Gospodarka Wielkiej Brytanii i wzrost liczby przewiezionych pasażerów według IOMSPC

Jak poinformował operator promowy Isle of Man Steam Packet Company (IOMSPC), około 12 000 dodatkowych pasażerów podróżowało promami w Wielkiej Brytanii w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku, w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. IOMSPC potwierdziło również 7% wzrost przewozów towarów w okresie od stycznia do początku kwietnia b.r.
W artykule
Gospodarka Wielkiej Brytanii
Te pozytywne wyniki sugerują, że Wyspy Brytyjskie zaczynają wychodzić z kryzysu, co jest odzwierciedleniem zwiększonego ruchu pasażerskiego i towarowego. Z danych opublikowanych przez Office for National Statistics wynika, że w pierwszym kwartale 2024 roku brytyjska gospodarka zanotowała wzrost PKB o 1,5% w porównaniu do poprzedniego kwartału. Jest to wynik lepszy od prognoz ekonomistów i wskazuje na rosnącą aktywność gospodarczą.
Inwestycje zarówno krajowe, jak i zagraniczne zaczynają ponownie napływać do Wielkiej Brytanii. Sektor technologiczny oraz sektor usług finansowych odnotowały wzrost zainteresowania inwestorów. Rządowe programy wspierające innowacje i rozwój infrastruktury dodatkowo przyciągają kapitał.
Wzrost liczby przewiezionych pasażerów według armatora IOMSPC
Dodatkowa pojemność nowego promu Manxman przyczyniła się do wzrostu, podała firma. Statystyki zostały opublikowane po sesji komisji Tynwald, podczas której minister przedsiębiorczości Tim Johnston zasugerował, że niesprzedane miejsca i przestrzeń ładunkowa mogą zostać wykorzystane do pobudzenia gospodarki Wielkiej Brytanii.
Składając zeznania przed panelem powołanym w celu przeglądu umowy o świadczenie usług promowych, pan Johnston powiedział, że rozkłady są stosunkowo „słabo wykorzystywane”, a średnia wydajność wynosi 40% w ciągu roku.
W odpowiedzi rzecznik IOMSPC poinformował, że firma ma w ofercie więcej letnich rejsów do Liverpoolu, przewozi więcej towarów i oferuje więcej zniżek na taryfy pasażerskie i towarowe niż określono w umowie o usługach morskich (SSA). Nowy terminal promowy w Liverpoolu, który po ukończeniu pozwoli na zimowe przeprawy, pozwoli firmie „wnieść jeszcze większy wkład”, powiedział. Firma rozmawia z Departamentem Przedsiębiorczości na temat poruszonych kwestii i poważnie traktuje swoją odpowiedzialność za zapewnienie „niezbędnej linii życia” usługi promowej, która może pobudzić turystykę.
Należąca do rządu firma poinformowała, że w okresie od stycznia do marca przewiozła 68 971 pasażerów w porównaniu do 56 835 w poprzednim roku i odnotowała wzrost przewozów towarowych. Firma stwierdziła, że wzrost ten był „częściowo wspomagany przez Wielkanoc przypadającą na początku roku”, ale był również napędzany przez większe wykorzystanie trasy Heysham i większą pojemność na promie Manxman, który może przewieźć około 300 pasażerów więcej niż Ben-my-Chree.
Wcześniej opublikowane dane wykazały również, że IOMSPC przewiózł ponad 623 000 pasażerów i 196 000 pojazdów w 2023 roku, co stanowi najwyższą liczbę od 16 lat.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











