Patronat Portalu Stoczniowego: Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej

Do 18 października w gmachu ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w Warszawie oglądać można jubileuszową wystawę pt. „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. Portal Stoczniowy objął tę ekspozycję patronatem medialnym.
Uroczyste otwarcie wystawy odbyło się wczoraj i przyciągnęło wielu znakomitych gości.
– Wybudowany w okresie międzywojennym port w Gdyni pozostanie symbolem polskiej gospodarki morskiej – podczas otwarcia powiedział minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. – Port w Gdyni powstał w ciągu trzech lat. Wydaje się to dzisiaj rzeczą całkowicie niemożliwą, ale to nakreśla kierunek, który przyjęli twórcy portu. Mieli tylko jedną rzecz: wolę, aby port zbudować. Dzisiaj chylę czoła przed premierem Eugeniuszem Kwiatkowskim, prezesem Tadeuszem Wendą za to ogromne dzieło – podkreślił szef ministerstwa.
Zobacz też: US Navy: 17. okręt podwodny klasy Virginia odebrany przez marynarkę [WIDEO]
Wystawa składa się m.in. z serii zdjęć, ilustrujących czas budowy oraz pierwszych lat funkcjonowania gdyńskiego portu. Zobaczyć można również prawdziwe perełki, np. wieczne pióro premiera Eugeniusza Kwiatkowskiego czy binokle inżyniera Tadeusza Wendy. Ten ostatni kierował budową portu i był jego głównym projektantem.

Wystawę można oglądać bezpłatnie w gmachu ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przy ul. Nowy Świat 6/12 w Warszawie.
Zobacz też: Stocznia Szczecińska tworzy hub przemysłowy i podąża za globalnym trendem.
Portal Stoczniowy z dumą objął tę wyjątkową ekspozycję patronatem medialnym. Jak redakcja jesteśmy usatysfakcjonowani, że możemy włączyć się w promocję historii budowy polskiej niepodległości.
Podpis: red., fot.: Narodowe Archiwum Cyfrowe
Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.
-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











