od tamtego czasu Remontowa Shipbuilding, we współpracy z PGZ Stocznia Wojenna i Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej, nieprzerwanie realizuje prace nad kolejnymi jednostkami tej serii. Jak podkreślił, wydarzenia na Ukrainie w obliczu rosyjskiej agresji dobitnie pokazały, jak kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa portów i utrzymanie swobodnej wymiany gospodarczej. Niszczyciele min typu Kormoran II odgrywają istotną rolę w ochronie morskich szlaków komunikacyjnych oraz infrastruktury krytycznej, co znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim.

Przyszły ORP Czajka (606) dołączy do dwóch innych okrętów tej serii – ORP Jaskółka i ORP Rybitwa – które są już w trakcie budowy. Wszystkie trzy jednostki trafią do 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Okręty typu Kormoran II zaprojektowano do wykrywania i neutralizacji niebezpiecznych obiektów podwodnych, takich jak miny morskie, oraz do ochrony polskich portów. Będą również brały udział w misjach sojuszniczych NATO. Budowa tych okrętów stanowi nie tylko istotny element zwiększania zdolności operacyjnych Marynarki Wojennej RP, ale także znaczący impuls dla rozwoju polskiego przemysłu okrętowego.

Rozpoczęcie budowy przyszłego ORP Czajka to kolejny dowód na kontynuację wysiłków Marynarki Wojennej RP w rozwijaniu zdolności przeciwminowych, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na Bałtyku oraz ochrony infrastruktury krytycznej. Realizacja tego projektu pozwoli na utrzymanie wysoko wykwalifikowanej kadry w konsorcjum i będzie impulsem do dalszego rozwoju polskich komponentów wyposażenia okrętów, takich jak SCOT czy AM-35. Wzmacnia to wiarygodność polskich producentów na rynkach międzynarodowych, otwierając nowe możliwości eksportowe. Jednocześnie projekt przyczyni się do doprowadzenia zdolności przeciwminowych Marynarki Wojennej do poziomu określonego w Planie Modernizacji Technicznej, podkreślając strategiczne znaczenie tego segmentu w zapewnieniu bezpieczeństwa na morzu.
Autor: MD

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










