Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Zawody Przyszłości – Meteorolog morski 

W dziewiątym cyklu artykułów, w którym opisujemy Zawody Przyszłości, przyjrzyjmy się pracy meteorologa morskiego. Pełni on ważną rolę w kontekście projektowania morskiej energetyki wiatrowej, ponieważ to właśnie na precyzyjnych prognozach i analizach warunków pogodowych na morzu opiera się optymalizacja produkcji energii w morskich farmach wiatrowych.

Morza i oceany pokrywają prawie dwie trzecie powierzchni Ziemi. Zadania meteorologa morskiego skupiają się na badaniach atmosfery ziemskiej i jej warunków, które mają bezpośredni związek z oceną, obserwacją, analizą oraz modelowaniem warunków pogodowych w środowisku morskim. Jego głównym celem jest zrozumienie pogody i klimatu w kontekście oceanów, mórz, wybrzeży oraz fizyki systemów i zjawisk pogodowych występujących na morzu, jak cyklony, fronty, oraz interakcje ocean-atmosfera i ocean–atmosfera-ląd.

Te szeroko pojęte, wieloaspektowe badanie wzajemnych interakcji pomiędzy środowiskiem oceanicznym, a atmosferą odróżniają tę dziedzinę od innych. Przykładowo, badania mogą dotyczyć wymiany energii na styku powietrze – morze, analizy zmienności pogody morskiej, a ostatnimi laty badania potencjału energii odnawialnej z wiatru na poszczególnych akwenach. 

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-oceanograf-specjalista-w-procesie-tworzenia-i-zarzadzania-morskimi-farmami-wiatrowymi/

Istnieją międzynarodowe organizacje, takie jak Światowa Organizacja Meteorologiczna oraz Wspólna Komisja Techniczna ds. Oceanografii i Meteorologii Morskiej Międzyrządowej Komisji Oceanograficznej, które zajmują się kwestią meteorologii morskiej.

Przewidywanie zasobów energii wiatrowej

Rozwój morskich farm wiatrowych (MFW) w dużej mierze zależy od precyzyjnego określenia zasobów energii wiatrowej oraz dokładnej oceny potencjalnych lokalizacji. W pierwszym etapie procesu główny nacisk kładziony jest na ocenę zasobów wiatru na skalę regionalną, aby zidentyfikować najlepsze miejsca do budowy farm. Kolejna faza skupia się na badaniu warunków wietrzności w konkretnie wybranych lokalizacjach przy analizie specyfiki klimatologicznej danego obszaru oraz profili turbulencji wiatru i atmosfery. 

Dodatkowo, ocenia się historyczne i przyszłe zmiany klimatyczne. Początkowa faza procesu może obejmować obserwacje wykonywane na miejscu, za pomocą czujników rozmieszczonych na różnych platformach – od autonomicznych obserwatoriów morskich, przez statki, latarnie morskie, wieże, po boje – wspierane narzędziami modelowymi i teledetekcyjnymi. W dalszej części procesu badania są kontynuowane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, modeli klimatycznych, analiz statystycznych oraz gromadzonych danych.

Badania, analizy, prognozy

Meteorolog morski analizuje modele klimatyczne, dane statystyczne, dane pomiarowe z morskich stacji meteorologicznych, zdjęć satelitarnych, obserwacji radarowych i wszelkich innych źródeł informacji o warunkach atmosferycznych na morzu, przygotowuje prognozy atmosferyczne i mapy pogodowe dla różnych regionów morza i o różnym rozkładzie czasowym. Dodatkowo na bieżąco analizuje sytuację pogodową, prowadzi osłonę meteorologiczną wybranych lokalizacji, ostrzega przed niebezpiecznymi i groźnymi zjawiskami pogody itp. 

Opłacalność uwarunkowana wietrznością

Dopiero po tak kompleksowych badaniach zapadają konkretne decyzje odnośnie lokalizacji morskich farm wiatrowych. To przede wszystkim wietrzność miejsca oraz panujące tam warunki atmosferyczne będą miały wpływ na opłacalność przedsięwzięcia. Stąd kluczowa rola meteorologa morskiego i jego ustaleń. Pracuje on w wieloosobowych, wielodyscyplinarnych zespołach projektowych morskich farm wiatrowych, a dostarczane przez niego informacje są niezbędne dla całego zespołu. Mają one duże znaczenie także przy samej realizacji morskich farm wiatrowych, informując załogi statków o stanie morza, sztormach czy sile wiatru.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/zawody-przyszlosci-pomiarowiec-specjalista-od-pomiarow-przy-morskich-farmach-wiatrowych/

Dostarczane dane w postaci chociażby prognoz pogody decydują o lokalizacji poszczególnych konstrukcji, żegludze statków, pracy portów do obsługi offshore, o przestojach, remontach, obsłudze bieżącej morskich farm wiatrowych. Praktycznie rzecz biorąc na każdym etapie funkcjonowania morskich farm wiatrowych dane dostarczane przez meteorologa mają ogromne znaczenie dla MFW.

