Przegląd promowy: Incydent z promem Wawel

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o niebezpiecznym zdarzeniu z udziałem promu Wawel.

Incydent z udziałem polskiego promu Wawel

Do nieszczęśliwego zdarzenia z udziałem polskiego promu doszło w sobotę o godz. 11.30 przy gdańskim terminalu Westerplatte, podczas wejścia promu Wawel do portu. W momencie zdarzenia panowały niekorzystne warunki atmosferyczne, a należący do PŻB statek musiał się zmagać z silnymi podmuchami wiatru. Podczas wykonywania manewrów doszło do uderzenia statku w nabrzeże.

W wyniku kolizji uszkodzony został kadłub promu. Na szczęście żadna ze 151 osób, które znajdowały się w tym czasie na pokładzie statku, nie odniosła żadnych obrażeń. Badaniem przyczyn zdarzenia zajmie się teraz Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich. Jednostka została czasowo wyłączona z eksploatacji. Prom Wawel płynał z Nynashamn.

Baleària świętuje swój jubileusz

Ten rok będzie wyjątkowy dla hiszpańskiej firmy Baleària. Operator promowy obchodzi 25 lat działalności. Firma została powołana do życia w 1998 r. (wcześniej znana była pod nazwą Euroline Maritimes) Władze przedsiębiorstwa pochwaliły się, że od tamtego czasu promy z logo Baleària przewiozły 55 mln pasażerów, 13 mln pojazdów osobowych oraz towary, które zajęły w sumie 80 mln m pasa ładunkowego. Firma odnosi dziś sukcesy nie tylko na rynku europejskim, specjalizując się przede wszystkim w wykonywaniu połączeń pomiędzy Hiszpanią a Balearami.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wzrost-eksportu-iranskiej-ropy-do-chin/

Coraz śmielej sobie radzi także na rynku amerykańskim, gdzie pływa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Karaibami. Firma stale inwestuje też w rozwój nowoczesnej i ekologicznej floty. Obecnie posiada flotę ponad 30 statków, które obsługują 25 tras. Zatrudnienie wynosi obecnie ok 1800 osób. W 2021 r. do floty operatora dołączył pierwszy elektryczny statek, Eleanor Roosevelt, inicjując nowy etap w historii firmy.

Dwa wodorowe giganty we flocie szwedzkiego armatora?

Firma Rederi AB Gotland (właściciel Destination Gotland) zaprezentowała harmonogram pozyskania dwóch nowoczesnych promów, które mają zrewolucjonizować żeglugę u wschodniego wybrzeża Szwecji. Zgodnie z zapowiedziami, mają to być pierwsze dwa zasilane wodorem duże promy, które będą służyć do przewozu pasażerów oraz towarów. Mowa o statkach Gotland Horizon i Gotland Hydrocat. Pierwszy z nich miałby przyjąć na pokład 1900 pasażerów i 600 pojazdów osobowych, a drugi – 1650 pasażerów oraz 450 pojazdów osobowych. Ten drugi miałby rozwijać prędkość aż 35 węzłów (65 km/h). Firma chce zamówić promy już w 2025 r. Statki miałby dołączyć do floty przewoźnika w 2030 r.

Express 5 już wkrótce we flocie Bornholmslinjen

Zbudowany w filipińskim oddziale firmy Austal katamaran Express 5 już niedługo dołączy do floty Molslinjen – pod marką Bornholmslinjen prom będzie obsługiwał połączenia na wyspę Bornholm. Na statku trwają już prace wykończeniowe. Według planów, Express 5 ma zostać oficjalnie przekazany pod koniec lutego br. Potem czeka go długa podróż do Rønne, gdzie przejdzie ostatnie kontrole. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami, nowy katamaran mógłby wejść do służby 20 marca br.

Na razie sami przedstawiciele Molslinjen ostrożnie podchodzą jednak do tego tematu i nie wykluczają, że start Express 5 ulegnie opóźnieniu. Nie można wykluczyć, że komercyjne rejsy zacznie obsługiwać dopiero po Wielkanocy. Express 5 ma 115 m długości i może przyjąć na pokład 1600 pasażerów oraz 450 pojazdów osobowych (w alternatywnym wariancie – 617 m linii ładunkowej dla pojazdów ciężarowych + 257 pojazdów osobowych). Napędzany jest czterema 16-cylindrowymi silnikami Wärtsila typu dual-fuel. 

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-o-promie-stena-ebba-ktory-plywa-juz-na-trasie-gdynia-karlskrona/

Z Bałtyku na Morze Egejskie

Prom Rosella ma za sobą wiele lat służby dla Viking Line. Niedawno informowaliśmy jednak o sprzedaży tego statku. Fiński przewoźnik przekazał właśnie statek nowemu właścicielowi. Rosella trafiła do Grecji. Na Morzu Egejskim będzie kursować dla firmy Aegean Sea Lines Maritime Company. Zmianie ulegnie też jej nazwa. W nowych barwach i po zmianie flagi będzie obsługiwać rejsy pod nazwą Anemos. Popularny ro-pax został zbudowany w 1979 r. Statek ma 136 m długości i może pomieścić na pokładzie 1700 pasażerów. Ma też pas ładunkowy o długości 720 m. Ostatnia trasa, jaką prom obsługiwał w barwach Viking Line, wiodła z Kapellskär do Mariehamn.

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

    Produkcja konstrukcji stalowych dla Baltica 2 nabiera tempa

    W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej przez PGE i Ørsted. Prace są zaawansowane i przebiegają zgodnie z harmonogramem.

    Zakres kontraktu obejmuje wykonanie 107 kompletów trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych, stanowiących element tzw. secondary steel fundamentów turbin wiatrowych.

    Polskie zakłady w łańcuchu dostaw

    Produkcja w tych zakładach rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku. Gotowe elementy trafiają do krajowej cynkowni, a następnie do Świnoujścia, gdzie realizowany jest montaż i końcowe doposażenie. Łącznie do terminalu trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.

    Znaczenie jakości i terminowości dostaw podkreślają także partnerzy projektu Baltica 2.

    Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów Baltica 2 doskonale pokazuje znaczenie jakości, precyzji i terminowości. Choć są to elementy mniej widoczne, odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady.

    Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted

    Na znaczenie krajowego zaplecza przemysłowego oraz zasięg geograficzny projektu wskazuje inwestor po stronie polskiej.

    Krajowy komponent Baltica 2 to nie tylko Pomorze, lecz także zakłady w województwach lubuskim i opolskim. Po wyprodukowaniu elementy trafią do Świnoujścia, który stanie się kolejnym zapleczem budowy tej morskiej farmy wiatrowej.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Z perspektywy wykonawcy kluczowe pozostaje tempo realizacji prac i koordynacja produkcji prowadzonej w kilku lokalizacjach jednocześnie.

    Zbliżamy się do 30 proc. zaawansowania produkcji. Prace prowadzimy równolegle w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a w Świnoujściu rozpoczęliśmy już montaż. Realizacja Baltica 2 to jeden z naszych kluczowych projektów na lata 2025–2026.

    Rafał Futyma, Operational Director Smulders Projects Poland

    Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.

    Źródło: PGE Baltica