Bezpieczeństwo i lepsza wydajność na morzu. Wärtsilä zakończyła testy innowacyjnego systemu

Testy przeprowadzone przez fińską grupę technologiczną Wärtsilä polegały na zintegrowanym wykorzystaniu operacyjnym systemów Eniram Trim i Nacos System. Połączenie ich funkcjonalności zwiększa wydajność operacyjną statków oraz podnosi bezpieczeństwo żeglugi, Wärtsilä podała w komunikacie.

Fińska spółka poinformowała, że testy systemów przeprowadzono na należącym do floty Carnival Costa Crociere statku Costa Atlantica. Wärtsilä podkreśliła, że zintegrowane funkcjonowanie systemów Eniram Trim i Nacos System pozwoliło na znaczne obniżenie kosztów żeglugi oraz osiągnięcie przez jednostkę zrównoważonej efektywności. Wykorzystanie tych systemów istotnie poszerza świadomość sytuacyjną załogi.

Historia tego projektu zaczyna się jednak dużo wcześniej. W 2016 r. Wärtsilä dokonała akwizycji spółki Eniram. To firma specjalizująca się w technologiach zarządzania energią w celu redukcji zużycia paliwa oraz emisji. Projekt biznesowy nowego właściciela zakładał, że Eniram uzupełni kompetencje fińskiej grupy w zakresie technologii cyfrowych. Kupiona firma stworzyła innowacyjną metodę analizy trymu, który opiera się na unikalnym modelu hydrodynamicznej charakterystyki statku, danych zbieranych przez czujniki zanurzenia zainstalowane na kadłubie statku oraz na układach automatyki i mostku. To właśnie system Eniram Trim w skrócie. Uzyskane dane umożliwiają mu obliczenie optymalnego trymowania w czasie rzeczywistym. To z kolei pozwala na redukcję zużycia paliwa oraz obniżenie kosztów żeglugi. Fińska spółka podkreśla, że osiągnięcie takich efektów nie jest możliwe w przypadku zastosowania konwencjonalnych metod trymowania.

Zobacz też: Wärtsilä przejęła brytyjską spółkę Transas.

Z kolei Nacos Platinum opracowany przez fińską firmę Wärtsilä to unikalna kombinacja systemów nawigacyjnego, automatyzacyjnego oraz do pozycjonowania dynamicznego oraz kontroli mocy i napędu statku. Poprzez integrację tych funkcjonalności w jednym systemie Nacos Platinum umożliwia załodze nawigowanie, kontrolowania oraz monitorowani statku z różnych pozycji na pokładzie. Jest to możliwe dzięki wielofunkcyjnym stacjom operatorskim.

Wprowadzenie funkcjonalności oferowanych w ramach Eniram Trim umożliwia podjęcie przez załogę natychmiastowej reakcji na zmieniające się warunki oraz utrzymanie optymalnego trymu statku w czasie rzeczywistym. Fińska wytwórnia innowacji morskich podkreśla, że połączenie tego systemu z możliwościami oferowanymi przez system kontroli Nacos Platinum w zakresie nawigacji, automatyzacji oraz pozycjonowania dynamicznego przynosi znaczne korzyści ich operatorowi. Dzięki zintegrowanemu wykorzystaniu obu systemów załoga statku ma większą świadomość sytuacyjną i przejrzystość operacyjną. Połączenie systemów pozwala także na ograniczenie liczby stanowisk operatorskich. Jak podkreśla Wärtsilä, ma ono również zapewniać lepszą jakość obsługi użytkownika w zakresie agregacji i analizy zebranych danych.

Integracja funkcjonalna technologii Enimaram i Nacos powoduje, że system nawigacyjny szybciej  i bardziej precyzyjnie przekazuje komunikaty o sytuacji jednostki. Informacje te są wyświetlane na wszystkich ekranach Nacos, poszerzając zakres percepcji załogi oraz zwiększając jej świadomość sytuacyjną. Ogólny efekt to poprawa wydajności i podniesienie bezpieczeństwa funkcjonowania statku, podkreśla fińska grupa technologiczna.
Maik Stoevhase, dyrektor ds. automatyzacji, nawigacji i komunikacji oraz rozwiązań morskich w firmie Wärtsilä, mówi, że projekt integracji funkcjonalnych systemów Eniram i Nacos wpisuje się strategię digitalizacji, którą realizuje grupa.

Zobacz też: Wärtsilä przetestowała pierwszy na świecie system automatycznego dokowania.

– Jesteśmy dobrze przygotowani do wykorzystania komplementarnych technologii z uwagi na nasze szerokie portfolio oraz bogaty zakres kompetencji. Ten program testowy potwierdził naszą zdolność do stworzenia lepszego łańcucha wartości w zakresie agregacji i analizy danych – powiedział Maik Stoevhase z grupy Wärtsilä.

Wärtsilä jest wiodącym w świecie dostawcą kompletnych rozwiązań energetycznych dla przemysłu okrętowego i energetycznego. Kładąc nacisk na innowacje techniczne oraz optymalizację efektywności energetycznej, Wärtsilä umożliwia swoim klientom zwiększenie efektywności ekonomicznej eksploatowanych instalacji i statków, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wpływu na środowisko naturalne.

W roku 2016, zysk netto ze sprzedaży wyniósł EUR 4,8 mld przy zatrudnieniu około 18,000 osób. Firma działa w ponad 200 lokalizacjach w około 70 krajach na całym świecie.  Wärtsilä jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Helsinkach.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering