Enter your email address below and subscribe to our newsletter

PGNiG: ze Świnoujścia wyjechało już 15 tysięcy autocystern z LNG

Od początku tego roku w terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego załadowano już 5454 autocysterny przewożące skroplony gaz ziemny. W porównaniu z całym 2020 r. to wzrost o ponad 60 procent.

Dynamika sprzedaży skroplonego gazu ziemnego przez PGNiG cały czas rośnie, co potwierdza zarówno atrakcyjność samego LNG, jak i naszej oferty handlowej. Skroplony gaz ziemny to nie tylko produkt, to również sposób na wyrównanie szans i zapewnienie dostępu do niskoemisyjnego paliwa tam, gdzie nie dociera krajowa sieć gazociągowa. Jesteśmy zdeterminowani, aby zapewnić dalszy, intensywny rozwój tego segmentu rynku gazupowiedział Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Skroplony gaz ziemny sprzedawany w terminalu w Świnoujściu pochodzi z dostaw, które są dostarczane do terminala tankowcami LNG, m.in. z Kataru i USA. Większość ładunku podlega regazyfikacji i w formie lotnej jest wtłaczana do systemu gazociągów przesyłowych. Część pozostaje jednak w postaci skroplonej, co pozwala przewozić paliwo specjalnymi autocysternami. W tym przypadku LNG jest regazyfikowane dopiero u odbiorcy – w zakładach produkcyjnych, obiektach rekreacyjnych lub w stacjach zasilających lokalne sieci gazowe, które nie posiadają połączenia z siecią ogólnopolską.

PGNiG uruchomiło sprzedaż LNG w Świnoujściu w kwietniu 2016 roku. Pierwszy kamień milowy – 5 tys. załadowanych autocystern – osiągnięto po 41 miesiącach. Osiągnięcie kolejnych 5 tys. zajęło 17 miesięcy, a następnych – niespełna 11 miesięcy. Pokazuje to rosnącą dynamikę sprzedaży małego LNG przez PGNiG. W sumie, 15 tysięcy autocystern załadowanych do tej pory w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego dostarczyło 263,5 tys. ton LNG, co po regazyfikacji daje ponad 0,3 mld m sześc. gazu ziemnego.

PGNiG oferuje skroplony gaz ziemny nie tylko w terminalu w Świnoujściu. Spółka sama produkuje LNG w zakładach w Odolanowie i Grodzisku Wielkopolskim. Oferuje go również w stacji przeładunkowej LNG zlokalizowanej na terenie litewskiego portu w Kłajpedzie. PGNiG jest wyłącznym użytkownikiem stacji od kwietnia 2020 roku. Instalacja obsługuje zarówno odbiorców w krajach bałtyckich, jak i na terenie Polski. LNG do stacji przeładunkowej jest dostarczane statkami. Do tej pory PGNiG odebrało w Kłajpedzie 10 dostaw.

Źródło: PGNiG

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    Posiedzenie Rady SAR: priorytety ratownictwa morskiego

    W Dowództwie Operacyjnym RSZ odbyło się posiedzenie Rady Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, któremu przewodniczył gen. broni Maciej Klisz. W obradach uczestniczył również dowódca Centrum Operacji Morskich – dowódca Komponentu Morskiego, wiceadmirał Krzysztof Jaworski.

    W centrum uwagi – bezpieczeństwo ludzi na morzu

    Każda akcja SAR to działanie prowadzone pod presją czasu i w wymagających warunkach, dlatego sprawność całego systemu ratowniczego musi być stale doskonalona niezależnie od skali poszczególnych interwencji.

    Podkreślono, że skuteczność działań ratowniczych wynika ze współdziałania wielu służb oraz ciągłego doskonalenia procedur operacyjnych na morzu.

    Rada SAR pełni funkcję doradczą wobec ministra odpowiedzialnego za gospodarkę morską i opiniuje rozwiązania dotyczące ratownictwa, zwalczania zagrożeń oraz ochrony środowiska morskiego. W jej skład wchodzą przedstawiciele Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, służby zdrowia oraz instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na polskich wodach.

    To gremium stanowi forum wymiany doświadczeń między praktykami a administracją, co pozwala utrzymywać spójność krajowego systemu SAR i wzmacnia jego gotowość operacyjną.

    Wnioski z ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25

    Jednym z głównych tematów posiedzenia były wnioski z ogólnokrajowych ćwiczeń Strażnik Bałtyku-25, organizowanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji i poświęconych zwalczaniu zanieczyszczeń na morzu. Podczas obrad omówiono przebieg działań, skuteczność współpracy między służbami oraz obszary wymagające dopracowania. Dyskusja stała się punktem wyjścia do szerszej oceny wyzwań ratownictwa morskiego i funkcjonowania krajowego systemu SAR.

    Dużą część dyskusji poświęcono też zmianom przepisów związanych z ochroną przeciwpożarową na morskich wodach wewnętrznych. Wskazano na potrzebę ujednolicenia interpretacji obowiązujących regulacji oraz dopasowania ich do warunków operacyjnych na Bałtyku.

    Systemy bezzałogowe w działaniach ratowniczych

    Rada omówiła także rosnące znaczenie bezzałogowych statków powietrznych w działaniach SAR. Podkreślono, że ich wykorzystanie pozwala szybciej dotrzeć do rejonu zdarzenia, poszerzyć obszar prowadzenia poszukiwań oraz uzyskać dokładniejsze rozpoznanie sytuacji. Wskazano, że BSP stają się stałym elementem wyposażenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na morzu i w najbliższych latach ich rola będzie systematycznie rosła.

    Bilans działań: 415 akcji w 2025 roku

    Od stycznia jednostki Służby SAR przeprowadziły 415 akcji ratowniczych, w tym 170 interwencji ratujących życie, 25 ewakuacji medycznych oraz 10 działań związanych ze zwalczaniem rozlewów substancji ropopochodnych. Równolegle Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej, działając pod kontrolą COM-DKM, zrealizowała 20 operacji poszukiwawczo-ratowniczych z udziałem śmigłowców.

    Zestawienie tegorocznych danych po raz kolejny potwierdza, że system SAR funkcjonuje nieprzerwanie i wymaga stałej dbałości, ponieważ jego skuteczność bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo ludzi na morzu.

    Wspólna odpowiedzialność

    Posiedzenie potwierdziło, że bezpieczeństwo na morzu jest wspólną odpowiedzialnością Marynarki Wojennej, służb cywilnych i administracji państwowej. Rada SAR pozostaje forum, na którym podejmowane są decyzje wpływające bezpośrednio na poziom ochrony polskich wód, żeglugi oraz infrastruktury.

    Źródło: COM-DKM