Branża promowa – Najnowsze wydarzenia

Cotygodniowy przegląd wydarzeń na portalu „PromySKAT” informuje o najważniejszych zdarzeniach minionych dni. Tym razem wśród doniesień znajdziemy informacje o zaawansowanych pracach nad nowym promem dla Polferries.
Nowy prom budowany we włoskiej stoczni dla polskiego przewoźnika Polferries już wkrótce zostanie zwodowany. Ro-pax będzie miał 216 m długości, pojemność 1000 pasażerów i linię ładunkową o długości 3 tys. metrów, zwiększając tym samym zdolności przewozowe armatora o 25%. Prom będzie przystosowany do instalacji napędu LNG i będzie obsługiwał trasę Świnoujście-Ystad. PŻB wyczarteruje go na 10 lat, a polski przewoźnik ma prawo do jego pierwokupu. Dodatkowo, trwają prace nad budową serii nowych promów dla PŻB i PŻM w Gdańskiej Stoczni Remontowej.
Dzięki operacji przeprowadzonej na statku-szpital Global Mercy, należącego do floty Mercy Ships, czteroletni chłopiec będzie mógł w przyszłości poruszać się normalnie. Jest to pierwsza tego typu interwencja w historii statków-szpitali organizacji charytatywnej, która przy pomocy tego typu jednostek dostarcza pomoc humanitarną w najbardziej potrzebujące rejony świata.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/postepy-w-branzy-promowej/
Grupa CLdN wprowadziła nowy harmonogram połączeń, który poszerza ofertę luksemburskiego przewoźnika. Wprowadzono nowe połączenie Zeebrugge-Teesport oraz wzmocniono połączenie Zeebrugge-Purfleet, co umożliwia realizację trzech kursów dziennie w każdym kierunku. Dodatkowo pojawiła się nowa przeprawa pomiędzy Zeebrugge a Rotterdamem, co otwiera nowe możliwości transportowe. Zmiany wprowadzone przez CLdN to odpowiedź na rosnące potrzeby klientów.
Bornholmslinjen zdecydowało się na wyczarterowanie promu Stena Vinga. Będzie on pełnił rolę statku zastępczego dla jednostki Hammershus, która trafi do suchego doku. Stena Vinga został zbudowany z myślą o obsłudze połączeń na Bornholm i w przeszłości obsługiwał port w Rønne pod nazwą Hammerodde. Na trasie z/do Rønne Stena Vinga będzie pływać od 11 do 27 kwietnia br.
Molslinjen wciąż nie może rozpocząć obsługi połączeń na Bornholm przy udziale nowego promu dużych prędkości, ponieważ prace końcowe wciąż trwają w stoczni Austal na Filipinach.
Źródło: PromySKAT

Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

Projekt PGE Baltica 9 uzyskał dwustronny kontrakt różnicowy w pierwszej w historii Polski aukcji dla morskich farm wiatrowych. Równolegle PGE podpisała z RWE warunkową umowę dotyczącą projektu FEW Baltic II, co pozwoli na budowę morskiej farmy wiatrowej Baltica 9+ o łącznej mocy około 1,3 GW.
W artykule
Kontrakt różnicowy dla Baltica 9 po pierwszej aukcji offshore
W wyniku rozstrzygnięcia aukcji offshore projekt Baltica 9 został objęty systemem wsparcia w postaci kontraktu różnicowego. Równolegle PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała z koncernem RWE warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II o mocy około 350 MW, zlokalizowany bezpośrednio przy obszarze Baltica 9. Połączenie obu projektów umożliwi realizację morskiej farmy wiatrowej o mocy około 1,3 GW, co istotnie wspiera realizację celów strategicznych Grupy PGE w segmencie morskiej energetyki wiatrowej.
Rozstrzygnięcie pierwszej w historii Polski aukcji dla offshore wind stanowi przełomowy moment dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Jak podkreślił Dariusz Lubera, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, zakończona sukcesem aukcja gwarantuje ciągłość realizacyjną projektów oraz zapewnia stabilność rozwoju local content w sektorze offshore. Połączenie projektu Baltica 9 z FEW Baltic II, prowadzące do realizacji farmy wiatrowej o mocy 1,3 GW, pozwala na uzyskanie wysokiej efektywności kosztowej, co przekłada się na możliwie niską cenę energii dla odbiorców.
Baltica 9+ – 1,3 GW mocy w polskiej części Bałtyku
Jak zaznaczył Bartosz Fedurek, Prezes Zarządu PGE Baltica, miniony rok był okresem intensywnych prac związanych z rewizją i optymalizacją założeń techniczno-ekonomicznych projektów offshore PGE oraz przygotowaniem strategii udziału w aukcji. Kluczowym celem było zaproponowanie możliwie najniższego kosztu energii dla społeczeństwa i gospodarki przy jednoczesnym zachowaniu solidnych fundamentów ekonomicznych projektu. Równolegle realizowano dwa strumienie działań: akwizycję aktywów RWE oraz organiczny rozwój projektu Baltica 9, obejmujący między innymi kampanie geofizyczne i geotechniczne. Do aukcji przygotowywany był również projekt Baltica 1.
W ramach przejęcia aktywów offshore od RWE PGE uzyskała decyzję środowiskową dla akwenu 44.E.1, wyniki kampanii pomiarowych wiatru oraz warunków meteorologicznych i oceanograficznych, co pozwoliło na przyspieszenie realizacji projektu Baltica 9 o kilka lat. Dodatkowo podpisano warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II z kontraktem różnicowym z pierwszej fazy oraz wysokim stopniem zaawansowania prac przygotowawczych. Wspólnie projekty te tworzą Baltica 9+.
Projekt Baltica 9 o mocy 975 MW zlokalizowany jest w zachodniej części Ławicy Słupskiej, na jednym z pięciu obszarów przyznanych PGE w 2023 roku. Farma powstanie na powierzchni około 121 km², w odległości około 48 km od brzegu, w zasięgu planowanej bazy operacyjno-serwisowej PGE w Ustce. Lokalizacja zapewnia sprawniejszą logistykę budowy i eksploatacji niż w rejonie Ławicy Środkowej oraz potwierdzone warunki gruntowe. Projekt uzyskał wstępne warunki przyłączenia do sieci. Zrealizowano badania geofizyczne 2D UHRS, a obecnie kończona jest wstępna kampania geotechniczna.
Źródło: PGE Baltica










