Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Rządowy program dla szkolnictwa morskiego. Powstaną dwie nowe jednostki

Nowoczesny statek badawczy dla Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz trzymasztowy żaglowiec szkolny dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni powstaną w ramach rządowego programu inwestycyjnego. Budowa obu jednostek ma zakończyć się do 2029 roku.

Nowe statki dla przyszłych oficerów floty i naukowców

Zgodnie z dokumentem przyjętym przez rząd, budżet inwestycji wyniesie łącznie ponad 975 mln zł, z czego 796,9 mln zł zostanie pokryte z budżetu państwa, a 178,8 mln zł pochodzić będzie z emisji skarbowych papierów wartościowych.

W ramach programu przewidziano budowę dwóch statków: nowoczesnej jednostki szkolno-badawczej dla Politechniki Morskiej w Szczecinie, która będzie wykorzystywana do realizacji zadań naukowych i badawczych na morzu, oraz trzymasztowego żaglowca szkolnego dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Ten drugi, poza funkcją dydaktyczną, ma pełnić również rolę reprezentacyjną, biorąc udział w regatach i wydarzeniach międzynarodowych promujących polską kulturę morską.

Projekt zakłada, że statki zostaną wyposażone w najnowsze systemy nawigacyjne, rozwiązania z zakresu automatyki i nowoczesnej elektroniki morskiej. Jak zaznacza Ministerstwo Infrastruktury, inwestycja odpowiada zarówno na potrzeby dydaktyczne, jak i strategiczne cele państwa w zakresie kształcenia specjalistów dla gospodarki morskiej.

Nauka, dyplomacja i promocja żeglarstwa

Zgodnie z zapisami programu, jednostka dedykowana Politechnice Morskiej zostanie przystosowana do prowadzenia badań oceanograficznych, geologii morskiej i prac na rzecz sektora offshore wind. Będzie stanowić istotne wzmocnienie zaplecza badawczego polskich instytucji naukowych, działających w obszarze badań morza i wykorzystania zasobów morskich.

Z kolei żaglowiec Uniwersytetu Morskiego w Gdyni ma stanowić nie tylko narzędzie szkoleniowe dla przyszłych oficerów floty handlowej, ale także odgrywać rolę ambasadora Polski na międzynarodowych zlotach i regatach żaglowców, a także uczestniczyć w działaniach promujących edukację morską i kulturę żeglarską w kraju i za granicą.

Finansowanie i harmonogram

Program zostanie zrealizowany w latach 2025–2029, z wyraźnym wskazaniem na konieczność szybkiego uruchomienia środków. W momencie podpisania kontraktu z wybranym zakładem stoczniowym stocznią, który będzie odpowiadać za realizację projektu, przewidziano przekazanie zaliczki w wysokości 20 proc. wartości umowy. Takie rozwiązanie, typowe dla branży okrętowej, świadczy o zrozumieniu potrzeb sektora oraz stanowi konkretny przykład systemowego wsparcia dla krajowego przemysłu stoczniowego.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.