Portal „PromySKAT” opublikował cotygodniowy przegląd wydarzeń związanych z branżą promową. W ostatnim czasie wiele uwagi skupiło się na działalności polskiego przewoźnika – Polskiej Żegludze Bałtyckiej (PŻB).
Przedstawiciele PŻB poinformowali, że po miesięcznych pracach modernizacyjnych, prom Mazovia powrócił na trasę między Świnoujściem a Ystadem. W ramach remontu przeprowadzono m.in. wymianę powłoki dna jednostki, remont części mechanicznej sterów strumieniowych, wymianę uszczelek oraz konserwację stabilizatorów. Prace objęły także przestrzeń pasażerską, gdzie zmodernizowano m.in. windę. W trakcie prac nad Mazovią, na promie Cracovia prowadzone są podobne prace modernizacyjne.
PŻB poinformowała również o zaawansowanych pracach związanych z budową nowego promu dla Polferries. Wodowanie kadłuba zaplanowano na wiosnę, a linia ładunkowa nowej jednostki będzie długa na blisko 3 kilometry. Statek będzie mógł pomieścić prawie 1000 pasażerów w 216 kabinach. Jednostka pojawi się we flocie PŻB w przyszłym roku i będzie eksploatowana na trasie między Świnoujściem a Ystadem.
W branży promowej pojawił się również innowacyjny prom Hydra. Statek, zasilany ciekłym wodorem, rozpoczął kursowanie na regularnej trasie Hjelmeland-Spikavik-Nesvik. Hydra może pomieścić 299 pasażerów i 80 pojazdów osobowych. Statek otrzymał nagrodę Shippax Lifeline Ferry Technology & Environment Award podczas ubiegłorocznej gali Shippax Awards.
Od 1 kwietnia br. popularna trasa pomiędzy Szwecją a Niemcami została ponownie uruchomiona. FRS, firma przewozowa, oferuje teraz przejazdy na linii Trelleborg-Sassnitz, zastępując wcześniejszą trasę Ystad-Sassnitz. Przez wiele lat trasa Trelleborg-Sassnitz była jednym z najpopularniejszych połączeń morskich, a jej inauguracyjny rejs odbył się w 1909 roku, w obecności króla Gustawa V i cesarza Wilhelma II. W związku z pandemią COVID-19 w 2020 roku obsługująca wcześniej tę trasę firma Stena Line podjęła decyzję o jej zawieszeniu. Jednakże od teraz FRS Baltic oferuje tę usługę, korzystając z promu Skane Jet, który wcześniej kursował na linii Ystad-Sassnitz. Wprowadzenie nowej trasy jest ważnym wydarzeniem dla portu w Trelleborgu, który zyskał nowego klienta.
Gotlandsbolaget, właściciel popularnego operatora promowego Destination Gotland, ogłosił zakup nowego promu z rynku wtórnego. Statek Birka Stockholm, zbudowany w 2004 roku i dotychczas należący do Rederiaktiebolaget Eckerö, zostanie przejęty za 38 milionów euro. Prom, który w przeszłości obsługiwał trasę Sztokholm-Mariehamn, zostanie teraz przystosowany do nowej trasy Sztokholm-Mariehamn-Visby.
Nowa oferta ma wejść w życie wiosną przyszłego roku. Z promem Birka Stockholm kontynuujemy konsolidację naszej pozycji w żegludze pasażerskiej na Morzu Bałtyckim.
W Polsce natomiast trwają prace nad budową tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, który ma ułatwić transport pomiędzy nimi. Wiele wskazuje na to, że pierwsze pojazdy bez przeszkód przejadą nim jeszcze przed rozpoczęciem wakacji. Nowa droga ma 3,2 km długości, a tunel zajmie 1,48 km. Inwestycja ta, warta 900 mln złotych, zapewni znaczne ułatwienie dla kierowców indywidualnych oraz dla transportu. Po układaniu warstw drogowych prowadzone będą testy, które zbadają m.in. kwestie bezpieczeństwa.
Wszystkie te wydarzenia pokazują, że branża promowa rozwija się w sposób dynamiczny, wprowadzając nowe technologie i modernizując floty przewoźników.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.