– To druga taka jednostka dla partnera z Norwegii zbudowana w naszej stoczni – w rozmowie z Portalem Stoczniowym mówi Piotr Dębowski, współwłaściciel Montex Shipyard. Jak dodaje, będzie to trzeci statek zwodowany przez spółkę w tym roku. Wodowanie nowej jednostki zaplanowano na sobotę 26 maja br.
Zbudowany statek to hybrydowy prom fiordowy o roboczym numerze NB 391. Gdańska stocznia Montex Shipyard w lutym ub.r. podpisała umowę na budowę dwóch takich jednostek. Pierwsza z nich, NB 390, w marcu br. została przekazana norweskiej grupie stoczniowej Kleven. Statki zostały zbudowane na podstawie projektu norweskiego biura Multi Maritime.
Zobacz również: BAE Systems – 2,4 mld funtów na okręty podwodne dla Royal Navy.
Statek jest wyposażony w nowoczesne technologie, dzięki którym jest on jednostką maksymalnie wydajną i w dużym stopniu zautomatyzowaną. NB 391 otrzymał m.in. nowoczesny system wentylacji i ogrzewania oraz system automatycznego cumowania. Dzięki nim, oraz specjalnej konstrukcji kadłuba zbudowanego przez Montex Shipyard, statek będzie zużywał znacznie mniej energii niż podobne jednostki. Statek wyposażono w system Rolls-Royce Automatic Crossing System, który wspomaga przyśpieszenie oraz utrzymanie prędkości i kursu.
– Stocznia Montex zbudowała kadłub oraz go częściowo wyposażyła. Przekazujemy partnerom właściwie gotowy statek. W norweskiej stoczni zostaną jeszcze zamontowane ostatnie elementy elektryki i elektroniki okrętowej. Tam też jednostka przejdzie finalne malowanie – podkreśla Piotr Dębowski, współwłaściciel stoczni Montex Shipyard.
Zwodowana jednostka to prom z napędem hybrydowym (dieslowo-elektrycznym), mierzący 107 m długości i 17 m szerokości. Statek, podobnie jak jego siostrzana jednostka NB 390, zabierze na pokład 130 samochodów osobowych oraz niemal 400 pasażerów. Będzie on obsługiwał lokalne połączenie morskie u wybrzeża Norwegii.
Zobacz też: Wärtsilä w projekcie budowy innowacyjnego masowca z napędem LNG.
W rozmowie z Portalem Stoczniowym współwłaściciel stoczni Montex Shipyard podkreśla, że firma ma kompletny portfel zamówień na najbliższy okres. Tylko do końca br. Montex dostarczy bloki dla niemieckiej stoczni Meyer Werft oraz jako jedyna w Polsce firma dostarczy bloki na projekt GLOB 1 dla partnera niemieckiego MVW. Ponadto zakontraktowane zamówienia obejmują również kadłuby, które stocznia zwoduje w 2019 r. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż budowa tego typu nie byłaby możliwa, gdyby nie owocna współpraca ze Stocznią Gdańską na Wyspie Ostrów, na której firma dzierżawi teren od Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka Montex Shipyard zatrudnia 125 osób, ale w realizacji jej projektów, wliczając pracowników firm kooperujących, bierze udział 400-450 osób.
Podpis: łp