Przegląd promowy, a w nim m.in. terminy wejścia nowych promów na linię Gdynia-Karlskrona 

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. garść informacji o nowych promach E-Flexer, które w tym roku rozpoczną obsługę połączenia Gdynia-Karlskrona.

Stena Line chwali się nowymi promami na trasę Gdynia-Karlskrona

Stena Line przedstawiła drugi z nowych promów E-Flexer, który trafi na trasę Gdynia-Karlskrona. To prom Stena Ebba, który na Morzu Bałtyckim dołączy do jednostki Stena Estelle. Będą to największe promy E-Flexer we flocie Stena Line. Każdy z nich ma 263 kabiny (o 50 proc. więcej w stosunku do dotychczasowych promów E-Flexer). Każdy może też przyjąć na pokład 1200 pasażerów (o 30 proc. więcej w porównaniu z mniejszymi statkami tego typu) i posiada pas ładunkowy o długości 3600 m (to oznacza o 15 proc. większe możliwości, gdy chodzi o transport cargo). Nowe promy, które ujrzymy na trasie pomiędzy Polską a południową Szwecją, będą miały po 240 m długości. Obsługa takich kolosów będzie możliwa w dzięki oddanemu niedawno do eksploatacji nowemu terminalowi promowemu w Gdyni.

Znamy terminy debiutu nowych promów E-Flexer

Przy okazji prezentacji promu Stena Ebba, szwedzki armator ujawnił także termin wejścia na trasę nowych jednostek. Pierwszą z nich będzie można popłynąć z Gdyni do Szwecji jeszcze w trakcie tegorocznych wakacji. Stena Estelle – pierwszy z promów zaplanowanych do obsługi linii do Karlskrony – zadebiutuje już w sierpniu. Stena Ebba ma się pojawić z kolei w grudniu br. To będzie oczywiście oznaczało duże przetasowania w siatce połączeń Stena Line. Obecnie głównymi promami obsługującymi trasę Gdynia-Karlskrona są ro-paxy Stena Spirit i Stena Vision. 

Południowa część Morza Bałtyckiego jest kluczowym regionem dla Stena Line, a nasza trasa Karlskrona-Gdynia jest fundamentem naszych ambicji da wzrostów i dalszego rozwoju. Stena Ebba i siostrzana Stena Estelle ustanowią nowe standardy elastyczności, zorientowania na usługi oraz satysfakcji klienta.

Niclas Mårtensson, szef Stena Line

Kołobrzeg marzy o połączeniu promowym

Czy do Gdańska, Gdyni i Świnoujścia dołączy wkrótce kolejne miasto, które będzie obsługiwać regularne połączenia promowe? Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg poszukuje partnera, który pomógłby w uruchomieniu terminalu promowego, a także we wznowieniu połączeń promowych z portu. W ogłoszeniu, które opublikowano na stronie portu, mowa jest o wstępnych konsultacjach, poprzedzających ogłoszenie konkursu, w którym wyłoniony zostanie wykonawca prac związanych z adaptacją nabrzeża, co pozwoli na stworzenie terminala promowego. Zgłoszenia od chętnych chcących wziąć udział w konsultacjach odbywać się będą do 21 lipca br. Połączenia promowe z Kołobrzegu nie byłyby oczywiście czymś nowym. W przeszłości kołobrzeski port obsługiwał połączenia na Bornholm.

Tallink wyczarterował jeden ze swoich promów

Grupa Tallink zdecydowała się na wyczarterowanie jednego ze swoich promów. Chodzi o jednostkę Victoria I, która na mocy podpisanej umowy trafi do Szkocji. Porozumienie, w imieniu szkockiego rządu, zostało sygnowane przez Corporate Travel Management. Umowa obowiązywać będzie przez sześć miesięcy. Przewidziano jednak opcję jej przedłużenia o kolejne trzy miesiące. Zgodnie z zaprezentowanymi planami, Victoria I będzie pełnić w najbliższym czasie funkcję hotelową.

Nowe połączenia promowe w Grecji

12 lipca pojawią się dwie nowe możliwości transportowe w porcie w Salonikach. Tego dnia wystartuje połączenie na wyspę Lemnos (czas przeprawy: 3 godz. 55 min.), a także na Mitylenę (6 godz. 45 min.). Za obsługę nowych połączeń odpowiadać będzie Seajets, który wyznaczył do tych zadań katamaran Champion Jet 1. Z kolei jesienią pojawi się kolejne nowe połączenie. Z portu w Salonikach będzie można popłynąć do tureckiego Izmiru (po drodze prom zawinie także na Mitylenę). Obsługą tej trasy zajmie się Levante Ferries. Na linii tej kursować będzie prom Smyrna di Levante.

Ten kraj rozszerzył sieć płatnych dróg

Seria podwyżek i rozszerzenie siatki płatnych dróg. To nowa rzeczywistość dla kierowców poruszających się drogami w Bułgarii. Wprowadzono tam odpłatność za poruszanie się drogami drugiej kategorii. Dodatkowo podniesione zostały opłaty dla pojazdów o masie powyżej 3,5 t. Zapowiedziano także, że nie jest to ostatnia podwyżka stawki za kilometr. Kolejna ma nastąpić już w stycznia 2023 r. Ale do podwyżek trzeba przyzwyczajać się wszędzie. W Polsce od 4 lipca wzrosła stawka za przejazd odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Np. w przypadku pojazdów o więcej niż trzech osiach stawka wzrosła o PLN i wynosi obecnie 40 PLN. 

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.