W portach jest więcej węgla, rudy, zboża, drobnicy i kontenerów.
Węgiel i ruda zanotowały taki sami wzrost na poziomie 35 proc. w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2020 roku. Dwucyfrowy wzrost o 13 proc. ma też drobnica, w tym drobnica promowa w górę o 16 proc. Kontenery zakończyły półrocze wynikiem o 7,6 proc. lepszym w porównaniu do tego samego okresu ub. roku. W takich grupach towarowych jak zboża, inne masowe oraz paliwa wielkości są w zasadzie analogiczne jak w pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku.
Sam czerwiec br. był dla obu portów o 4,1 proc. lepszy aniżeli czerwiec 2020. Tutaj liderami przeładunków są zboże, kontenery i drobnica ze wzrostami na poziomie odpowiednio +25, +16 i +15 proc.
Okres pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W wymagającym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym 2020 roku spadki w przeładunkach wyniosły jedynie 3 proc. Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc. Natomiast od września do końca ub. roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wróciło do normy. Można zatem powiedzieć, że porty w zasadzie przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach.
Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie, po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będzie z pewnością Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. ZMPSiŚ ogłosił niedawno 9 lipca br. nową odsłonę konkursu na inwestora i zarazem operatora terminalu.
Źródło; ZMPSiŚ