Nowa jednostka zasili flotę Polferries

Polferries podpisało umowę na czarter całkowicie nowego promu. Jednostka typu ro-pax jest budowana w jednej z włoskich stoczni. Statek zostanie wyczarterowany na okres 10 lat, z opcją pierwokupu po 6 latach.
Prom będzie miał długość 216 m, szerokość 28 me i linię ładunkową o łącznej długości ok. 3000 m. Pomieści też 920 pasażerów w 230 kabinach i licznych fotelach lotniczych. Statek będzie przygotowany do montażu instalacji napędu LNG, spełniający wszelkie aktualne międzynarodowe wymogi ekologiczne.
Prom będzie wyposażony w dwa silniki, każdy o mocy 11580KW oraz dwa stery strumieniowe, każdy o mocy 1800KW. Podczas eksploatacji będzie osiągał prędkość 23 węzłów. Armator planuje włączyć go do regularnej żeglugi na linii Świnoujście-Ystad na przełomie 2024 i 2025 roku. Inwestycja została wsparta przez Skarb Państwa kwotą 140 mln złotych.

Polferries zaprasza na jesienne rejsy wycieczkowe do Skandynwii
Po udanych rejsach wycieczkowych organizowanych wiosną, Polferries zaprasza do zwiedzania Skandynawii jesienią. Kopenhaga, Sztokholm i Bornholm są kierunkami proponowanymi przez polskiego armatora. Na początku września ze Świnoujścia wystartuje w rejs wycieczkowy na Bornholm. Natomiast kursy z wycieczkami do stolicy Szwecji startują z Gdańska 1, 7 i 15 października 2022. Każdą wycieczkę do Sztokholmu rozpoczyna 18-godzinny nocny rejs promem Nova Star. Podróż umili muzyka na żywo w Piano Barze oraz zabawa z DJ-em w dyskotece na pokładzie promu. Rejsy wycieczkowe do Kopenhagi każdorazowo rozpoczynają się w Świnoujściu, a najbliższe planowane terminy podróży do Danii to 11, 18 i 19 września 2022. Wydarzenia można śledzić na Facebooku Polferries. Bilety dostępne na stronie armatora, w zakładce Oferta Turystyczna.
Źródło: Polferries

Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.
W artykule
Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat
Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.
Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.
Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.
Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji
Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.
Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.
Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej
Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.
W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.










