Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Port Gdańsk zainaugurował kolejny sezon żeglugi wycieczkowej

22 kwietnia do Portu Gdańsk zawinął pierwszy w tym roku luksusowy statek pasażerski, Le Bellot, pływający pod francuską banderą. Statek, o długości 131,4 metra i szerokości 18 metrów, oferuje miejsce dla 184 pasażerów. Zawitał on przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte, gdzie przywitała go Młodzieżowa Orkiestra Dęta „Begama”. Jest to pierwsza w tym roku wizyta luksusowego statku pasażerskiego w tym porcie, inaugurująca sezon żeglugowy i turystyczny w Gdańsku.

Le Bellot: Luksusowa podróż z Kopenhagi do Sztokholmu na pokładzie nowoczesnego wycieczkowca

Zwodowany w 2020 roku, Le Bellot jest wyposażony w 92 komfortowe kabiny i apartamenty z balkonami. Na pokładzie znajduje się wiele atrakcji: restauracja Le Nautilus, teatr, sala taneczna, biblioteka, sklep, a także pokład słoneczny z basenem i barem, centrum spa i fitness z pokojami do masażu i sauną fińską. Dodatkowo, statek oferuje lożę obserwacyjną, galerię sztuki i klub dla dzieci, co czyni go idealnym wyborem dla podróżujących w poszukiwaniu luksusu i komfortu.

Czytaj więcej o zielonym świetle dla Terminalu Kontenerowego w Porcie Świnoujście

Le Bellot oferuje nie tylko luksusowe warunki dzięki swoim bogato wyposażonym wnętrzom, ale również stanowi idealną propozycję dla tych, którzy pragną podróżować z klasą, odkrywając nowe miejsca na trasie z Kopenhagi do Sztokholmu.

Le Bellot, wprowadzony do eksploatacji w 2020 roku, jest stosunkowo nową jednostką wśród luksusowych statków pasażerskich. Dysponuje 92 kabinami i apartamentami, każdy z nich z przestronnym balkonem. Na pokładzie Le Bellot znajdują się liczne udogodnienia: restauracja Le Nautilus, teatr, sala taneczna, biblioteka, sklep, a także pokład słoneczny z basenem i barem na świeżym powietrzu. Statek oferuje również centrum spa i fitness z pokojami do masażu oraz sauną fińską, lożę obserwacyjną, galerię sztuki i klub dla dzieci.

Poprzedni sezon turystyczny był wyjątkowo udany dla branży luksusowych rejsów, co potwierdza liczba 79 zawinięć wycieczkowców do Portu Gdańsk od maja do września. Łącznie przewiozły one 29,5 tysiąca pasażerów. Największym z nich był statek pasażerski Marina, który ma ponad 239 metrów długości.

Jaki będzie nadchodzący sezon w Porcie Gdańsk?

Prognozy są bardzo obiecujące – cruisery mają zawitać tutaj aż 62 razy. Najdłuższym statkiem, który zawinie do portu, będzie Crystal Symphony pod bahamską banderą. Ten imponujący wycieczkowiec ma 238 metrów długości i zacumuje przy Nabrzeżu Oliwskim 5 sierpnia.

Największy pod względem liczby pasażerów będzie Balmoral, który może przyjąć 1390 gości. Ten statek odwiedzi Gdańsk dwukrotnie – 18 lipca i 11 września.

Czytaj też o PORR S.A. który rozpoczął modernizację nabrzeży w Porcie Gdańsk

Sezon rejsowy zakończy się tuż przed świętami Bożego Narodzenia. W chłodne dni 15 grudnia Port Gdańsk powita Le Commandant Charcot, statek ekspedycyjny pod francuską banderą, przystosowany do podróży po arktycznych rejonach. Wycieczkowiec ten ma 150 metrów długości.

Kusząca Oferta Turystyczna Portu Gdańsk

Port Gdańsk teoretycznie jest w stanie przyjąć do 120 jednostek wycieczkowych rocznie. Kluczowe pytanie brzmi: jak przyciągnąć do Gdańska więcej armatorów wycieczkowych?

Rozwój żeglugi wycieczkowej zależy od wielu czynników, w tym od sytuacji geopolitycznej w regionie, ale również od zaangażowania samorządów i organizacji turystycznych. Musimy przekonywać armatorów, że region Morza Bałtyckiego jest bezpieczny i atrakcyjny. Ważna jest także aktywność w organizacjach takich jak Cruise Baltic czy Cruise Europe, a także obecność na międzynarodowych wydarzeniach branżowych.

Michał Stupak, menadżer klienta w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk regularnie uczestniczy w targach Seatrade Cruise Global, które odbyły się po raz pierwszy w Nowym Jorku w 1985 roku, a od 1992 roku mają miejsce w Miami – światowej stolicy rejsów wycieczkowych.

Ostatnie targi były już naszym siódmym takim wydarzeniem. Wystawialiśmy się wspólnie z portami takimi jak Helsinki, Kotka, Amsterdam, Antwerpia, Tallinn i Sztokholm pod szyldem Cruise Europe.

Michał Stupak, menadżer klienta w Porcie Gdańsk

Współpraca z Baltic Gateway Group, największym touroperatorem w Porcie Gdańsk, umożliwiła prezentację bogatej oferty handlowej oraz atrakcji turystycznych samego miasta i regionu. „Mamy wiele do zaoferowania zarówno pod względem kulturalnym, jak i historycznym, co sprawia, że Gdańsk staje się coraz bardziej rozpoznawalnym i wybieranym celem rejsów wycieczkowych,” – podsumowuje Stupak.

