Rosyjski przemysł stoczniowy zbuduje pierwsze tankowce LNG

Rosyjska stocznia Zvezda Shipyard zbuduje pierwsze w kraju tankowce zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG. Dwa tankowce aframax zamówiła rosyjska spółka Sovcomflot.
Statki będą miały nośność 114 tys. DWT. Jednostki zostaną wyposażano w dwupaliwowe silniki, przy czym skroplony gaz ziemny LNG będzie stanowił paliwo podstawowe.
Budowę statków sfinansuje rosyjski bank Vneshekonombank (VEB). Według doniesień prasowych, na 20 lat wyczarteruje je koncern naftowy Rosnieft. Tankowce będą statkami spełniające wymagania klasy lodowej IA/IB. Dzięki temu będą one mogły przez cały czas operować nawet w trudnych warunkach, także na morzach subarktycznych oraz na Morzu Bałtyckim.
Zobacz też: Państwowe firmy chcą rozwijać przemysł stoczniowy na Wyspie Ostrów.
Specyfikacja techniczna statków została opracowana przez Sovcomflot we współpracy z kontrolowaną przez Rosnieft spółką Far Eastern Shipbuilding and Ship Repair Centre oraz koncernem Hyundai Heavy Industries, który obecnie w swojej stoczni Samho własnymi siłami buduje cztery podobne gazowce.
Podpis: tz
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










