Ukraina: Rozszerzenie dostępności ubezpieczenia od ryzyka wojennego na wszystkie ładunki

W odpowiedzi na rosnące potrzeby ukraińskiego eksportu, brokerzy z Ukrainy i Wielkiej Brytanii wprowadzają przełom w dostępności ubezpieczeń od ryzyka wojennego, zapewniając ochronę dla wszystkich rodzajów ładunków. Ta inicjatywa otwiera nowe możliwości dla przemysłu i wzmacnia odporność gospodarczą Ukrainy na tle trwającej wojny.
Zmierzając się z wyzwaniami wynikającymi z trwających działań wojennych, Ukraina w ścisłej współpracy z wiodącymi brytyjskimi brokerami ubezpieczeniowymi, podjęła decyzję o rozszerzeniu oferty ubezpieczeń od ryzyka wojennego. Poprzednio ograniczone wyłącznie do zboża i produktów rolnych, teraz ubezpieczenia mają objąć wszystkie typy ładunków niezwiązanych z działaniami wojennymi. Jest to kluczowy krok na drodze do reaktywacji ukraińskiego eksportu.
Inicjatywa, realizowana przez Marsh McLennan, Lloyd’s oraz ukraiński rząd, ma na celu obniżenie kosztów ubezpieczenia ryzyka wojennego, co jest kluczowe dla utrzymania ciągłości ukraińskiego handlu na arenie międzynarodowej, w kontekście transportu morskiego. Ta współpraca publiczno-prywatna symbolizuje ważny krok w kierunku wsparcia ukraińskiego eksportu, umożliwiając bezpieczne przewozy kluczowych surowców, takich jak ruda żelaza i stal, które są niezbędne dla utrzymania stabilności gospodarczej kraju w którym od dwóch lat toczy się wojna.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/kryzys-na-morzu-czerwonym-jak-drobni-indyjscy-eksporterzy-zmagaja-sie-z-utrata-zamowien/
Julia Swyrydenko, wicepremier Ukrainy i minister gospodarki, podkreśliła znaczenie tej inicjatywy dla przemysłu metalurgicznego, wskazując na trudności, z jakimi Ukraina zmaga się od rozpoczęcia konfliktu. Spadek produkcji stali i eksportu wyrobów metalurgicznych podkreśla pilną potrzebę wsparcia sektora, co jest teraz możliwe dzięki rozszerzonemu programowi ubezpieczeniowemu.
Odpowiedź na tę inicjatywę jest pozytywna, z rekordowymi osiągnięciami w eksporcie zboża, dzięki czemu Ukraina może teraz spojrzeć optymistycznie na przyszłość innych branż eksportowych. Program, opracowany przy współpracy z Ascot i Lloyd’s, oferuje do 50 milionów dolarów ochrony ubezpieczeniowej, co jest kluczowe dla zabezpieczenia szerokiego spektrum ukraińskiego eksportu.
John Doyle, prezes Marsh McLennan, wyraził satysfakcję z możliwości rozszerzenia współpracy z ukraińskim rządem, co przyniesie korzyści zarówno dla ukraińskich eksporterów, jak i stabilności gospodarczej kraju. Ta współpraca jest przykładem, jak inicjatywy publiczno-prywatne mogą przyczynić się do zwiększenia odporności gospodarczej w obliczu trudności.
W obecnym, krytycznym momencie, gdy prezydent Wołodymyr Zełenski zwraca uwagę na kluczową rolę utrzymania korytarza morskiego dla bezpieczeństwa i stabilności ukraińskiego handlu, wsparcie międzynarodowe, w tym szczególnie z USA, staje się fundamentem przetrwania i rozwoju Ukrainy w obliczu obecnych wyzwań.
Z kolei nowa inicjatywa brokerów z Ukrainy i Wielkiej Brytanii wyznacza nową erę w zakresie bezpieczeństwa i możliwości dla ukraińskiego eksportu, umożliwiając dostęp do przystępnych ubezpieczeń od ryzyka wojennego dla szerokiego spektrum ładunków cywilnych. To działanie nie tylko umacnia fundamenty ukraińskiej gospodarki, ale także podkreśla wartość międzynarodowej solidarności w przeciwdziałaniu globalnym kryzysom.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










