Przegląd promowy: Wzrosty przewozów estońskiego przewoźnika Tallink

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o dużej modernizacji terminalu promowego w Naantali. Po zakończeniu prac będzie nie do poznania.
W artykule
CalMac oficjalnie zamawia nowe promy
Dwie nowe jednostki zamówiło CalMac Ferries w tureckiej stoczni Cemre Marin Endustri. Inwestycja ma już zagwarantowane finansowanie. Budowa rozpocznie się natychmiast, a dostawy zostaną zrealizowane odpowiednio w czerwcu i październiku 2025 r. Każdy z nich będzie miał 95 m długości, a na pokład przyjmie 450 pasażerów, a także 107 pojazdów osobowych lub 14 pojazdów ciężarowych.
Szkocki rząd jest zdeterminowany, by poprawić żywotność floty promowej oraz lepiej odpowiadać na potrzeby społeczności zamieszkujących wyspy.
Jenny Gilruth, szkocka minister transportu
Armator zamierza wykorzystać statki do obsługi połączeń przez cieśninę Little Minch.
Tallink rozpoczyna rok z impetem
Grupa Tallink pochwaliła się statystykami za styczeń br. Można powiedzieć, że nowy rok rozpoczął się dla armatora znakomicie. Estoński operator zanotował znaczące wzrosty w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Należące do Tallink promy przewiozły w styczniu 338 tys. pasażerów (rok wcześniej 181 tysięcy – wzrost o 86,1 proc.) i 51 tys. pojazdów osobowych (w styczniu 2022 r. było to 40 tys. – wzrost wyniósł 26,8 proc.).
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-coraz-lepsza-oferta-armatorow-po-pandemii-covid-19/
Największy skok liczby pasażerów, bo aż o 147 proc., odnotowano na trasie pomiędzy Estonią a Szwecją. 103 proc. więcej pasażerów (99 tys. w porównaniu z 48 tys. w styczniu 2022 r.) przewieziono na trasie pomiędzy Szwecją a Finlandią. Nieco zawiodły wyniki dotyczące frachtu – w styczniu na wszystkich liniach Tallink przewiózł 27 tys. jednostek cargo, a rok wcześniej było to 31 tys. jednostek.
Niezwykłe osiągnięcie promu Viking Line
Duma firmy Viking Line, nowoczesny prom Viking Glory, wszedł na regularną trasę w marcu 2022 r. Niespełna rok później jednostka ma na swoim koncie niezwykłe osiągnięcie. Prom przewiózł milion pasażerów. Milionowy pasażer został obsłużony podczas rejsu, który odbył się 31 stycznia br. Okazała się nim Ulla Haavisto, która otrzymała od przedstawicieli załogi miłą niespodziankę – kwiaty, voucher do restauracji oraz bezpłatne podniesienie standardu kabiny.
Prom Viking Glory, wraz z innym gigantem, promem Viking Grace, pływa na co dzień na trasie Turku-Sztokholm. Statek ma 218 metrów długości, a na pokład zabiera 2800 pasażerów. Dysponuje linią ładunkową o długości 1500 metrów. Zbudowano go w stoczni Xiamen Shipbuilding w Chinach.
DFDS sięga po dwa promy
Grupa DFDS pozyskała na rynku wtórnym dwie jednostki. To siostrzane promy Alf Pollak oraz Maria Grazia Onorato. Duński potentat będzie z nich korzystał na zasadzie sub-czarteru od firmy Moby Lines. Właścicielem statków pozostaje Siem Ro-Ro. DFDS podpisało dwuletnią umowę. Wiadomo, że zbudowany w 2018 r. Alf Pollak będzie pływać na obsługiwanej przez DFDS trasie pomiędzy Turcją a Francją. Oba wymienione statki wyróżniają się rozmiarami – każdy z nich ma 209 m długości i posiada linię ładunkową, która wynosi 4076 m.
Popularny terminal zmieni się nie do poznania
Szykują się wielkie zmiany w terminalu promowym w Naantali. Zbudowany w 1974 r. obiekt ma przejść całkowitą metamorfozę. Jego infrastruktura ma zostać dostosowana do obowiązujących w tej chwili standardów. Po remoncie ma przypominać najnowocześniejsze powstające dziś terminale – zarówno pod względem planowania, funkcjonalności oraz wydajności energetycznej.
Pierwszy poziom terminala ma być gotowy jeszcze w tym roku – w sierpniu 2023 r. Od września będą z niego korzystać pasażerowie piesi. Pozostała część terminala ma być gotowa w 2024 r. Po ukończeniu inwestycji do użytku oddana zostanie nowa przestrzeń biurowa. Wśród przewoźników promowych, którzy na co dzień korzystają z portu w Naantali, znajduje się Finnlines.
Źródło: PromySKAT

Kacper Dziugan walczy z glejakiem. Trwa zbiórka na leczenie w Niemczech

Redakcja portalu zwraca się do Czytelników z prośbą o wsparcie zbiórki na leczenie Kacpra Dziugana. 19-latek walczy z glejakiem IV stopnia. Kacper jest bratankiem kmdr. Michała Dziugana, oficera Marynarki Wojennej RP, przez lata pełniącego służbę jako dowódca pierwszego niszczyciela min ORP Kormoran oraz 13. Dywizjonu Trałowców.
W artykule
Służba na morzu, walka o życie
Kmdr. Michał Dziugan należy do oficerów dobrze znanych w środowisku Marynarki Wojennej RP. Przez lata odpowiadał za ludzi i okręty, realizując zadania wymagające odpowiedzialności i zaufania do załogi. Dziś najtrudniejszą walkę toczy jego bratanek.
Kacper w tym roku rozpoczął studia w Krakowie. Po dwóch tygodniach przyszła diagnoza: złośliwy nowotwór mózgu – glejak IV stopnia. Leczenie dostępne w Polsce zostało już wykorzystane, dlatego rodzina zbiera środki na terapię w wyspecjalizowanej klinice w Niemczech zajmującej się leczeniem glejaków.
Prośba redakcji do środowiska ludzi morza
Zwracamy się z prośbą o solidarność i pomoc. Wystarczy udostępnienie zbiórki lub symboliczna wpłata – każda forma wsparcia ma znaczenie w sytuacji, w której koszty leczenia przekraczają możliwości rodziny.
Jak pomóc
Najprostszą formą wsparcia dla Kacpra jest wejście w link do zbiórki, jej udostępnienie oraz – jeśli to możliwe – wpłata dowolnej kwoty.










