Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Szef gazoportu w Świnoujściu: LNG ma coraz szersze zastosowanie w gospodarce

– Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu jest niezbędna i przyniesie wymierne korzyści, szczególnie w kontekście nowych usług i możliwości, jakie daje zastosowanie LNG – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z grupy kapitałowej GAZ-SYSTEM, podczas panelu pt. „LNG oraz inne paliwa alternatywne sposobem na poprawę jakości powietrza. Przykłady z Chin, wnioski i rekomendacje przed COP24”. Dyskusja odbyła się 5 września 2018 r. podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdroju.

Podczas panelu poruszono problematykę globalnej jakości powietrza i wytycznych dot. ograniczania wzrostu średniej temperatury na świecie, o czym traktuje porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu z grudnia 2015 r. Szczególnie analizowany był tu przykład Chin, które zadeklarowały wdrożenie kompleksowych rozwiązań ograniczających poziom emisji. Uczestnicy dyskusji rozważali możliwości wykorzystania chińskich pomysłów na gruncie polskim, ale też prezentowali rozwiązania i trendy, które w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zaczęły się już pojawiać.

Zobacz też: NordLink: rusza budowa energetycznego połączenia Norwegii i Niemiec.

Prezes Paweł Jakubowski zwrócił uwagę na ważną rolę instalacji zasilanych LNG, zwłaszcza w kontekście wymogów gospodarki niskoemisyjnej. – To impuls do tego, by zwiększać wolumen dostaw LNG, a także rozbudowywać sieć dystrybucji tego surowca – powiedział. Jak podkreślił, Terminal w Świnoujściu mógłby pełnić funkcję hubu gazowego w basenie Morza Bałtyckiego. – Dostarczamy ten surowiec nawet do miejsc, gdzie nie ma tradycyjnej infrastruktury przesyłowej. Do dziś przeładowaliśmy już 3000 autocystern, co czyni nas jednymi z wiodących europejskich terminali pod tym względem – mówił.

Zobacz też: Niemieckie spółki szukają statków offshore do obsługi morskich farm wiatrowych.

W kontekście zwiększania mocy regazyfikacyjnych Terminalu LNG równie istotne jest wykorzystanie paliwa LNG w transporcie morskim. – Tzw. dyrektywa siarkowa wymusza na przedsiębiorstwach znaczne obniżenie zawartości tego pierwiastka w paliwach. Z tego względu statki z napędem LNG są doskonałą alternatywą w transporcie morskim. To bezpieczne i przyjazne ekosystemowi morskiemu paliwo – dodał prezes Polskiego LNG Paweł Jakubowski.

Źródło: Polskie LNG

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.