Polski przemysł na radarze szwedzkiego giganta. „Nieustannie szukamy nowych dostawców”

Szwedzki koncern Saab stawia na współpracę z polskim przemysłem. Podczas targów Balt Military Expo w gdańsku podpisano umowę, dzięki której kolejna polska firma zostanie włączona w łańcuch dostaw skandynawskiego giganta obronnego.

Chodzi o kontrakt, jaki pozyskała spółka HG Solutions z siedzibą w Gdyni. Szwedzki koncern obronny Saab zlecił jej produkcję oraz dostawę wyposażenia dla okrętu rozpoznawczego dla szwedzkiej marynarki wojennej. Pod koniec czerwca br. w PGZ Stoczni Wojennej położono stępkę pod budowę tej jednostki. Początkowo, jeszcze w 2017 r., Saab zlecił budowę okrętu wywiadowczego Stoczni Remontowej Nauta, ta jednak część prac skierowała do Stoczni Wojennej. Obie stocznie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Zobacz też: Francuzi wysuwają peryskop. Naval Group „pitchuje” Polsce swoje okręty podwodne.

Kolejna polska firma w łańcuchu dostaw Saaba

Kontrakt pozyskany przez gdyńską spółkę dotyczy przede wszystkim produkcji i dostawy elementów związanych z dystrybucją energii elektrycznej. HG Solutions wyprodukuje także pulpity montowane na mostku kapitańskim oraz w centrali manewrowo-kontrolnej. W komunikacie przekazanym mediom Saab zaznaczył, że spółka HG Solutions dostarczy także rozdzielnice elektryczne oraz urządzenia wykorzystywane do monitorowania parametrów okrętu.

Podczas ceremonii podpisania umowy, która odbyła się 25 czerwca br., prezes Saab Kockums i jeden z wiceszefów grupy Saab Gunnar Wieslander powiedział, że jest zadowolony z nawiązania współpracy z kolejną spółką zlokalizowaną w Polsce. W jego ocenie jest to dodatkowe wzmocnienie współpracy przemysłowej pomiędzy Polską i Szwecją. Prezes Saab Kockums zaznaczył też, że szwedzka firma nieustannie szuka nowych polskich dostawców.

Polski przemysł w projekcie budowy okrętu dla szwedzkiej marynarki

Kolejna umowa pomiędzy Saabem i firmą zlokalizowaną w Polsce oznacza, że polskie firmy będą miały znaczy udział w produkcji okrętu wywiadowczego dla szwedzkiej marynarki wojennej. Podobnie jak w przypadku umowy pomiędzy Saabem i Nautą, tak i tym razem nie ujawniono wartości kontraktu. Wiadomo jednak, że zamówienie na budowę okrętu wywiadowczego, które Saab otrzymał od szwedzkiego rządu, warte jest ponad 307 mln zł. Na podstawie umowy z Saabem polski przemysł stoczniowy zbuduje kadłub okrętu. Będzie też odpowiedzialny ma dostawę i montaż urządzeń ogólnookrętowych. W Stoczni Wojennej również zamontowany zostanie układ napędowy okrętu.

Co więcej, Saab jest także obecny w projekcie budowy okrętu poszukiwawczo-ratowniczego o kryptonimie Ratownik. Szwedzki koncern dostarczy dwa pojazdy podwodne, w które będzie wyposażony okręt.

Zobacz też: Megakontrakt dla BAE Systems. Koncern zbuduje dziewięć fregat dla Australii.

Polsko-szwedzka współpraca w zakresie B+R

Szwedzki koncern stawia nie tylko na współpracę biznesową z Polską, ale jest zainteresowany także we wspólnej realizacji projektów o charakterze badawczo-rozwojowym. Warto przypomnieć, że pod koniec ub.r. Saab podpisał umowę o współpracy z Akademią Marynarki Wojennej. Dokument ten dotyczy strategicznej, długoterminowej kooperacji m.in. w zakresie właśnie projektów B+R.

Podpis: łp

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie prototypowego kutra desantowego HCB-001

    Wodowanie prototypowego kutra desantowego HCB-001

    11 grudnia w zakładach stoczniowych Kangnam Ship w Pusanie odbyła się uroczystość wodowania prototypowego kutra desantowego HCB-001 typu Cheongsaechi, zbudowanego dla Korpusu Piechoty Morskiej Republiki Korei.

    W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Korpusu Piechoty Morskiej, Agencji ds. Programów Obronnych (DAPA) oraz gospodarzy z Kangnam. Gościem honorowym był dowódca Daehanminguk Haebyeongdae gen. Ju Il-suk natomiast matką chrzestną jednostki została jego małżonka.

    Pierwszy taki kuter w Korpusie

    Dotychczas koreański Korpus Piechoty Morskiej wykorzystywał konstrukcje pneumatyczne oraz półsztywne. Wprowadzenie kutra typu Cheongsaechi oznacza przejście na jednostkę o sztywnym kadłubie, zapewniającą lepszą dzielność morską oraz większą odporność na trudne warunki hydrometeorologiczne. Istotnym elementem projektu jest również wzmocnienie ochrony poprzez osłonięcie wybranych rejonów kadłuba pancerzem balistycznym.

    Projekt przygotowano przy współpracy z DAPA. Sylwetka jednostki wyraźnie nawiązuje do szwedzkiego typu Stridsbåt 90, który od lat pozostaje punktem odniesienia dla lekkich, szybkich jednostek desantowych.

    Kontrakt na prototypową jednostkę podpisano w lipcu 2024 roku. Prace rozpoczęto 7 maja 2025 roku, natomiast położenie stępki nastąpiło w sierpniu. Przyjęcie HCB-001 do służby planowane jest na grudzień 2026 roku po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych.

    Charakterystyka techniczna i układ

    Według ujawnionych danych HCB-001 ma wyporność około 30 ton. Kadłub o wymiarach około 18 × 4 × 1 m wyposażono w osłonę katodową, co sugeruje zastosowanie konstrukcji stalowej. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne współpracujące z pędnikami wodnostrumieniowymi z odwracaczami strug. Prędkość maksymalna ma przekraczać 45 węzłów, natomiast marszowa wynosi około 35 węzłów.

    Uzbrojenie obejmuje pojedyncze zdalnie sterowane stanowisko ogniowe Hanwha Defense z wielkokalibrowym karabinem maszynowym K6 kal. 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe K16 kal. 7,62 mm na burtach. Stanowiska boczne otrzymały osłony przeciwodłamkowe. Dodatkowo przewidziano cztery poczwórne wyrzutnie wielospektralnych granatów dymnych.

    Na dziobie znajduje się rampa, która prowadzi do korytarza komunikacyjnego oraz centralnie położonego przedziału desantu. Przewidziano w nim miejsce dla około 20 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Stanowisko dowodzenia umieszczono w niewielkiej kabinie z miejscami dla dowódcy i mechanika. Elementem wyróżniającym jest wydzielone miejsce w części rufowej na ponton typu IBS (Inflatable Boat Small) przeznaczony dla przewożonego desantu.