Zwiększenie środków na budowę Drogi Wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej
Opublikowane:
29 maja, 2024
Fot. petlazulawska.pl
Rząd planuje zwiększenie środków na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską do kwoty 2 160 499 104 zł oraz wydłużenie terminu realizacji przedsięwzięcia do roku 2026. Taki wniosek wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, który zakłada nowelizację uchwały w tej sprawie.
Wcześniej, poprzedni rząd zdecydował o przeznaczeniu około 2 miliardów złotych na ten projekt. Jednak nie uwzględniono wówczas kluczowego odcinka toru wodnego o długości około 900 metrów, co sprawia, że obecna droga wodna nie zapewnia dostępu do portu w Elblągu. Zgodnie z nowym projektem, brakujący odcinek obejmie tor wodny na rzece Elbląg, od punktu P2 do punktu Port, za mostem Trasy Unii Europejskiej.
Zmiana uchwały nr 57/2016 jest niezbędna, aby umożliwić dostęp do portu w Elblągu dla jednostek o parametrach L=100 m, B=20 m i T=4,5 m, a także zestawów barkowych o długości 180 m. Nowelizacja przewiduje również zaktualizowany harmonogram rzeczowo-finansowy, który obejmie zakres związany z realizacją robót na brakującym odcinku toru wodnego.
Eksperci zwracają uwagę, że pełne ukończenie tej inwestycji może znacząco wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu oraz poprawić dostępność portu w Elblągu, zwiększając tym samym jego konkurencyjność. To ambitne przedsięwzięcie ma na celu nie tylko zwiększenie możliwości logistycznych, ale także wzmocnienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej w kontekście transportu wodnego.
Program ten, choć wymagający pod względem finansowym i technicznym, stanowi kluczowy element strategii rozwoju infrastruktury morskiej w Polsce. Realizacja takiego projektu wymaga nie tylko ścisłej współpracy pomiędzy różnymi podmiotami, ale także zastosowania nowoczesnych technologii oraz zaawansowanych metod inżynieryjnych.
Planowana nowelizacja to krok w stronę przyszłości, gdzie polskie porty będą mogły skutecznie rywalizować z innymi europejskimi ośrodkami transportowymi, przyczyniając się tym samym do wzrostu gospodarczego całego kraju.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.