Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Polskie porty kontynuują pozytywną passę, chwaląc się imponującymi wynikami za pierwsze cztery miesiące 2018 roku. Zespół portów Szczecin-Świnoujście obsłużył o 6% więcej towarów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – informuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).
Według ZMPSiŚ, największe wzrosty odnotowano w przeładunkach węgla, który osiągnął imponujący 41% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Znaczący wzrost, wynoszący 15%, zanotowano także w przeładunku innych towarów masowych. Przeładunki rudy wzrosły o 3%, a ropy o niewielkie 0,2%. Jednocześnie porty odnotowały spadki w przeładunkach zbóż (o 50%) oraz kontenerów (o 4%).
Adam Meller: zamierzamy pobić kolejny rekord.
Łącznie w okresie styczeń-kwiecień 2018 roku, przez porty w Szczecinie i Świnoujściu przeszło 9,04 miliona ton towarów. Obecnie ZMPSiŚ realizuje sześć kluczowych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości przekraczającej 1,5 miliarda złotych, które mają na celu modernizację i rozwój infrastruktury portowej, w tym pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin oraz usprawnienie dostępu do portów poprzez inwestycje kolejowe i drogowe.
Port Gdańsk również nie pozostaje w tyle, z ambicją stania się największym portem przeładunkowym na Bałtyku, dzięki realizacji rekordowych inwestycji.
Port Gdańsk może być największym portem przeładunkowym na Bałtyku. Rekordowe inwestycje.
Źródło: ZMSiŚ SA


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz