Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Portal „PromySKAT” opublikował cotygodniowy przegląd wydarzeń związanych z branżą promową. W ostatnim czasie wiele uwagi skupiło się na działalności polskiego przewoźnika – Polskiej Żegludze Bałtyckiej (PŻB).
Przedstawiciele PŻB poinformowali, że po miesięcznych pracach modernizacyjnych, prom Mazovia powrócił na trasę między Świnoujściem a Ystadem. W ramach remontu przeprowadzono m.in. wymianę powłoki dna jednostki, remont części mechanicznej sterów strumieniowych, wymianę uszczelek oraz konserwację stabilizatorów. Prace objęły także przestrzeń pasażerską, gdzie zmodernizowano m.in. windę. W trakcie prac nad Mazovią, na promie Cracovia prowadzone są podobne prace modernizacyjne.
PŻB poinformowała również o zaawansowanych pracach związanych z budową nowego promu dla Polferries. Wodowanie kadłuba zaplanowano na wiosnę, a linia ładunkowa nowej jednostki będzie długa na blisko 3 kilometry. Statek będzie mógł pomieścić prawie 1000 pasażerów w 216 kabinach. Jednostka pojawi się we flocie PŻB w przyszłym roku i będzie eksploatowana na trasie między Świnoujściem a Ystadem.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowy-rozdzial-w-historii-krajowych-stoczni-remontowych-budowa-drugiego-promu-ro-pax/
W branży promowej pojawił się również innowacyjny prom Hydra. Statek, zasilany ciekłym wodorem, rozpoczął kursowanie na regularnej trasie Hjelmeland-Spikavik-Nesvik. Hydra może pomieścić 299 pasażerów i 80 pojazdów osobowych. Statek otrzymał nagrodę Shippax Lifeline Ferry Technology & Environment Award podczas ubiegłorocznej gali Shippax Awards.
Od 1 kwietnia br. popularna trasa pomiędzy Szwecją a Niemcami została ponownie uruchomiona. FRS, firma przewozowa, oferuje teraz przejazdy na linii Trelleborg-Sassnitz, zastępując wcześniejszą trasę Ystad-Sassnitz. Przez wiele lat trasa Trelleborg-Sassnitz była jednym z najpopularniejszych połączeń morskich, a jej inauguracyjny rejs odbył się w 1909 roku, w obecności króla Gustawa V i cesarza Wilhelma II. W związku z pandemią COVID-19 w 2020 roku obsługująca wcześniej tę trasę firma Stena Line podjęła decyzję o jej zawieszeniu. Jednakże od teraz FRS Baltic oferuje tę usługę, korzystając z promu Skane Jet, który wcześniej kursował na linii Ystad-Sassnitz. Wprowadzenie nowej trasy jest ważnym wydarzeniem dla portu w Trelleborgu, który zyskał nowego klienta.
Gotlandsbolaget, właściciel popularnego operatora promowego Destination Gotland, ogłosił zakup nowego promu z rynku wtórnego. Statek Birka Stockholm, zbudowany w 2004 roku i dotychczas należący do Rederiaktiebolaget Eckerö, zostanie przejęty za 38 milionów euro. Prom, który w przeszłości obsługiwał trasę Sztokholm-Mariehamn, zostanie teraz przystosowany do nowej trasy Sztokholm-Mariehamn-Visby.
Nowa oferta ma wejść w życie wiosną przyszłego roku. Z promem Birka Stockholm kontynuujemy konsolidację naszej pozycji w żegludze pasażerskiej na Morzu Bałtyckim.
Håkana Johanssona z Gotlandsbolaget
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/najnowsze-wydarzenia-w-branzy-promowej-nowosci-i-zmiany-przed-letnim-sezonem/
W Polsce natomiast trwają prace nad budową tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam, który ma ułatwić transport pomiędzy nimi. Wiele wskazuje na to, że pierwsze pojazdy bez przeszkód przejadą nim jeszcze przed rozpoczęciem wakacji. Nowa droga ma 3,2 km długości, a tunel zajmie 1,48 km. Inwestycja ta, warta 900 mln złotych, zapewni znaczne ułatwienie dla kierowców indywidualnych oraz dla transportu. Po układaniu warstw drogowych prowadzone będą testy, które zbadają m.in. kwestie bezpieczeństwa.
Wszystkie te wydarzenia pokazują, że branża promowa rozwija się w sposób dynamiczny, wprowadzając nowe technologie i modernizując floty przewoźników.
Źródło: PromySKAT


Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.
W artykule
PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.
Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach.
Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025
Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.
Paweł Lisowski, Starosta Słupski
Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie.
Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii
Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.
Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.
PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.
Źródło: PGE Baltica