Wodowanie niszczyciela min Tournai w ramach programu rMCM

2 lipca, w stoczni Kership w Concarneau, we Francji, odbyła się uroczystość wodowania niszczyciela min Tournai (M 941) dla belgijskiej Marinecomponent. To kolejna jednostka w ramach belgijsko-holenderskiego programu rMCM, który przewiduje dostarczenie 12 nowoczesnych niszczycieli min, z planowanym zakończeniem programu do 2030 roku.
W artykule
Uroczystość wodowania niszczyciela min Tournai (M 941) z udziałem belgijskich władz
W wydarzeniu uczestniczyli minister obrony Belgii Ludivine Dedonder oraz burmistrz miasta Tournai, od którego okręt zaczerpnął swoją nazwę. Przyszły Tournai (M 941) jest trzecim zwodowanym okrętem tego typu, a drugim budowanym dla Belgii. Budowa jednostki odbywa się w ramach programu rMCM, realizowanego przez konsorcjum Naval & Robotics, utworzone przez Naval Group oraz Exail, których budowa odbywa się we francuskich stoczniach Naval Group.
Program ten rozpoczął się 30 listopada 2021 roku, kiedy to w stoczni Piriou w Concarneau położono stępkę pod prototypowy niszczyciel min Oostende, który ma wejść do służby w sierpniu 2025 roku. Obecnie belgijska Marinecomponent dysponuje jednym nowoczesnym niszczycielem min, a kolejne dwa, Tournai (M 941) i Brugge (M 942), są w trakcie budowy. Natomiast holenderska Koninklijke Marine planuje wprowadzenie w najbliższym czasie dwa okręty tego typu, z pierwszym z nich, Vlissingen (M 840), który ma wejść do służby w 2024 roku.
Jednym z kluczowych elementów programu jest zaangażowanie konsorcjum Belgium Naval & Robotics, które współpracuje z Naval Group oraz Exail. Program obejmuje również współpracę międzynarodową, co podkreśla zaangażowanie różnych krajów w rozwój nowoczesnych technologii obronnych. Przykładem takiej współpracy jest polska firma z Grupy PGZ, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. OBR CTM, który dostarcza zestaw pięciu modułów zaawansowanego elektromagnetycznego podsystemu trałowego, potwierdzając tym samym swoją pozycję w europejskich programach budowy niszczycieli min. Dodatkowo, fińska Patria Oy dostarczy pojedynczy moduł akustyczny.
Nowoczesne technologie na pokładzie niszczyciela min Tournai (M 941)
Niszczyciel min Tournai (M 941) to nowoczesna jednostka o długości 82,6 metra i szerokości 17 metrów. Jego wyporność wynosi 2800 ton, co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 15 węzłów oraz zasięg 3500 mil morskich. Okręt wyposażony jest w zaawansowane technologie, takie jak roboty nawodne, podwodne oraz bezzałogowe statki powietrzne. Główne wyposażenie obejmuje radar Scanter 6000, autonomiczne pojazdy nawodne USV Exail Inspector 125, autonomiczne pojazdy podwodne AUV A18-M oraz systemy trałowe.
Podczas ceremonii wodowania Tournai, emocje sięgnęły zenitu, gdy nowoczesny niszczyciel min opuścił suchy dok i zanurzył się w wodach portu. Wydarzenie to, choć miało miejsce we Francji, ma znaczenie międzynarodowe. Niszczyciel Tournai symbolizuje europejską współpracę w zakresie bezpieczeństwa morskiego, szczególnie w kontekście rosnących napięć na arenie międzynarodowej.
Niszczyciele min typu City, takie jak Tournai, zrewolucjonizują walkę przeciwminową dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów bezzałogowych. Te innowacyjne jednostki zastąpią starsze niszczyciele min typu Tripartite, które są eksploatowane od 1985 roku. Dzięki dużej kubaturze, nowe okręty będą mogły realizować zadania dowodzenia zespołem okrętów, zwiększając efektywność operacyjną i bezpieczeństwo misji.
Współpraca, innowacja i europejska solidarność – niszczyciele min typu City to więcej niż tylko okręty. Jest symbolem połączonych sił kontynentu, które wspólnie stawiają czoła współczesnym wyzwaniom obronnym. W dobie rosnących zagrożeń międzynarodowych, takie inicjatywy jak program rMCM pokazują, że Europa potrafi zjednoczyć się w celu zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności na morzach.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