Autor: Marcin Szywała

Offshore / Portal Stoczniowy
Avatar photo
+ posts
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Katastrofa śmigłowca Ka-226 w Dagestanie. Są ofiary

    Katastrofa śmigłowca Ka-226 w Dagestanie. Są ofiary

    W piątek, w rejonie wsi Achi-Su w Dagestanie, doszło do katastrofy śmigłowca Ka-226. Na pokładzie znajdowali się pracownicy Kizlarskich Zakładów Elektromechanicznych – jednego z kluczowych przedsiębiorstw rosyjskiego przemysłu obronnego. Zginęło pięć osób, a przyczyny tragedii bada komisja lotnicza.

    Tragedia w Dagestanie – przebieg katastrofy śmigłowca Ka-226

    Śmigłowiec Ka-226 wystartował z Kizłaru 7 listopada około godziny 10:00 czasu lokalnego, kierując się do Iżbierbaszu. Po kilkunastu minutach lotu doszło do awarii. Na nagraniach widać, że maszyna podczas próby awaryjnego lądowania na plaży straciła część ogona, po czym ponownie wzniosła się w powietrze i po krótkim locie runęła na budynek w miejscowości Achi-Su nad Morzem Kaspijskim.

    Agencja Rosawiacja zakwalifikowała zdarzenie jako katastrofę lotniczą. Oficjalna przyczyna wypadku nie została jeszcze ogłoszona, jednak według wstępnych informacji nie można wykluczyć awarii technicznej.

    Znaczenie zakładu i możliwe konsekwencje dla sektora zbrojeniowego

    Kizlarskie Zakłady Elektromechaniczne są zaangażowane w produkcję systemów dla samolotów MiG i Su. Fakt, że w katastrofie zginęli doświadczeni pracownicy tego zakładu, podkreśla wagę całego zdarzenia.

    🔗 Czytaj więcej: Kontenerowiec MSC ELSA 3: MSC składa pozew do sądu

    W warunkach wojny na Ukrainie i obowiązujących sankcji gospodarczych rosyjski przemysł zbrojeniowy boryka się z narastającymi trudnościami technicznymi, ograniczonym dostępem do części zamiennych oraz spadkiem standardów bezpieczeństwa. To tło może – choć nie musi – tłumaczyć okoliczności tragedii w Dagestanie.

    Katastrofa Ka-226 – problemy rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego

    Choć oficjalne dochodzenie dopiero się rozpoczyna, trudno uznać to zdarzenie za zwykły wypadek losowy. Katastrofa Ka-226 rzuca cień na kondycję rosyjskiego przemysłu lotniczego – sektora, który mimo wojny i sankcji wciąż ma istotne znaczenie dla funkcjonowania państwa.

    Utrata doświadczonych specjalistów z zakładów zbrojeniowych w takich okolicznościach rodzi pytanie, czy mieliśmy do czynienia jedynie z awarią techniczną, czy raczej z przejawem głębszego kryzysu organizacyjnego. Dla branży morskiej i stoczniowej to ważny sygnał ostrzegawczy – bezpieczeństwo technologiczne i operacyjne zależy nie tylko od jakości sprzętu, lecz także od stabilnych dostaw, właściwego nadzoru i sprawnego zaplecza przemysłowego.

    Czytaj też: Dwie ofiary śmiertelne pożaru na pokładach dwóch statków

    Równie istotna jest ochrona kluczowych kadr – odpowiednie procedury BHP, szkolenia, standardy transportu służbowego i szybka ewakuacja w sytuacjach zagrożenia. Bez ludzi, którzy tę technologię projektują, utrzymują i nadzorują, nawet najlepszy system przestaje działać.

    Z punktu widzenia obserwatora sektora obronnego to wydarzenie nie kończy się wraz z raportem komisji. Może okazać się symptomem zjawisk, które w dłuższej perspektywie wpłyną również na inne gałęzie rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego. Warto je uważnie śledzić – także z perspektywy polskich programów modernizacyjnych, w których niezawodność łańcucha dostaw i kompetencje techniczne są równie ważne, jak samo uzbrojenie.

    Avatar photo