Stocznia Montex Shipyard zbudowała kolejny hybrydowy prom fiordowy. Wodowanie w sobotę

– To druga taka jednostka dla partnera z Norwegii zbudowana w naszej stoczni – w rozmowie z Portalem Stoczniowym mówi Piotr Dębowski, współwłaściciel  Montex Shipyard. Jak dodaje, będzie to trzeci statek zwodowany przez spółkę w tym roku.  Wodowanie nowej jednostki zaplanowano na sobotę 26 maja br.

Zbudowany statek to hybrydowy prom fiordowy o roboczym numerze NB 391. Gdańska stocznia Montex Shipyard w lutym ub.r. podpisała umowę na budowę dwóch takich jednostek. Pierwsza z nich, NB 390, w marcu br. została przekazana norweskiej grupie stoczniowej Kleven. Statki zostały zbudowane na podstawie projektu norweskiego biura Multi Maritime.

Zobacz również: BAE  Systems – 2,4 mld funtów na okręty podwodne dla Royal Navy.

Statek jest wyposażony w nowoczesne technologie, dzięki którym jest on jednostką maksymalnie wydajną i w dużym stopniu zautomatyzowaną. NB 391 otrzymał m.in. nowoczesny system wentylacji i ogrzewania oraz system automatycznego cumowania. Dzięki nim, oraz specjalnej konstrukcji kadłuba zbudowanego przez Montex Shipyard, statek będzie zużywał znacznie mniej energii niż podobne jednostki.  Statek wyposażono w system Rolls-Royce Automatic Crossing System, który wspomaga przyśpieszenie oraz utrzymanie prędkości i kursu.

– Stocznia Montex zbudowała kadłub oraz go częściowo wyposażyła. Przekazujemy partnerom właściwie gotowy statek. W norweskiej stoczni zostaną jeszcze zamontowane ostatnie elementy elektryki i elektroniki okrętowej. Tam też jednostka przejdzie finalne malowanie – podkreśla Piotr Dębowski, współwłaściciel stoczni Montex Shipyard.

Zwodowana jednostka to prom z napędem hybrydowym (dieslowo-elektrycznym), mierzący 107 m długości i 17 m szerokości. Statek, podobnie jak jego siostrzana jednostka NB 390, zabierze na pokład 130 samochodów osobowych oraz niemal 400 pasażerów. Będzie on obsługiwał lokalne połączenie morskie u wybrzeża Norwegii.

Zobacz też: Wärtsilä w projekcie budowy innowacyjnego masowca z napędem LNG.

W rozmowie z Portalem Stoczniowym współwłaściciel stoczni Montex Shipyard podkreśla, że firma ma kompletny portfel zamówień na najbliższy okres. Tylko do końca br. Montex dostarczy bloki dla niemieckiej stoczni Meyer Werft oraz jako jedyna w Polsce firma dostarczy bloki na projekt GLOB 1 dla partnera niemieckiego MVW. Ponadto zakontraktowane zamówienia obejmują również kadłuby, które stocznia zwoduje w 2019 r. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż budowa tego typu nie byłaby możliwa, gdyby nie owocna współpraca ze Stocznią Gdańską na Wyspie Ostrów, na której firma dzierżawi teren od Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spółka Montex Shipyard  zatrudnia 125 osób, ale w realizacji jej projektów, wliczając pracowników firm kooperujących, bierze udział 400-450 osób.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Projekt PGE Baltica 9 uzyskał dwustronny kontrakt różnicowy w pierwszej w historii Polski aukcji offshore. Równolegle PGE podpisała z RWE warunkową umowę dotyczącą projektu FEW Baltic II, co pozwoli na realizację projektu Baltica 9+ o łącznej mocy około 1,3 GW.

    Kontrakt różnicowy dla Baltica 9 po pierwszej aukcji offshore

    W wyniku rozstrzygnięcia aukcji offshore projekt Baltica 9 został objęty systemem wsparcia w postaci kontraktu różnicowego. Jednocześnie PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała z koncernem RWE warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II o mocy około 350 MW, zlokalizowany bezpośrednio przy obszarze Baltica 9. Połączenie obu projektów umożliwi realizację morskiej farmy wiatrowej o mocy około 1,3 GW, co istotnie wspiera realizację celów strategicznych Grupy PGE w segmencie morskiej energetyki wiatrowej.

    Rozstrzygnięcie pierwszej w historii Polski aukcji dla offshore wind stanowi przełomowy moment dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Jak podkreślił Dariusz Lubera, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, zakończona sukcesem aukcja gwarantuje ciągłość realizacyjną projektów oraz zapewnia stabilność rozwoju local content w sektorze offshore. Połączenie projektu Baltica 9 z FEW Baltic II, prowadzące do realizacji farmy wiatrowej o mocy 1,3 GW, pozwala na uzyskanie wysokiej efektywności kosztowej, co przekłada się na możliwie niską cenę energii dla odbiorców.

    Baltica 9+ – 1,3 GW mocy w polskiej części Bałtyku

    Jak zaznaczył Bartosz Fedurek, Prezes Zarządu PGE Baltica, miniony rok był okresem intensywnych prac związanych z rewizją i optymalizacją założeń techniczno-ekonomicznych projektów offshore PGE oraz przygotowaniem strategii udziału w aukcji. Kluczowym celem było zaproponowanie możliwie najniższego kosztu energii dla społeczeństwa i gospodarki przy jednoczesnym zachowaniu solidnych fundamentów ekonomicznych projektu. Równolegle realizowano dwa strumienie działań: akwizycję aktywów RWE oraz organiczny rozwój projektu Baltica 9, obejmujący między innymi kampanie geofizyczne i geotechniczne. Do aukcji przygotowywany był również projekt Baltica 1.

    W ramach przejęcia aktywów offshore od RWE PGE uzyskała decyzję środowiskową dla akwenu 44.E.1, wyniki kampanii pomiarowych wiatru oraz warunków meteorologicznych i oceanograficznych, co pozwoliło na przyspieszenie realizacji projektu Baltica 9 o kilka lat. Dodatkowo podpisano warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II z kontraktem różnicowym z pierwszej fazy oraz wysokim stopniem zaawansowania prac przygotowawczych. Wspólnie projekty te tworzą Baltica 9+.

    Projekt Baltica 9 o mocy 975 MW zlokalizowany jest w zachodniej części Ławicy Słupskiej, na jednym z pięciu obszarów przyznanych PGE w 2023 roku. Farma powstanie na powierzchni około 121 km², w odległości około 48 km od brzegu, w zasięgu planowanej bazy operacyjno-serwisowej PGE w Ustce. Lokalizacja zapewnia sprawniejszą logistykę budowy i eksploatacji niż w rejonie Ławicy Środkowej oraz potwierdzone warunki gruntowe. Projekt uzyskał wstępne warunki przyłączenia do sieci. Zrealizowano badania geofizyczne 2D UHRS, a obecnie kończona jest wstępna kampania geotechniczna.

    Źródło: PGE Baltica