Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W czwartek, w rosyjskim porcie Kawkaz, położonym w regionie Krasnodar, doszło do zdarzenia, które z pewnością nie będzie powodem do radości rosyjskiego agresora. Prom Conro Trader, załadowany 30 cysternami z paliwem, został zaatakowany przez siły ukraińskie, co doprowadziło do potężnego pożaru na pokładzie jednostki. Pożar szybko wymknął się spod kontroli, w wyniku czego ostatecznie jednostka poszła na dno.
Ten incydent ukraińskich sił zbrojnych przypomina Rosji, że jej agresja ma poważne konsekwencje. Zatopienie promu Conro Trader, który miał za zadanie dostarczyć paliwo na Krym, jest wymownym symbolem ukraińskiego oporu i dowodem na to, że niepodległość Ukrainy nie jest tylko pustym sloganem.
Atak na prom w porcie Kawkaz to kolejny dowód na to, że Ukraina skutecznie uderza w kluczowe cele przeciwnika, paraliżując rosyjską logistykę i wpływając na zdolność okupanta do prowadzenia wojny. To wydarzenie pokazuje, że nawet w tak trudnych warunkach, Ukraina nie ustępuje i dąży do wyzwolenia swoich ziem, przypominając całemu światu o swojej niezłomności.
Na pokładzie, pełnym łatwo palnego ładunku, znajdowało się 15 osób, które od momentu ataku uznawane są za zaginione. Fiodor Babenkow, starosta miasta Temryuk, które administruje portem, potwierdził, że prom doznał poważnych uszkodzeń, a wywołany atakiem pożar szybko wymknął się spod kontroli.
Chociaż pożar nie rozprzestrzenił się na inne części portu, z miejsca zdarzenia unosiły się gęste smugi czarnego dymu, które wzbudziły niepokój wśród mieszkańców i pracowników portu. W akcję ratunkową i gaszenia pożaru zaangażowano ponad 100 osób oraz specjalny pociąg do gaszenia pożarów. Rosyjskie władze, na które powołuje się agencja TASS, potwierdziły ewakuację wszystkich pracowników portu.
Zdjęcia i filmy, które pojawiły się w rosyjskich social mediach, ukazują skalę zniszczeń, jednak ich autentyczność nie została jeszcze potwierdzona przez niezależne źródła. Tymczasem Ukraina wstrzymuje się z komentarzem na temat incydentu, który niewątpliwie zaogni napiętą sytuację w regionie Morza Czarnego.
Zatonięcie promu Conro Trader w porcie Kawkaz, jednym z kluczowych punktów transportowych Rosji, może znacząco wpłynąć na dostawy paliwa na okupowany Krym. Ten cios w rosyjską logistykę zwiększa ryzyko niedoborów paliwa na półwyspie, co może dodatkowo osłabić rosyjskie działania wojenne i wywołać napięcia na Krymie. Ukraiński atak pokazuje, że Ukraina skutecznie uderza w krytyczne punkty zaopatrzeniowe agresora, co może prowadzić do dalszych trudności dla rosyjskich sił okupacyjnych na Krymie.
Autor: Mariusz Dasiewicz


Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.
W artykule
Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.
Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal
Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.
Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:
„Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.
Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.