Źródło: Port Gdańsk

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Program Orka: Koreański pakiet a realna niezależność technologiczna Polski

    Program Orka: Koreański pakiet a realna niezależność technologiczna Polski

    Ważnym elementem programu pozyskania okrętów podwodnych pozostaje jasne określenie zasad kontroli nad wrażliwymi komponentami – zarówno tymi, które mają być w pełni zlokalizowane w kraju, jak i tych objętych ograniczeniami eksportowymi. 

    MRO w Polsce jako warunek suwerenności programu Orka

    To umożliwi zbudowanie bezpiecznego i autonomicznego systemu utrzymania nowych jednostek. Hanwha Ocean złożyła ofertę pozwalającą osiągnąć ten cel: utrzymywanie MRO na polskiej ziemi, brak zależności od zewnętrznych podmiotów i terminy remontów zgodnie z potrzebą MW, a przede wszystkim – suwerenną kontrolę nad gotowością bojową jednostek podwodnych.

    Czytaj więcej: Propozycja Hanwha Ocean w ramach programu Orka

    Wybór koreańskiego pakietu to inwestycja w polską niezależność technologiczną i przemysłową. Zapisy kontraktowe w programie ORKA muszą zabezpieczyć Polsce   kontrolę i stały dostęp do technologii. Dla osiągnięcia rzeczywistej niezależności najważniejsze jest, by baza do obsługi i serwisu (MRO) była zlokalizowana w Polsce i pod kontrolą Sił Zbrojnych RP.

    Pełna lokalizacja zdolności MRO w Polsce oraz utrzymanie bazy serwisowej pod bezpośrednim nadzorem Sił Zbrojnych to kluczowe warunki, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w kontrakcie – bez nich suwerenność eksploatacyjna nowych okrętów byłaby jedynie pozorna.

    Seong-Woo Park, wiceprezes Hanwha Ocean odpowiedzialny za program Orka

    Zmniejszone ryzyko operacyjne

    Kluczowym elementem koreańskiej propozycji w programie Orka jest transfer technologii. Oferta Hanwha Ocean obejmuje przekazanie wiedzy niezbędnej do eksploatacji, napraw, remontów i rozwoju krajowych zdolności projektowych i przemysłowych. Dzięki temu Polska zyskuje realną szansę budowy własnych kompetencji w zakresie konstrukcji i utrzymania okrętów podwodnych, co jest bezpośrednim krokiem w stronę niezależności technologicznej. 

    Konieczne są twarde gwarancje transferu know-how, obejmujące licencje, dokumentację źródłową, szkolenia i precyzyjnie określone harmonogramy wsparcia, aby zapewnić realne przejęcie kompetencji przez polskie podmioty.

    Seong-Woo Park

    Koreańska propozycja to pakiet kompleksowy: nowoczesne jednostki (KSS-III Batch 2) plus pełne wsparcie serwisowe, logistyczne i szkoleniowe oraz propozycje finansowania wspieranego przez rząd Korei. To podejście obniża całkowity koszt posiadania (TCO) i ryzyko operacyjne dla Polski i w praktyce gwarantuje ciągłość eksploatacji i natychmiastowe wsparcie serwisowe. Koreańskie zakłady mają doświadczenie w seryjnej produkcji okrętów i w szybkim wdrażaniu programów – to przewaga przy realizacji kalendarzy wymaganych przez MON. Dodatkowo możliwość przekazania do użycia starszej, ale wciąż sprawnej jednostki z koreańskiej floty jako rozwiązania przejściowego pozwala skrócić czas, w którym Polska uzyska realne zdolności bojowe, dzięki czemu minimalizujemy lukę zdolnościową w okresie przejściowym. 

    Czytaj też: Jang Yeong-sil otwiera nowy etap w koreańskim programie okrętów podwodnych

    Oferta Korei zawiera mechanizmy współpracy z polskimi firmami i uczelniami – w tym z Politechniką Gdańską, co sprzyja tworzeniu lokalnego łańcucha wartości: dostaw podzespołów, usług inżynierskich, programów badawczo-rozwojowych oraz kształcenia kadr. Wsparcie finansowe w postaci 100 mln dolarów i jeszcze więcej dodatkowo ułatwi wdrożenie – to nie tylko korzyść militarna, ale też gospodarcza: rozwój stoczni, dostawców technologii, integratorów systemów i ośrodków badawczych. W praktyce transfer technologii może stać się impulsem do długofalowej modernizacji polskiego przemysłu morskiego oraz jego powrotu do czasów świetności. 

    Hanwha deklaruje, że transfer technologii obejmuje ustanowienie pełnych zdolności MRO w kraju partnera, w tym szkolenia stoczni i personelu technicznego. Utrzymywanie MRO na polskiej ziemi oznacza: brak zależności od zewnętrznych terminów remontów i doraźnych napraw, suwerenną kontrolę nad gotowością bojową oraz ochronę wrażliwych technologii i procedur obsługowych. To punkt decydujący przy ocenie oferty — i jeden z głównych argumentów przemawiających za wyborem pakietu koreańskiego. 

    Źródło: Hanwha Ocean